Apa yang perlu dilakukan jika punggung bawah sakit selepas mati?

Ramai atlet pemula dan juga atlet berpengalaman mengalami sakit punggung bawah setelah mati. Gejala ini biasanya menunjukkan bahawa orang tersebut tidak melakukan latihan dengan betul dan boleh cedera parah. Untuk mengelakkan perkara ini terjadi, sangat penting untuk mengetahui sebab-sebab apa semasa latihan seperti itu yang boleh menyakitkan punggung, dan apa yang perlu dilakukan untuk mengelakkan gejala seperti.

Punca kesakitan

Sakit punggung bawah selepas latihan seperti itu boleh muncul kerana pelbagai sebab. Ini biasanya:

  • Pergerakan yang terlalu keras semasa menarik. Biasanya, kesilapan teknik ini wujud pada atlet pemula, yang dengan cara ini berusaha mempermudah diri mereka bekerja dengan berat yang besar. Perkara ini harus dielakkan, kerana melakukan deadlift ini, terlalu banyak tekanan pada otot punggung dan boleh menyebabkan kecederaan serius, sama ada penonjolan, saraf terjepit atau hernia tulang belakang..
  • Genggaman yang tidak betul pada palang itu sendiri. Sebagai peraturan, dengan pelanggaran seperti itu, beban pada otot tidak rata, yang juga dapat menyebabkan pelbagai kecederaan. Untuk mengelakkannya, anda harus menggunakan pegangan lurus normal anda. Bersamanya, kemungkinan kecederaan jauh lebih rendah.
  • Kedudukan belakang yang tidak betul, kekurangan lengkungan. Pendekatan ini juga boleh mengakibatkan keseleo otot dan kecederaan tulang belakang. Selalunya, kesalahan ini berlaku pada atlet yang sukar bekerja dengan berat yang besar. Mereka disarankan untuk mengurangkan beban sebanyak mungkin..

Juga, beberapa atlet mengalami sakit punggung bawah kerana simpanan garam, kecederaan lama, keseleo otot, atau penyakit tulang belakang. Sekiranya mereka muncul sekali dan berlalu setelah pembetulan teknik melakukan latihan itu sendiri, anda tidak perlu terlalu risau tentang perkara ini. Tetapi jika rasa sakit selepas beban seperti itu tetap ada dan bahkan semakin meningkat, anda harus berjumpa doktor. Ada kemungkinan bahawa kerana latihan yang tidak betul, anda telah mengalami kecederaan yang memerlukan rawatan serius..

Diagnostik dan rawatan

Sekiranya seseorang atlet mengalami sakit belakang selepas mati, perlu berjumpa doktor dan menjalani beberapa kajian. Bergantung pada keadaan umum pesakit dan sifat kesakitan, pesakit boleh diberikan prosedur berikut:

  • MRI (sangat penting untuk menjalani atlet yang mempunyai kecurigaan kecederaan tulang belakang);
  • sinar-x;
  • ujian air kencing dan darah umum.

Kajian tambahan boleh diberikan kepada seseorang mengikut hasil pemeriksaan awal dan diagnostik asas. Bergantung pada diagnosis, seseorang boleh diberi rawatan tempatan (kompres, salap, suntikan anestetik), ubat umum yang mendorong pemulihan tisu, dan juga pelbagai fizikal. rawatan termasuk urut.

Kesakitan dan kekejangan di bahagian belakang dan sendi dari masa ke masa boleh mengakibatkan akibat yang teruk - batasan pergerakan tempatan atau tulang belakang sepenuhnya hingga sendi. Orang-orang, yang diajar oleh pengalaman pahit, menggunakan ubat semula jadi yang disyorkan oleh ahli ortopedik Bubnovsky untuk menyembuhkan sendi. Baca lebih lanjut »

Sekiranya terdapat kecederaan serius, pesakit mungkin diberi sekatan aktiviti fizikal sementara, dan kemudian melakukan terapi. Dia akan dapat kembali ke aktiviti sukan biasa hanya setelah pulih sepenuhnya..

Pertolongan cemas

Sekiranya seseorang mengalami sakit belakang bawah akut sejurus selepas latihan, perkara berikut harus dilakukan:

Adakah anda pernah mengalami sakit belakang dan sendi yang berterusan? Berdasarkan fakta bahawa anda membaca artikel ini, anda sudah biasa dengan osteochondrosis, arthrosis dan arthritis. Pasti anda telah mencuba banyak ubat, krim, salap, suntikan, doktor dan, nampaknya, tiada satu pun perkara di atas yang membantu anda. Dan ada penjelasan untuk ini: tidak hanya menguntungkan bagi ahli farmasi untuk menjual produk yang berfungsi, kerana mereka akan kehilangan pelanggan! Walaupun begitu, selama ribuan tahun, perubatan Cina telah mengetahui resipi untuk menyingkirkan penyakit-penyakit ini, dan ia mudah dan jelas. Baca lebih lanjut »

  1. Berhenti melakukan deadlift. Tidak ada persoalan mengenai penyelesaian set yang biasa..
  2. Berbaring dalam posisi di mana punggung anda akan sakit sedikit. Sekiranya ini tidak membantu, anda perlu menghubungi ambulans dan enggan menyelesaikan senaman. Sekiranya tidak, anda boleh mencederakan diri sendiri..
  3. Untuk mengurangkan kesakitan, anda perlu meletakkan kompres sejuk terus di tempat sakit sebelum ketibaan doktor. Tidak mungkin memanaskan kawasan yang rosak - ini boleh memperburuk keadaan, terutamanya jika terdapat proses keradangan.

Seseorang yang mengalami sakit punggung bawah selepas deadlift tidak boleh diberi suntikan atau prosedur lain sebelum ketibaan doktor. Anda tidak boleh bersetuju dengan mereka dalam kes yang sama jika anda tidak yakin dengan kecekapan seseorang (contohnya, pelatih, bukan traumatologi, memberikan anda suntikan). Harus diingat bahawa orang yang tidak kompeten tidak hanya gagal menghilangkan rasa sakit, tetapi juga memperburuk akibat kecederaan, yang mungkin minimum..

Pencegahan

Agar tidak menghadapi masalah yang sama semasa latihan, penting untuk mengetahui apa yang harus dilakukan agar punggung anda tidak sakit. Untuk melakukan ini, anda harus mematuhi cadangan pencegahan mudah:

  • Sentiasa pilih berat badan yang paling sesuai untuk anda bersenam. Sekiranya anda belum menguasainya dengan baik, hindari beban yang berat..
  • Sebelum melakukan latihan, pastikan anda memanaskan badan dengan baik. Adalah berguna untuk tujuan ini untuk menaikkan bar kosong beberapa kali..
  • Anda harus memberi perhatian khusus kepada teknik deadlift. Sangat penting untuk memastikan bahawa anda mempunyai lengkungan yang baik di punggung bawah semasa melakukannya. Sekiranya anda mula berlatih baru-baru ini, anda harus meminta bantuan jurulatih.
  • Setelah melakukan senaman ini, sangat berguna untuk melakukan beberapa pull-up. Ini akan mengencangkan otot punggung dan mencegah kecederaan..

Perlu juga diingat bahawa deadlift dengan berat yang besar biasanya tidak sesuai untuk pemula dalam sukan. Mereka perlu menguatkan korset otot terlebih dahulu, melakukan hiperextensi, berlatih dengan berat rendah atau bar kosong, dan hanya setelah persiapan yang betul, mulakan deadlift sepenuhnya. Latihan itu sendiri paling baik dilakukan di bawah pengawasan seorang profesional yang akan menunjukkan kepada anda cara melakukan deadlift dengan betul..

Kita semua tahu apa itu kesakitan dan ketidakselesaan. Osteoarthritis, artritis, osteochondrosis dan sakit belakang merosakkan kehidupan dengan serius, membataskan aktiviti biasa - mustahil untuk mengangkat lengan, memijak kaki, bangun dari tidur.

Masalah-masalah ini mula menampakkan diri terutamanya setelah 45 tahun. Apabila seseorang secara berhadapan dengan kelemahan fizikal, rasa panik masuk dan tidak menyenangkan. Tetapi anda tidak perlu takut - anda perlu bertindak! Apa ubat yang harus digunakan dan mengapa - kata pakar bedah ortopedik terkemuka Sergey Bubnovsky. Baca lebih lanjut >>>

Kecederaan punggung mati

Gejala trauma

Selepas kecederaan, kejutan tulang belakang mula berkembang. Tahap keparahannya mungkin berbeza-beza bergantung pada kekuatan pukulan. Sekiranya kejutan tidak diucapkan, maka untuk beberapa waktu hanya sedikit kebas di bahagian bawah punggung dapat diperhatikan, yang akan segera reda. Sekiranya semuanya lebih serius, lebam akan menyebabkan kerosakan pada organ perut dan pelvis, gangguan buang air besar dan buang air kecil, dan bahkan mengakibatkan kelumpuhan pada bahagian bawah badan.

Pemeriksaan umum orang yang cedera harus merangkumi penilaian parameter berikut (gejala disusun mengikut urutan peningkatan keparahan):

  • Munculnya sensasi yang menyakitkan ketika memeriksa lokasi kecederaan.
  • Hematoma mula muncul, berkembang dari masa ke masa.
  • Orang yang cedera merasa sakit ketika memutar batang tubuh, tidak dapat membengkokkan.
  • Pembengkakan berlaku di pergelangan kaki, peredaran darah terganggu, dan kelemahan muncul di batang bawah.
  • Kelumpuhan otot pundi kencing mungkin berlaku, di mana kesukaran membuang air kecil akan sukar, atau sebaliknya - tidak terkawal. Juga, sakit akut berlaku semasa berjalan dan melakukan persetubuhan. Gejala ini khas untuk kerosakan pada tulang ekor..
  • Permulaan kelumpuhan dan paresis bahagian bawah kaki. Dalam kes ini, penyetempatan kelumpuhan boleh berbeza bergantung pada lokasi kecederaan pada punggung bawah:
  • Sekiranya berlaku kecederaan pada tulang belakang lumbar, mangsa tidak dapat membengkokkan dan meluruskan kaki di lutut, atau akan melakukannya dengan sukar.
  • Pengecutan sakrum dan coccyx boleh melumpuhkan kaki.
  • Dengan trauma proses melintang vertebra, kelumpuhan kedua-dua anggota badan adalah mungkin.

Penyebab dan penyetempatan sakit belakang

Sakit belakang yang menarik biasanya disetempat di kawasan lumbar atau di punggung bawah. Dalam beberapa kes, rasa sakit mungkin berlaku di kawasan lateral. Sakit belakang boleh menjadi primer atau sekunder.

Primer berlaku akibat perubahan yang merosakkan pada vertebra, cakera intervertebral, disfungsi otot dan tisu ligamen. Kategori sakit belakang primer merangkumi gangguan perkembangan postur kronik, gaya hidup tidak aktif, perubahan berkaitan dengan usia, aktiviti fizikal yang berlebihan.

Penyebab kesakitan sekunder adalah trauma, tumor, radang atau proses patologi lain yang disebabkan oleh penyakit buah pinggang, penyakit saluran kencing, disfungsi seksual, penyakit jantung, sistem pernafasan, neuralgia intercostal. Kesakitan sekunder berlaku berulang kali, atau mungkin berlaku secara sistematik dalam jangka masa yang panjang.

Sakit belakang, bergantung pada lokasinya, mempunyai simptom yang berbeza:

menarik sakit tajam di kawasan pinggang, yang dicirikan oleh tembakan di kaki atau lengan, yang paling sering menandakan kecederaan tulang belakang. Sebagai peraturan, rasa sakit semacam itu mempunyai watak yang semakin meningkat: pada mulanya, sensasi rasa sakit ringan, kemudian rasa sakit berlaku lebih kerap, lebih kuat, meluas ke seluruh kawasan lumbar;

dengan ubah bentuk vertebra individu, dicirikan oleh rasa sakit, yang dilokalisasikan tepat di kawasan tulang belakang yang merosakkan. Dalam kes ini, sakit belakang menarik di bahagian di mana perkembangan merosakkan berlaku. Vertebra boleh melambung keluar dan berfungsi secara tidak normal. Kesakitan juga boleh merebak ke kawasan lumbar;

meningkatnya rasa sakit yang pecah, yang diperburuk oleh pergerakan di satu sisi tulang belakang, maka di sisi lain boleh menjadi gejala proses keradangan pada otot-otot punggung. Proses (myositis) mungkin disertai dengan pembengkakan dan kemerahan pada fokus keradangan;

kesakitan yang timbul di tulang belakang sakral dicirikan oleh pergerakan terhad, sementara sendi ruang tulang belakang terjejas. Tulang belakang itu sendiri menjadi lebih pendek, secara beransur-ansur rasa sakit dan keterbatasan fungsi motor meningkat. Gejala ini adalah ciri penyakit Bechterew.

Selain gangguan pada perkembangan tulang belakang, tisu otot tulang belakang, rasa sakit dapat menyebabkan gangguan fungsi organ dalaman:

  • sistem kardio-vaskular. Kesakitan menarik yang berlaku di punggung bawah di sebelah kiri sering dapat menunjukkan kerosakan sistem kardiovaskular. Kesakitan yang paling serius, yang dapat menandakan iskemia, kemungkinan perkembangan keadaan pra-infark, berlaku di belakang sternum, memberi ke kawasan skapular belakang, lengan kiri;
  • sistem pernafasan. Radang paru-paru disebabkan oleh kesakitan di bahagian kiri belakang. Ini disebabkan kerosakan pada bahagian bawah pleura.

Gangguan lain fungsi organ dalaman juga boleh menyebabkan kesakitan: proses keradangan organ pelvis, penyakit ureter, gangguan usus, penyakit ginjal, organ genital dalaman, proses tumor onkologi.

Semasa mengandung, disebabkan oleh beban di bahagian belakang dan meremas organ dan saluran darah berdekatan janin, kesakitan di kawasan lumbar sering berlaku.

Video: "Punca sakit belakang"

Hentikan penipuan diri

Sebelum membaca lebih lanjut, saya akan mengemukakan satu soalan: adakah anda masih mencari alat ajaib yang dapat memulihkan sendi pada kali pertama, atau berharap untuk bahasa Rusia "mungkin ia akan membawa anda"?

Beberapa menenangkan rasa sakit dengan pil anti-radang, penahan sakit, salap dari iklan, penyumbatan, tetapi sendi tidak sembuh daripada ini.

Satu-satunya ubat yang entah bagaimana akan membantu adalah Artropant.

"+" Ipt> (adsbygoogle = window.adsbygoogle || []). Tekan (<>); "+" ipt>

(fungsi (w, d, n, s, t) < w = w || []; w.push(function() < Ya.Context.AdvManager.render(< blockId: ‘R-A-145897-22’, renderTo: ‘yandex_rtb_R-A-145897-22’, async: true >); >); t = d.getElementsByTagName (‘skrip’); s = d.createElement (‘skrip’); s.type = 'text / javascript'; s.src = ‘//an.yandex.ru/system/context.js’; s.async = benar; t.parentNode.insertSebelum (s, t); >) (ini, dokumen ini, 'yandexContextAsyncCallbacks');

Mengapa deadlift dianggap sebagai latihan yang berbahaya?

Perlu segera diperhatikan bahawa latihan itu sendiri tidak berbahaya. Kekurangan persediaan dan teknik pelaksanaan yang tidak betul adalah dua sebab yang jelas untuk kecederaan. Oleh itu, untuk melindungi diri anda dari masalah seperti ini, perlu dipertimbangkan 2 faktor berikut:

  1. Semasa latihan, beban yang besar diletakkan pada otot, tendon dan tulang belakang. Mereka. semasa mengangkat berat, ia memberi tekanan pada tulang belakang.
  2. Dengan kedudukan badan dan pergerakan yang betul, tubuh menahan beban, kerana otot mengambilnya lebih banyak. Sebaik sahaja lintasan pergerakan berubah, beban sasaran bergerak ke otot lain, dan tulang belakang bertindak sebagai penstabil. Oleh itu, beban meningkat berkali-kali.


Situasi lain adalah otot belakang yang di atrofi.

  • Kerana aktiviti otot yang rendah, terdapat beban tinggi pada tulang belakang, yang menyebabkan penghapusan cakera.
  • Dan, sebagai akibatnya, rasa sakit di tulang belakang selepas deadlift tidak dapat dielakkan.

Dan jika punggung bawah sudah sakit, maka anda tidak perlu mencari cara melakukan deadlift.

Mengapa sakit punggung bawah selepas deadlift berbahaya??

Seperti yang disebutkan di atas, sensasi menyakitkan bukanlah penyebabnya, tetapi akibat dari prestasi yang tidak betul atau kurang latihan dalam diri pelatih. Bahaya utama adalah jika anda mengabaikan masalah, anda boleh mengalami kecederaan serius..

Akibatnya, jika semasa tarikan mati atau tarikan Romania, punggung bawah atau belakang terasa sakit dan selama ini tidak melampirkan nilai ini, anda boleh melupakan latihan untuk waktu yang lama. Kombinasi kesilapan teknikal dengan kekurangan penyediaan akan menjadi campuran yang sangat meletup. Mari kita perhatikan lebih dekat 2 perkara ini..

Kesalahan teknikal dalam proses latihan

Kesalahan yang paling biasa. Oleh kerana itu, punggung bawah sakit selepas deadlift, Romania atau deadlift. Sentakan tajam, pergerakan yang tidak betul, berfungsi dengan berat kritikal - semua ini boleh menyebabkan masalah pada tulang belakang..

  • Membulatkan belakang. Salah satu kesalahan yang paling biasa dan biasa bukan hanya untuk pemula, tetapi juga untuk yang berpengalaman. Ini terdiri dari fakta bahawa dalam proses melakukan latihan, pesongan berlaku di punggung bawah. Ia berlaku disebabkan oleh fakta bahawa lensa punggung belakang tidak dapat menahan berat badan yang diambil. Dalam kes ini, ada baiknya menurunkan berat badan atau meninggalkan sepenuhnya latihan dan beralih ke hiperextensi. Dengan punggung membulat, beban jatuh di tulang belakang, yang dapat menyebabkan perpindahan mereka dan, sebagai akibatnya, ke hernia intervertebral. Punggung bawah harus dibengkokkan dan dipegang dalam keadaan ini sepanjang keseluruhan latihan..
  • Mengangkat berat badan secara tersentak. Berlaku kerana terlalu banyak berat badan, ketidakseimbangan otot, atau teknik yang tidak betul. Kerana pergerakan tiba-tiba, tulang belakang berada di bawah beban yang cukup kuat, yang memberi kesan negatif terhadap keadaannya.
  • Pelanggaran teknik pergerakan. Menjadi ketidakseimbangan otot. Akibatnya, ketika teknik ini dibuat, otot sasaran akan lemah, yang akan meningkatkan beban pada vertebra..

Oleh itu, kesalahan teknikal utama adalah tidak memerhatikan kedudukan badan yang betul. Setelah itu, sudah ada langkah pelaksanaan yang salah dan pelanggaran teknik pergerakan

Sangat penting untuk mengawal setiap pergerakan dan meminta rakan sepasukan atau jurulatih yang lebih berpengalaman untuk membantu mengikuti teknik ini.

Punca sakit belakang

Sakit belakang tidak bermaksud hanya patologi serius. Contohnya, kesakitan ketika batuk atau berjalan boleh disebabkan oleh terlalu banyak tenaga. Walau bagaimanapun, ia sering merupakan gejala pelbagai penyakit, yang manifestasi bergantung pada banyak faktor..

Mengapa punggung saya sakit selepas tidur?

Kemungkinan sebab mengapa sakit belakang dirasakan pada waktu pagi selepas tidur:

  • hipotermia;
  • peningkatan berat badan yang tajam pada waktu siang (atau 3-4 hari), menyebabkan kesakitan malam;
  • osteochondrosis;
  • hernia intervertebral;
  • kedudukan badan yang tidak betul semasa berbaring;
  • tilam terpilih yang tidak betul;
  • antara sebab wanita adalah kehamilan;
  • kelengkungan tulang belakang, mengakibatkan pengecutan otot asimetrik;
  • berat badan berlebihan dan kelemahan otot;
  • tekanan.

Penyakit yang berkaitan dengan sendi dan tulang belakang

Sakit belakang dalam kes ini bermaksud:

  • osteochondrosis;
  • spondylolisthesis;
  • spondylitis ankylosing;
  • spondylitis ankylosing;
  • osteomielitis;
  • artritis reumatoid;
  • anjakan cakera intervertebral;
  • Sindrom Reiter;
  • cakera herniated.

Penyakit yang berkaitan dengan otot

Mengapa otot belakang sakit??

Selalunya, sakit otot dikaitkan dengan aktiviti berat, keletihan, hipotermia. Kekejangan dan sesak mungkin berlaku, serta penurunan mobiliti dan kesakitan (fibromyalgia). Di samping itu, bahagian belakang boleh sakit dengan patologi otot berikut:

  • Penyakit Charcot, atau ALS;
  • dermatomiositis (tambahan ditunjukkan oleh ruam);
  • rhabdomyolysis;
  • polimositos;
  • jangkitan tisu otot, abses;
  • polimyalgia reumatik.

Patologi saraf tunjang

Saraf tunjang adalah organ yang memberikan komunikasi antara badan dan otak. Melalui lubang di antara tulang belakang dari saraf tunjang, terdapat sepasang saraf tunjang - terdapat 31 daripadanya.Setiap saraf menginervasi bahagian tertentu badan. Sekiranya anda mengalami kebas pada kulit (secara tempatan), kelemahan otot, anggota badan, mungkin saraf tunjang yang rosak atau beberapa saraf.

  • pemampatan saraf tunjang (contohnya, dengan patah tulang atau spondylosis serviks, abses, hematoma);
  • kecederaan tulang belakang;
  • rongga yang diisi dengan cecair;
  • proses keradangan yang disebabkan, misalnya, oleh myelitis melintang akut;
  • bekalan darah terganggu ke organ;
  • HIV;
  • abses;
  • kekurangan tembaga, vitamin B;
  • sifilis;
  • neoplasma baik atau malignan;
  • pendarahan;
  • sklerosis berbilang.

Sakit belakang kerana psikosomatik

Penyebab psikologi secara rasmi diakui oleh perubatan. Faktor psikogenik dapat mempengaruhi proses yang menyebabkan disfungsi di tempat tertentu. Oleh itu, tekanan kronik dan kemurungan yang berpanjangan, rasa tidak puas hati dengan kehidupan intim boleh menyebabkan kesakitan yang berterusan di punggung bawah..

Jenis sakit belakang

Keadaan perubatan yang berbeza menyebabkan pelbagai jenis sakit belakang. Pertimbangkan patologi utama dan sifat kesakitan dengan mereka.

Sifat kesakitanPenyakit yang menyebabkannya
Sakit belakang yang sakit (akut dan kronik)Lumbago (menembak di punggung bawah). Sebabnya adalah kerja fizikal yang sukar. Biasanya membersihkan dengan sendirinya setelah beberapa hari.
Myositis, ketegangan otot, peningkatan berat badan secara tiba-tiba, hipotermia, postur tidak selesa yang berpanjangan, misalnya, semasa bekerja.
Perpindahan cakera intervertebral. Penyebab yang paling biasa adalah osteochondrosis, tetapi perpindahan juga boleh berlaku dengan pengangkatan berat secara tiba-tiba dan senaman fizikal yang tinggi.
Tajam, terpancar di anggota badanOsteochondrosis. Penyebab sakit belakang, yang memancar ke kaki, menjadi lebih kuat ketika bersin, batuk, tegang.
Radikulitis. Sakit tajam (menusuk) atau kusam berterusan. Biasanya dilokalisasi di satu sisi, ia boleh memancar ke paha, punggung, kaki, kaki bawah, kadang-kadang menyebabkan mati rasa, gatal. Rasa sakit juga terbakar, lebih teruk dengan pergerakan..
Hernia intervertebral. Dengan patologi ini, rasa sakit berlaku ketika membongkok, mengangkat berat, bertambah dengan bersin, batuk, pergerakan, disertai dengan kelemahan pada kaki.
Kesakitan berdenyut, teruk, mungkin tidak hilang setelah mengambil analgesikOsteochondrosis, retakan di vertebra, lumbago, hernia intervertebral, spondylosis.
MeletupDi punggung atas dan di tengah sternum - boleh bercakap mengenai angina pectoris, infark miokard, embolisme paru. Di bahagian bawah punggung - penyumbatan usus, spondyloarthrosis.
MenindasAngina pectoris, infark miokard, masalah dengan pundi hempedu (sakit berlaku selepas makan), aterosklerosis, krisis hipertensi.

Sebab-sebabnya

Mustahil untuk menjawab dengan jelas mengapa punggung bawah sakit. Mungkin ini disebabkan oleh pelanggaran teknik pelaksanaan itu sendiri, atau mungkin ini disebabkan oleh terlalu banyak otot-otot tulang belakang. Dan kadang-kadang kemunculan sensasi yang tidak menyenangkan adalah isyarat pelanggaran serius..

Sekiranya seorang pemula mengalami kesakitan setelah mati, ini cukup semula jadi, terutamanya jika dia sebelumnya menjalani gaya hidup yang tidak aktif. Tetapi sama sekali berbeza jika rasa sakit itu tajam dan tajam..

Semasa jongkok seperti itu, punggung harus berada dalam posisi semula jadi, tetapi jika menyimpang, tulang belakang mengalami tekanan yang teruk.

Anda boleh mempelajari teknik jongkok yang betul dengan berat hanya di bawah pengawasan pelatih profesional.

Anda hanya boleh menggantung di bar mendatar, anda boleh menggunakan salap pemanasan. Ini semua hanyalah pengurangan simptom sementara yang tidak mengatasi penyebabnya.

Penting untuk mengenal pasti faktor-faktor yang menyebabkan timbulnya kesakitan dan diperiksa

Dalam beberapa kes, intensiti pergerakan yang dilakukan mungkin menjadi faktor kesakitan. Gegaran cepat cenderung menimbulkan banyak masalah daripada meningkatkan keberkesanan latihan..

Bar rendah atau tinggi adalah jalan langsung ke belakang masalah. Sekiranya anda menarik perut dengan kuat semasa mencangkung, punggung bawah anda akan membulat. Menarik nafas dalam-dalam serta menggunakan tali pinggang sukan akan mengelakkan prestasi yang tidak betul..

Sebab lain mungkin keinginan untuk bereksperimen. Percubaan seperti itu boleh dilakukan dengan pelanggaran integriti cakera intervertebral. Di samping itu, ketidakselesaan mungkin menunjukkan perkembangan osteochondrosis dan komplikasi yang berkaitan dengannya..

Juga, tekanan yang berlebihan boleh menyebabkan penonjolan, di mana cakera intervertebral melampaui batas ruang tulang belakang, sementara cincin berserat mengekalkan integriti. Penonjolan menyebabkan mencubit saraf dan saluran darah. Komplikasi serius penyakit ini, jika tidak ada rawatan, adalah hernia intervertebral.

Patologi organ dalaman

Sakit punggung bawah yang teruk bukan sahaja disebabkan oleh masalah tulang belakang lumbar, tetapi juga oleh kesakitan yang disebut, di mana organ-organ dalaman telah mengalami penyakit ini. Tulang belakang dihubungkan oleh serat saraf dengan semua organ saluran gastrointestinal, yang saling berkaitan dengan semua organ tubuh.

Dengan patologi organ dalaman, rasa sakit tidak reda ketika menukar postur, rehat, urut. NSAID lemah dalam mengurangkan kesakitan.

Saluran gastrousus

Apendisitis akut dapat memampatkan akar saraf saraf tunjang, menyebabkan sakit belakang bawah. Campur tangan pembedahan ditunjukkan.

Peritonitis

Dengan ulser peptik, fistula terbentuk di usus kecil perut, yang disertai dengan sakit teruk di rongga perut, memancar ke punggung. Diperlukan hospital segera.

Penyumbatan usus menyebabkan sakit pecah teruk dengan kekejangan. Segera hubungi ambulans.

Kolitis ulseratif

Rasa lapar dan sakit setelah makan di usus memancar ke punggung bawah, bergabung menjadi satu keseluruhan. Perundingan doktor diperlukan. Ubat diri tidak boleh diterima.

Buah pinggang

Pyelonephritis menyebabkan sakit belakang bawah. Tetapi kolik ginjal mempunyai beberapa perbezaan dari rasa sakit yang dialami pada penyakit tulang belakang..

Perlu diingat sama ada punggung bawah meletup atau adakah seluruh badan membeku.

Dengan penyakit buah pinggang, tidak ada lumbago, tidak memberi pada kaki, tidak ada kebas.

Rasa sakit di dalam, seperti yang dibuktikan dengan mengetuk. Untuk membuat diagnosis, berjumpa doktor.

Peninggalan

Ia berlaku dengan hipotermia, disertai dengan sakit belakang di kawasan buah pinggang. Perbezaan dari sakit lumbal adalah kencing yang berlebihan. Operasi laparoskopi ditunjukkan.

Glomerulonefritis

Ia menampakkan diri setelah selesema, selesema, jangkitan, menampakkan dirinya sebagai rasa sakit di punggung bawah, tetapi dengan mereka rasa mual, demam, muntah muncul. Dengan gejala seperti itu, anda mesti segera berjumpa doktor..

Sekiranya anda mengesyaki penyakit buah pinggang, diperlukan nasihat doktor.

Hati

Proses metabolik tisu tulang rawan diatur oleh hati. Hubungannya dapat dilihat dengan segera, jika hati terganggu, tulang belakang segera menderita. Tulang rawan hancur, tulang belakang kehilangan kestabilannya dan apa yang disebut sciatica muncul.

Penting! Tidak kira sekeras mana manual itu berfungsi, pesakit dengan hati yang rosak akan kembali lagi. Sekiranya hati terjejas, maka penyakit tulang belakang harus dirawat selari dengan penyakit hati.

Kelenjar adrenal

Sekiranya sista terbentuk di kelenjar adrenal, ia boleh menyebabkan sakit di bahagian bawah punggung, ginjal, dan tekanan darah meningkat. Kista adalah tumor jinak, kantung berisi cecair yang dikeluarkan secara pembedahan.

Pankreas

Kesakitan dengan pankreatitis sangat serupa dengan kesakitan dengan radiculitis. Kadang-kadang sakit belakang yang berterusan menyebabkan seseorang pergi ke hospital dan mengetahui bahawa bahagian belakang tidak berlaku. Pankreas dikelilingi oleh banyak ujung saraf, apabila jengkel, sakit belakang yang tidak tertahankan berlaku.

Kanser di pankreas juga menyebabkan sakit belakang yang teruk di kawasan lumbar, yang memancar ke punggung. Kesakitan berlaku pada waktu malam ketika badan sedang berehat. Gejala serupa dengan arthritis dan arthrosis. Sekiranya tidak ada pengesahan yang jelas mengenai salah satu diagnosis ini, pakar onkologi harus diperiksa..

Pundi kencing

Urolithiasis dinyatakan dalam rasa sakit berdenyut yang sangat kuat, yang sangat aneh sehingga sukar dikelirukan dan sangat kerap perlu pergi ke tandas. Berjumpa dengan doktor.

Keradangan pundi kencing dan fungsi kelenjar prostat pada lelaki menimbulkan pergeseran pada vertebra lumbar kedua.

Bagaimana kesakitan menampakkan dirinya

Kesakitan yang teruk jarang berlaku. Pada dasarnya, mereka semacam merebut, menahan, dan kemudian melepaskan untuk kembali lagi..

Semasa mengangkat berat

Kesakitan berlaku akibat kepekaan saraf, dengan peregangan otot belakang, osteochondrosis, scoliosis, hernias.

Mengangkat dan menggerakkan objek berat mempercepat perjalanan penyakit, menyebabkan mikrokrak, kekejangan. Ketika mengangkat berat dengan tidak betul, tekanan diberikan ke belakang, yang menjengkelkan reseptor saraf, menyebabkan rasa sakit.

Pengangkatan objek tidak betul dengan beban kejutan di bahagian belakang, kerana lenturan dan panjangan punggung.

Bahagian belakang mempunyai banyak fungsi dan kelebihannya sendiri. Perlu diingat bahawa kaki jauh lebih kuat dan lebih rentan terhadap aktiviti fizikal.

Untuk mengangkat bukan sahaja berat, tetapi juga objek lain harus berjongkok. Pertama, kita berjongkok dengan punggung lurus di hadapan subjek.

Sekiranya objek itu berat, letakkan satu kaki ke depan sedikit untuk menstabilkan kedudukan. Kemudian, meluruskan kaki anda, kami mengangkat objek. Semakin berat objek, semakin dekat kita menekannya ke badan. Kami menurunkan objek, melakukan semua tindakan dalam urutan terbalik..

Selepas bermulanya kesakitan, mengangkat berat mesti dihentikan sekurang-kurangnya sementara, sehingga akhir prosedur untuk memulihkan dan menguatkan korset otot.

Apabila dimiringkan

Mengalami kesakitan ketika membongkok, melenturkan dan memanjangkan punggung bawah boleh disyaki sciatica. Ini adalah kejadian yang paling biasa. Tetapi walaupun terdapat keseluruhan senarai penyakit lain, terdapat sakit tajam di punggung bawah..

Dengan sindrom radikular, sarafnya jengkel, membawa rasa sakit ketika membengkokkan punggung bawah, sakit ketika tekan sedang tegang, ketika berusaha mencapai dada dengan dagu, ketika mengangkat dari posisi mendatar. Dengan sindrom radikular, setelah menghilangkan punca kesakitan, rasa sakit itu terus mengganggu.

Punca fenomena ini adalah otot yang mengecut. Keadaan ini disebut sindrom myofascial, yang menampakkan diri dalam penyakit berikut:

  • osteochondrosis lumbosacral (dengan sawan),
  • spondyloarthrosis,
  • ankylosing spondylitis (pada mulanya sukar, dan kemudian secara amnya tidak tertahan untuk membengkok dan berpusing),
  • myositis,
  • osteoporosis,
  • patah mampatan (sakit yang sangat tajam),
  • kehelan,
  • subluksasi,
  • kelemahan otot biasa.

Perhatian! Penyakit ginekologi, batu ginjal, onkologi, psikoneurologi juga boleh disalahkan kerana sakit ketika membongkok..

Semasa memandu

Atau kesakitan yang mendesak disebabkan oleh pendedahan pada serat saraf. Ini berlaku dengan hernia, osteochondrosis, kerangka otot yang lemah, pankreatitis, bisul, proses keradangan pada organ pelvis, dan urolithiasis.

Dengan kecederaan lama, kesakitan semasa pergerakan juga boleh berlaku secara berkala..

Semasa bangun

Setelah seharian bekerja, rasa sakit di punggung bawah sering dirasakan. Diagnosisnya mudah - bertahan, ikuti perkembangan. Otot terbiasa dengan postur yang tetap, menyesuaikan diri dengan itu, dan kemudian tidak mahu bertindak balas dengan segera terhadap perubahannya, menegangkan dan menahan, yang menyebabkan kesakitan.

Penyebab yang lebih serius ialah ligamen koyak dan serat otot dari pengangkatan berat. Penyakit seperti osteochondrosis dan kehelan vertebra juga menyebabkan kesakitan ketika berdiri, tetapi jenis kesakitan lain ditambahkan pada mereka, sehingga nampaknya selalu sakit.

Mengapa punggung bawah sakit selepas mati?

Kesalahan pemula yang biasa

Perkara pertama yang perlu diingat ketika bermain sukan adalah keselamatan. Faktor yang semakin penting dengan berat badan dan kemampuan atletik anda. Deadlift secara tradisional dianggap sebagai salah satu latihan asas; setiap orang yang ingin mencapai hasil tertentu dalam angkat berat harus menguasai tekniknya. Kami akan cuba mengetahui apa yang harus dilakukan jika punggung bawah sudah sakit, kami akan membincangkan kaedah menangani kesakitan dan pencegahannya, dan juga mempertimbangkan secara terperinci teknik untuk melakukan latihan ini.

Sensasi menyakitkan di punggung bawah dan tulang belakang ketika melakukan deadlift boleh disebabkan oleh pelbagai faktor. Pemula harus berhati-hati dengan badan mereka, kerana risiko mencederakan punggung anda sejak pertama kali sangat tinggi.

Jadi, terdapat dua jenis kesakitan, "betul" dan "patologi". Mari kita mulakan dengan patologi, kerana ini adalah isyarat serius yang memerlukan penghentian latihan dan, mungkin, campur tangan perubatan..

Kesakitan patologi biasanya dijelaskan sebagai berikut:

  • berlaku sekiranya berlaku kecederaan;
  • rasa sakit menampakkan diri secara langsung pada waktu latihan atau sejurus selepas latihan;
  • sakitnya akut;
  • sakit boleh diberikan kepada otot punggung yang lain;
  • sakit tidak akan hilang walaupun anda sudah selesai bersenam dan berada dalam keadaan rehat yang relatif;
  • kesakitan boleh bertambah teruk dari masa ke masa.

Keputusan yang logik dan paling tepat jika anda menemui salah satu daripada "gejala" yang disenaraikan adalah lawatan ke doktor, yang akan dapat menghantar anda untuk pemeriksaan diagnostik yang sesuai dan memberi rawatan yang mencukupi pada masa akan datang..

Sekiranya rasa sakit itu tidak dapat ditanggung dan timbul dengan segera pada saat kematian, segera hubungi ambulans. Berhenti bersenam dalam posisi yang dapat mengurangkan kesakitan. Anda boleh menggunakan kompres sejuk atau ais semasa menunggu doktor..

Pilihan lain untuk kesakitan adalah "betul". Kami akan memperhatikannya dengan lebih terperinci, kerana sepenuhnya berada di tangan anda untuk menghilangkan kesakitan tersebut. Kesakitan otot standard, yang mungkin muncul selepas senaman, pada dasarnya, dicirikan sebagai berikut:

  • kesakitan berlaku kerana pengumpulan asid laktik - keadaan yang biasa dilakukan oleh mana-mana atlet secara langsung;
  • kesakitan muncul satu hari selepas latihan;
  • kesakitan itu membosankan;
  • otot yang anda pam adalah sakit;
  • peningkatan kesakitan hanya berlaku ketika berjalan dan aktiviti fizikal yang lain;
  • paling kerap, rasa sakit ini mereda selepas beberapa hari.

Kesakitan "betul" cukup disetujui oleh diagnosis diri, dan akibatnya, pada dasarnya, hampir selalu dapat dihilangkan dengan mudah. Lihat dengan tepat apa beban yang menyebabkan kesakitan, seberapa tepat kompleks latihan anda disusun. Sekiranya kesakitan berlaku secara berterusan, walaupun dengan berat badan yang rendah, mungkin masalahnya masih lebih mendalam, dan lebih banyak perhatian perubatan harus diberikan kepada tulang belakang anda..

Setiap kesakitan mempunyai alasan

Sekiranya rasa sakit telah dikelaskan oleh anda sebagai "betul", maka salap pemanasan, tergantung pada bar mendatar, menarik segera setelah bersenam, dan penolakan sementara untuk melakukan deadlift akan membantu mengatasinya. Penyebab utama kesakitan boleh menjadi faktor berikut:

  1. Kedudukan punggung bawah yang salah. Untuk pemula, dan bahkan untuk atlet berpengalaman yang bertujuan untuk berat yang berat tanpa persiapan yang mencukupi, apa yang disebut "pembulatan punggung bawah" mungkin berlaku. Dalam kes ini, berat badan diagihkan dengan tidak betul, iaitu pada tulang belakang sendiri, dan anda menghadapi risiko kecederaan yang sangat tinggi, dan akhirnya mendapat hernia. Untuk mengelakkan ini, tingkatkan berat badan secara beransur-ansur, dan segera pada waktu latihan, cubalah melihat ke depan dan tidak menarik perut anda. Sebagai percubaan, anda boleh melakukan senaman barbell kosong di sebelah cermin untuk benar-benar menilai kedudukan badan anda. Sebagai alternatif, tanyakan kepada rakan kongsi atau jurulatih untuk mendapatkan nasihat teknikal. Beri perhatian khusus pada saat bar diangkat dari lantai..
  2. Ketajaman pergerakan. Salah satu prinsip utama setiap latihan adalah kelancaran. Apabila anda tersentak, otot anda akan mengalami tekanan yang tidak terkawal yang teruk, yang boleh menyebabkan kecederaan..
  3. Kedudukan bahu terganggu, kendur di tali pinggang. Dan sekali lagi mengenai bahagian belakang - ia semestinya rata. Cuba bawa bilah bahu anda ke belakang, bengkokkan kaki sedikit - hanya reka bentuk ini yang memberikan keselamatan sepenuhnya.
  4. Cengkaman yang tidak betul. Bagi pemula, cengkaman klasik adalah optimum. Genggaman (memusingkan sebelah tangan ke arah yang berlawanan) boleh menyebabkan otot tidak berfungsi, biasanya atlet yang lebih berpengalaman menggunakan cengkaman ini semasa pertandingan
  5. Otot penstabil yang lemah boleh menyebabkan bar goyang di tangan, menyebabkan hilangnya kawalan. Dianjurkan untuk mengatur urutan nada umum badan anda sebelum melakukan latihan yang agak serius. Berlari atau berenang boleh membantu. Semasa melakukan latihan, pilih berat badan yang cukup, yang akan digunakan untuk menarik jumlah pendekatan yang disarankan oleh kompleks latihan.

Teknik Deadlift

Menghilangkan akibatnya adalah perkara yang betul, tetapi perkara yang paling betul dan logik dalam situasi dengan deadlift adalah pada awalnya melaksanakannya 100% dengan betul. Oleh itu, mari kita lihat sorotan.

  1. Sentiasa mulakan dengan pemanasan. Anda perlu memanaskan otot-otot di kawasan lumbar untuk memberi mereka lebih banyak keanjalan. Hiperextensi dapat dilakukan, tetapi tanpa pemberat tambahan. Selanjutnya, disarankan untuk melakukan 2-3 pendekatan lagi dengan berat yang agak kecil tanpa pergerakan mendadak.
  2. Gunakan tali pinggang sukan, ia akan sedikit melegakan otot punggung bawah. Jangan mengabaikan penggunaan kapur, ia akan mengelakkan tergelincir. Pastikan memakai kunci, penggantian pancake penuh dengan akibat yang paling menyedihkan.
  3. Lakukan deadlift dengan penkek dengan berat 20 kilogram atau lebih. Ini bukan hanya beratnya sendiri, tetapi juga diameter penkek, kerana leher dalam kes ini akan terletak pada ketinggian yang diinginkan. Sekiranya berat ini masih tidak dapat diterima oleh anda, gunakan bar atau penkek lain untuk meluruskan batang pada ketinggian yang sama dengan penkek 20 kg.
  4. Jangan angkat tumit dari lantai, ini adalah satu-satunya cara untuk memastikan kestabilan maksimum pada diri anda. Letakkan kaki anda ke lebar pelvis, putar kaus kaki ke luar. Tidak ada posisi kaki yang diatur, tetapi anda harus berdiri sehingga semua barbel diedarkan secara merata ke atas otot punggung, kaki dan punggung. Eksperimen dengan ini. Mengenai kedudukan kaki berbanding dengan palang itu sendiri, semuanya sangat jelas - mesti sama simetri antara satu sama lain. Skewing akan menyebabkan pengedaran berat badan yang tidak rata, yang boleh menyebabkan regangan.
  5. Pastikan bahawa pada kedudukan paling rendah, tangan anda mencapai kaki bawah anda. Semasa latihan itu sendiri, lengan harus diluruskan dan berada dalam kedudukan tegak..
  6. Pusat pengedaran berat badan harus berada di tumit. Jangan biarkan perumahan condong ke belakang atau ke hadapan. Semasa pelaksanaan, jangan luruskan lutut dengan segera, pada mulanya mereka mesti berada di atas kaki untuk beberapa lama.
  7. Batang harus diletakkan sehingga dapat meluncur di sepanjang kaki semasa latihan. Tidak lebih jauh, tidak lebih dekat.
  8. Pada posisi permulaan, anda perlu berdiri dengan punggung lurus dan lengan di sepanjang badan anda. Kami menarik nafas dalam-dalam dan perlahan-lahan berjongkok, tangan harus berada di atas palang di tempat yang betul dan telah ditentukan. Pemintas semasa pelaksanaan hanya akan menjatuhkan anda dan memindahkan pusat graviti.
  9. Pada posisi yang lebih rendah, pelvis harus serendah mungkin di bawah garis bahu, dan batang itu sendiri harus dekat dengan kaki bawah.
  10. Pada saat mengangkat palang dari tanah, perlu mengatur pecutan, sambil meletakkan kaki anda di lantai.
  11. Apabila kedudukan badan sejajar, bengkokkan sedikit punggung bawah, gerakkan bilah bahu bersama-sama. Pergelangan kaki dan pelvis kira-kira sejajar, dan semua beban jatuh di bahu dan tumit yang tegang.
  12. Turunkan palang di sepanjang jalan pendakian, dengan lancar dan tanpa pergerakan yang tiba-tiba, tetapi juga tanpa menangguhkan proses ini selama lebih dari 2 saat. Sebaik sahaja bar di lantai, tarik nafas 2-3 dan teruskan ke pengulangan seterusnya tanpa mengubah kedudukan badan..

Ingatlah bahawa teori tidak bermaksud memberi anda semua jawapan. Datang ke gim, berunding dengan pelatih dan atlet berpengalaman. Tidak ada yang akan menolak untuk menolong anda, malah berkongsi kisah menarik "mengenai topik ini." Mulakan dengan berat badan yang rendah, awasi kesejahteraan anda dan, jika perlu, jangan mengabaikan lawatan ke doktor. Lebih baik membuang beberapa jam duduk di barisan hospital daripada menghadapi masalah kesihatan yang serius. Rock betul, semoga berjaya!

Apa yang perlu dilakukan jika punggung bawah sakit selepas mati

Sakit belakang yang rendah selepas deadlift adalah keadaan biasa yang timbul dari pelbagai sebab. Untuk memerangi ketidakselesaan sepenuhnya, perlu memahami mekanisme perkembangan proses patologi. Intervensi yang berkesan merangkumi rawatan dan pencegahan yang bertujuan mencegah pendedahan kepada faktor yang memprovokasi.

Gejala dan Punca

Sekiranya punggung terasa sakit selepas deadlift, ini menunjukkan kemungkinan kerosakan mikro pada ligamen dan otot, yang disebabkan oleh aktiviti yang berlebihan. Risiko ketidakselesaan belakang meningkat dengan pendedahan kepada faktor-faktor berikut:

  • Kedudukan punggung bawah yang salah - atlet yang tidak berpengalaman sering kali cuba "membulatkan" punggung bawah semasa mengangkat untuk mengurangkan beban. Pada masa tersentak, risiko ligamen dan tendon terkilir pada vertebra meningkat. Beban pada serat otot rangka yang dililit juga meningkat, yang menyebabkannya pecah..
  • Melakukan pergerakan tajam semasa mengangkat - atlet berpengalaman atau pemula sering melakukan kesalahan semasa mengangkat palang yang tidak betul, membuat pengecutan otot "ekstra" pada bahagian belakang dan lumbar.

Sakit punggung bawah semasa deadlift paling kerap akut, sengit. Dia boleh memberi ke kaki, punggung ke kiri atau kanan. Setelah berehat pada keesokan harinya, keparahan kesakitan menurun sedikit. Dengan kecederaan ligamen trauma, serat otot, struktur tulang rawan, termasuk cakera intervertebral, reaksi keradangan sering terjadi. Sel-sel sistem imun bergegas ke kawasan perubahan. Mereka menghasilkan prostaglandin sebatian aktif secara biologi, yang menyumbang kepada genangan darah, edema tisu, menjengkelkan ujung saraf sensitif.

Terhadap latar belakang reaksi keradangan, sensasi menyakitkan berterusan selama beberapa hari. Di kawasan belakang, perubahan ciri ditentukan dalam bentuk kemerahan kulit, pembengkakan tisu lembut.

Deadlift semasa mengangkat palang memerlukan kepatuhan yang ketat terhadap semua peraturan dan cadangan, termasuk pegangan dan kedudukan badan.

Kaedah diagnostik dan rawatan

Kecederaan belakang semasa deadlift adalah penyebab utama kesakitan. Untuk memastikan asal, sifat dan penyetempatan perubahan patologi dengan pasti, pemeriksaan instrumental tambahan ditetapkan. Untuk ini, adalah perlu untuk menggambarkan struktur tulang belakang menggunakan teknik berikut:

  • X-ray dalam unjuran frontal dan lateral adalah kaedah penyelidikan yang tersedia dengan bantuan struktur tulang belakang dan berdekatan "dilihat melalui". Kajian ini memungkinkan untuk mengenal pasti perubahan besar dalam tisu, dan juga secara sementara menentukan penyetempatannya.
  • Komputasi tomografi (CT) adalah kaedah moden yang merangkumi lapisan sinar demi lapisan sinar-X tisu dengan pemprosesan gambar digital berikutnya. Kajian ini mempunyai resolusi tinggi dan memungkinkan untuk mengesan perubahan minimum tisu.
  • Pencitraan resonans magnetik (MRI) adalah imbasan lapisan demi lapisan di mana visualisasi dilakukan kerana kesan fizikal resonans nuklear dalam medan magnet yang kuat. Dengan bantuan pemeriksaan, adalah mungkin untuk memvisualisasikan kawasan besar tubuh manusia, oleh itu ia digunakan terutamanya untuk mengenal pasti kemungkinan metastasis dalam patologi onkologi.
  • Pemeriksaan ultrabunyi (ultrasound) adalah teknik yang membantu memvisualisasikan pengumpulan komponen cecair atau tidak larut dalam tisu, ia digunakan untuk diagnosis pembezaan patologi sendi rabung dan cakera intervertebral..

Untuk menilai keadaan fungsi badan, ujian makmal tambahan ditetapkan. Ini termasuk analisis klinikal darah, air kencing, ujian biokimia, koagulogram. Berdasarkan semua hasil diagnostik objektif, jika perlu, terapi diresepkan, dengan bantuan pecah mikro, keseleo dan kecederaan lain dapat disembuhkan. Untuk melakukan ini, salap atau krim anti-radang digunakan selama seminggu, ketenangan disediakan.

Pencegahan sakit belakang

Untuk mengelakkan timbulnya sakit belakang semasa mati, anda harus mematuhi beberapa cadangan mudah:

  • Sebelum memulakan latihan, anda perlu melakukan beberapa senaman yang bertujuan untuk menguatkan korset otot..
  • Bermula dari pelajaran pertama, perlu dilakukan hiperextensi, yang memungkinkan untuk mengurangkan beban paksi pada tulang belakang, kaki dan meminimumkan risiko pengembangan mikrodamage.
  • Melakukan senaman secara berterusan yang bertujuan untuk menguatkan otot perut.
  • Perhatian khusus harus diberikan kepada teknik melakukan latihan deadlift asas, termasuk cengkaman barbell, yang harus dilakukan secara normal dan merata..
  • Elakkan kehadiran jangka panjang seseorang dalam satu kedudukan, yang boleh mencetuskan pelanggaran trofisme tisu-tisu tulang belakang.
  • Pada peringkat awal latihan, disarankan untuk menggunakan tali pinggang sukan khas, dengan bantuan yang memungkinkan untuk mengurangkan beban paksi pada tulang belakang..
  • Untuk memperbaiki keadaan struktur sistem muskuloskeletal, secara berkala anda perlu melakukan latihan yang bertujuan untuk meregangkan otot, tendon dan ligamen.

Apabila terdapat perubahan nyata yang dikesan semasa tindakan diagnostik, doktor membuat cadangan mengenai kemungkinan penghentian deadlift. Latihan boleh diganti dengan penekan bangku. Pendekatan latihan lain menghilangkan beban paksi pada tulang belakang.

Latihan deadlift adalah faktor risiko perkembangan perubahan tulang belakang, yang disebabkan oleh peningkatan beban paksi. Bermain sukan memerlukan pelaksanaan beberapa cadangan yang bertujuan mencegah kecederaan. Sekiranya kawasan rabung mula sakit, anda perlu menghubungi pakar.

Punggung bawah sakit selepas mati - bagaimana melindungi punggung anda dari kecederaan?

Kecederaan belakang di gim adalah perkara biasa dan biasa. Selalunya, pemula yang tidak mengikuti teknik melakukan senaman mengalami masalah seperti itu..

Punggung terasa sakit terutamanya selepas melakukan deadlift dan latihan asas bersama yang lain. Sayangnya, berharap rasa sakit itu hilang dengan sendirinya bukanlah keputusan yang tepat. Sekiranya anda tidak mengabaikan masalah menggunakan salap pemanasan dan analgesik!

Sekiranya punggung bawah sakit selepas tarikh akhir, maka ada dua sebab - otot dan patologi:

  1. Dalam kes pertama, anda tidak perlu risau. Pemanasan Ringan, Memberi Kehangatan Pada Otot Dan Anda Baik.
  2. Tetapi pada detik ada alasan untuk mula risau. Bagaimanapun, jika anda tidak memperhatikan perkara ini pada waktunya, anda boleh memperburuk keadaan..

Perlu segera diperhatikan bahawa latihan itu sendiri tidak berbahaya. Kekurangan persediaan dan teknik pelaksanaan yang tidak betul adalah dua sebab yang jelas untuk kecederaan. Oleh itu, untuk melindungi diri anda dari masalah seperti ini, perlu dipertimbangkan 2 faktor berikut:

  1. Semasa latihan, beban yang besar diletakkan pada otot, tendon dan tulang belakang. Mereka. semasa mengangkat berat, ia memberi tekanan pada tulang belakang.
  2. Dengan kedudukan badan dan pergerakan yang betul, tubuh menahan beban, kerana otot mengambilnya lebih banyak. Sebaik sahaja lintasan pergerakan berubah, beban sasaran bergerak ke otot lain, dan tulang belakang bertindak sebagai penstabil. Oleh itu, beban meningkat berkali-kali.


Situasi lain adalah otot belakang yang di atrofi. Tidak disarankan bagi pemula untuk memulakan latihan tanpa persiapan yang betul:

  • Kerana aktiviti otot yang rendah, terdapat beban tinggi pada tulang belakang, yang menyebabkan penghapusan cakera.
  • Dan, sebagai akibatnya, rasa sakit di tulang belakang selepas deadlift tidak dapat dielakkan.

Dan jika punggung bawah sudah sakit, maka anda tidak perlu mencari cara melakukan deadlift.

Mengapa sakit punggung bawah selepas deadlift berbahaya??

Seperti yang disebutkan di atas, sensasi menyakitkan bukanlah penyebabnya, tetapi akibat dari prestasi yang tidak betul atau kurang latihan dalam diri pelatih. Bahaya utama adalah jika anda mengabaikan masalah, anda boleh mengalami kecederaan serius..

Akibatnya, jika semasa tarikan mati atau tarikan Romania, punggung bawah atau belakang terasa sakit dan selama ini tidak melampirkan nilai ini, anda boleh melupakan latihan untuk waktu yang lama. Kombinasi kesilapan teknikal dengan kekurangan penyediaan akan menjadi campuran yang sangat meletup. Mari kita perhatikan lebih dekat 2 perkara ini..

Kesalahan teknikal dalam proses latihan

Kesalahan yang paling biasa. Oleh kerana itu, punggung bawah sakit selepas deadlift, Romania atau deadlift. Sentakan tajam, pergerakan yang tidak betul, berfungsi dengan berat kritikal - semua ini boleh menyebabkan masalah pada tulang belakang..

Mari kita perhatikan lebih dekat apa sebab yang menjadi sebab masalah:

  • Membulatkan belakang. Salah satu kesalahan yang paling biasa dan biasa bukan hanya untuk pemula, tetapi juga untuk yang berpengalaman. Ini terdiri dari fakta bahawa dalam proses melakukan latihan, pesongan berlaku di punggung bawah. Ia berlaku disebabkan oleh fakta bahawa lensa punggung belakang tidak dapat menahan berat badan yang diambil. Dalam kes ini, ada baiknya menurunkan berat badan atau meninggalkan sepenuhnya latihan dan beralih ke hiperextensi. Dengan punggung membulat, beban jatuh di tulang belakang, yang dapat menyebabkan perpindahan mereka dan, sebagai akibatnya, ke hernia intervertebral. Punggung bawah harus dibengkokkan dan dipegang dalam keadaan ini sepanjang keseluruhan latihan..
  • Mengangkat berat badan secara tersentak. Berlaku kerana terlalu banyak berat badan, ketidakseimbangan otot, atau teknik yang tidak betul. Kerana pergerakan tiba-tiba, tulang belakang berada di bawah beban yang cukup kuat, yang memberi kesan negatif terhadap keadaannya.
  • Pelanggaran teknik pergerakan. Menjadi ketidakseimbangan otot. Akibatnya, ketika teknik ini dibuat, otot sasaran akan lemah, yang akan meningkatkan beban pada vertebra..

Oleh itu, kesalahan teknikal utama adalah tidak memerhatikan kedudukan badan yang betul. Setelah itu, sudah ada langkah pelaksanaan yang salah dan pelanggaran teknik pergerakan. Sangat penting untuk mengawal setiap pergerakan dan meminta rakan sepasukan atau jurulatih yang lebih berpengalaman untuk membantu mengikuti teknik ini..

Aktiviti fizikal menyebabkan mikrotrauma di dalam serat otot, serta pengumpulan asid laktik. Sekiranya otot punggung anda sakit selepas pengangkatan pada keesokan harinya, ini adalah perkara biasa. Jangan terlalu risau tentang perkara ini. Tetapi, jika anda benar-benar mahu, anda boleh menggunakan:

  • salap,
  • pemanasan mudah,
  • mandi air suam, dll..


Perkara utama adalah untuk mengetahui otot mana yang harus disakiti setelah mati dan tidak perlu risau. Dan ini adalah otot punggung - atas dan bawah, punggung dan lengan. Bergantung pada jenis deadlift, beban boleh berbeza dari punggung ke kaki. Sehubungan itu, otot tertentu lebih banyak terlibat dalam kerja..

Cara Membezakan Kesakitan Semula Jadi dari Kecederaan Serius?

Terdapat situasi apabila dua jenis kesakitan keliru. Secara amnya, kecederaan yang lebih serius dianggap sakit otot. Akibatnya, keadaan bertambah buruk, terutamanya jika latihan tidak berhenti. Kami akan memahami dengan lebih terperinci faktor apa yang boleh menyebabkan kesakitan dan apa yang perlu dilakukan dalam kes ini.

Sekiranya punggung bawah / tulang belakang sakit semasa deadlift, maka etimologi asal-usulnya boleh dibahagikan kepada dua jenis - otot dan patologi.

Dalam kes pertama, tidak mengapa, tetapi pada yang kedua, anda harus memikirkan latihan lebih lanjut. Tetapi perkara pertama yang pertama. Mari kita perhatikan lebih dekat masalah ini:

  • Kesakitan otot - berlaku semasa kemunculan mikrotraum pada otot, serta pengumpulan asid laktik.
  • Setelah mereka pulih, rasa tidak selesa akan hilang..

Dalam keadaan seperti itu, anda secara bebas dapat menyumbang kepada pemulihan otot. Kesakitan ini dicirikan oleh gejala berikut:

  • Ia muncul pada hari berikutnya selepas latihan;
  • Mempunyai makna tempatan - otot yang dengannya mereka bekerja sakit;
  • Sensasi menyakitkan meningkat dengan aktiviti fizikal;
  • Selepas beberapa hari, ia melemahkan, atau hilang sepenuhnya.

Sekiranya, setelah mematikan, punggung bawah sakit dan anda merasakan tanda-tanda ciri sakit otot, maka anda tidak perlu risau. Anda boleh mandi air panas, menggunakan salap pemanasan, atau tidak melakukan apa-apa. Dalam beberapa hari akan berlalu.

Kesakitan patologi - berlaku akibat kecederaan. Ini adalah isyarat yang cukup serius untuk berhenti melakukan bukan sahaja latihan, tetapi juga aktiviti fizikal. Sekiranya terdapat sakit tajam di punggung bawah semasa deadlift, maka anda harus segera berhenti. Berikut adalah tanda-tanda utama:

  1. Berlaku akibat kecederaan, khususnya perpindahan atau lelasan vertebra, keluarnya dari tempat duduk, yang menyebabkan kesakitan tajam;
  2. Rasa sakit muncul pada waktu latihan atau sejurus selepas itu;
  3. Bukan otot tunggal yang sakit, tetapi seluruh otot atau otot yang berdekatan;
  4. Sindrom nyeri menampakkan diri walaupun dalam keadaan rehat relatif;
  5. Meningkat dari masa ke masa.

Kemunculan kesakitan melambangkan perubahan traumatik dalam badan. Mereka boleh ringan atau sangat berat. Mari pertimbangkan yang utama:

  • Regangan. Merobek serat otot, kerana otot tidak dapat berfungsi dengan normal. Masa mesti diberikan untuk pemulihan dan penyembuhan. Hadkan aktiviti otot agar tidak memburukkan lagi keadaan.
  • Pecah ligamen. Kerosakan pada serat yang menghubungkan tulang dan otot. Ia boleh menjadi separa atau lengkap. Pilihan terakhir lebih menyakitkan.
  • Perpindahan vertebra. Pada peringkat ringan, tidak berlaku kerosakan tisu. Setelah menemuinya pada tahap ini, anda boleh meletakkannya semula di tempatnya. Tetapi dalam keadaan yang lebih teruk, ia boleh disertai dengan kelumpuhan anggota badan dan mencubit saraf. Dengan pergeseran yang kerap, perlu menguatkan punggung sehingga mereka menahannya dan melindunginya dari kekambuhan.
  • Hernia intervertebral. Ia berlaku kerana penonjolan, ketika cakera terhapus dan membonjol, tetapi cincin berserat tidak runtuh, tetapi vertebra dapat memampatkan akar saraf. Tahap yang lebih teruk - prolaps cakera dengan pecahnya cangkang luar.
  • Patah tulang belakang. Ia berlaku kerana tekanan yang kuat kerana fakta bahawa vertebra sudah tergadai. Boleh menyebabkan komplikasi yang sangat serius.

Untuk mengelakkan semua masalah di atas, perlu dengan berhati-hati dan "bijaksana" mendekati prestasi bukan hanya deadlift, tetapi juga aktiviti fizikal lainnya. Jangan lupa untuk pulih dari senaman anda, jangan letih diri anda. Memang, dengan penipisan badan secara umum, kecederaan dapat diprovokasi.

Cuba tentukan jenis kesakitannya - otot atau patologi:

  1. Dalam kes pertama, anda tidak perlu panik, tetapi yang kedua adalah sangat penting untuk menghubungi pakar yang berkelayakan.
  2. Pada detik, anda pasti perlu melakukan x-ray, dan juga MRI. Ini akan memungkinkan untuk memahami keadaan cakera intervertebral dan menetapkan rawatan dengan betul..

Jenaka tulang belakang benar-benar buruk. Dan mengabaikan masalah boleh menjadi mahal. Baiklah, jika ia adalah kerugian wang yang dapat dipulihkan. Tetapi kesihatan tidak lagi dapat ditingkatkan.

Pening selepas tarikh akhir

Dalam kes ini, tulang belakang tidak ada kaitan dengan masalah ini. Ia boleh berlaku kerana saluran darah yang lemah atau kekurangan oksigen dalam badan:

  • Sekiranya kepala sakit selepas tarikh akhir, maka dalam banyak kes ini disebabkan oleh kekurangan oksigen. Cukup untuk menurunkan berat badan atau berhenti bersenam.
  • Sekiranya situasi seperti itu berlaku secara berkala dan dalam latihan lain, maka perlu menghubungi pakar.

Bagaimana deadlift mempengaruhi lutut?

Untuk mengelakkan masalah itu berlaku, pencegahan adalah penyelesaian terbaik. Berikut adalah beberapa panduan asas dan penting untuk membantu menjaga punggung dan punggung bawah:

  • Sebelum memulakan latihan, anda perlu memastikan bahawa korset otot yang baik telah terbentuk. Sekiranya tidak ada, maka lebih baik terlibat dalam latihan terkemuka..
  • Untuk mengatasi bahagian bawah punggung, lakukan hiperextensi dan pam abs. Ini akan membantu membina korset teras yang kuat dan menjadikan deadlift lebih mudah..
  • Pastikan memanaskan badan, meregangkan dan menyejukkan badan. Ini akan memanaskan otot, menyiapkannya untuk bekerja, dan juga meningkatkan keanjalan..
  • Perhatikan teknik pelaksanaan dan jangan bengkokkan punggung bawah. Perkara yang paling penting adalah menjaga tulang belakang pada kedudukan yang betul..
  • Gunakan tali pinggang sukan semasa mengangkat beban berat.

Penulis artikel tersebut ialah Aleksandra Bonina Doktor latihan fisioterapi, jurulatih kecergasan kelas antarabangsa

Sakit lumbar selepas deadlift

Senaman membawa manfaat yang besar bagi tubuh, sehingga banyak yang sering bertanya-tanya: "Mengapa punggung bawah boleh jatuh sakit setelah mati?" Masalahnya ialah atlet tidak berunding dengan doktor ketika mereka mengalami kesakitan yang teruk, tetapi hanya mengambil ubat penghilang rasa sakit..

Kesakitan tidak pernah berlaku begitu sahaja, selalu ada alasan, terutama ketika datang ke tulang belakang.

Pertama, mari kita bincangkan sebab-sebab yang menyebabkan sakit belakang bawah yang teruk..

Deadlift melibatkan pelbagai kumpulan otot

Sebab-sebabnya

Mustahil untuk menjawab dengan jelas mengapa punggung bawah sakit. Mungkin ini disebabkan oleh pelanggaran teknik pelaksanaan itu sendiri, atau mungkin ini disebabkan oleh terlalu banyak otot-otot tulang belakang. Dan kadang-kadang kemunculan sensasi yang tidak menyenangkan adalah isyarat pelanggaran serius..

Sekiranya seorang pemula mengalami kesakitan setelah mati, ini cukup semula jadi, terutamanya jika dia sebelumnya menjalani gaya hidup yang tidak aktif. Tetapi sama sekali berbeza jika rasa sakit itu tajam dan tajam..

Semasa jongkok seperti itu, punggung harus berada dalam posisi semula jadi, tetapi jika menyimpang, tulang belakang mengalami tekanan yang teruk.

Anda boleh mempelajari teknik jongkok yang betul dengan berat hanya di bawah pengawasan pelatih profesional.

Anda hanya boleh menggantung di bar mendatar, anda boleh menggunakan salap pemanasan. Ini semua hanyalah pengurangan simptom sementara yang tidak mengatasi penyebabnya. Penting untuk mengenal pasti faktor-faktor yang menyebabkan timbulnya kesakitan dan diperiksa.

Dalam beberapa kes, intensiti pergerakan yang dilakukan mungkin menjadi faktor kesakitan. Gegaran cepat cenderung menimbulkan banyak masalah daripada meningkatkan keberkesanan latihan..

Bar rendah atau tinggi adalah jalan langsung ke belakang masalah. Sekiranya anda menarik perut dengan kuat semasa mencangkung, punggung bawah anda akan membulat. Menarik nafas dalam-dalam serta menggunakan tali pinggang sukan akan mengelakkan prestasi yang tidak betul..

Sebab lain mungkin keinginan untuk bereksperimen. Percubaan seperti itu boleh dilakukan dengan pelanggaran integriti cakera intervertebral. Di samping itu, ketidakselesaan mungkin menunjukkan perkembangan osteochondrosis dan komplikasi yang berkaitan dengannya..

Juga, tekanan yang berlebihan boleh menyebabkan penonjolan, di mana cakera intervertebral melampaui batas ruang tulang belakang, sementara cincin berserat mengekalkan integriti. Penonjolan menyebabkan mencubit saraf dan saluran darah. Komplikasi serius penyakit ini, jika tidak ada rawatan, adalah hernia intervertebral.

Cara membezakan antara kesakitan "betul" dan "patologi"?

Kesakitan otot yang biasa berlaku selepas latihan dicirikan sebagai berikut:

  • muncul akibat pengumpulan asid laktik;
  • muncul pada hari berikutnya selepas latihan;
  • sifat sakit yang membosankan;
  • penyetempatan kesakitan secara eksklusif di tempat tulang belakang di mana beban dilakukan;
  • rasa sakit bertambah dengan berjalan, dan pada waktu rehat hilang;
  • lama-kelamaan, sensasi menyakitkan secara beransur-ansur mereda, dan setelah beberapa hari mereka hilang sepenuhnya.

Sekiranya punggung bawah anda sakit, ini bukan alasan untuk terus tidur.

Kesakitan patologi dapat dijelaskan seperti berikut:

  • muncul akibat trauma otot;
  • kesakitan segera muncul;
  • sifat sakit akut;
  • sakit boleh memancar ke bahagian belakang yang lain;
  • ketidakselesaan tidak hilang walaupun pada waktu rehat;
  • rasa tidak selesa malah semakin meningkat dari masa ke masa dan tidak hilang dalam jangka masa yang lama.

Kami menasihati anda untuk membaca: Mengapa punggung bawah sakit selepas latihan?

Apa nak buat?

Satu-satunya keputusan yang tepat adalah menghubungi pakar yang akan menetapkan sejumlah pemeriksaan diagnostik, termasuk X-ray, MRI.

Anda juga dapat menganalisis sendiri beban yang menyebabkan timbulnya gejala yang tidak menyenangkan. Dengan mengkaji tahap beban anda, anda dapat menghilangkan sensasi yang menyakitkan.

Dengarkan sahaja badan anda. Sekiranya rasa tidak selesa berlaku secara berterusan, maka pasti ada yang tidak kena pada tulang belakang..

Pencegahan

Mematuhi peraturan mudah akan membantu mengelakkan kesakitan:

  • teknik pelaksanaan yang betul. Ia mesti dikaji dan dikendalikan dengan teliti. Setiap pendekatan harus dilakukan dengan pesongan lumbar yang betul. Semasa permulaan pergerakan, ketika barbell keluar, sangat penting untuk memantau pelaksanaan yang betul;
  • memanaskan badan sebelum memulakan kelas;
  • berusaha menguatkan punggung;
  • berat badan yang betul. Barbel yang terlalu berat akan menyakitkan dan bukannya bermanfaat;
  • "Tidak!" kelebihan punggung bawah;
  • "Ya"! penarikan. Ini adalah peluang yang baik untuk menarik bukan sahaja otot itu sendiri, tetapi juga tulang belakang..

Latihan sederhana yang diawasi dapat membantu melegakan gejala yang tidak menyenangkan

Bantuan kecemasan

Sekiranya punggung bawah anda sakit teruk semasa latihan, ikuti peraturan berikut:

  1. menghentikan beban;
  2. berbaring dalam keadaan yang dapat mengurangkan kesakitan. Berbaring sehingga kesakitan hilang. Sekiranya ini tidak membantu, kelas harus dibatalkan;
  3. anda boleh menggunakan kompres ais atau sejuk ke tempat sakit dan menunggu pasukan ambulans. Prosedur termal tidak dibenarkan, kerana hanya akan memperburuk keadaan, meningkatkan pembengkakan dan keradangan..

Jangan ubat sendiri dengan menetapkan ubat untuk diri sendiri, terutamanya ubat yang diberikan secara parenteral.

Dalam apa jua masalah, pendekatan yang kompeten untuk perniagaan adalah penting. Semasa bermain sukan, dengarkan saranan profesional, dan sekiranya sakit yang mengganggu, berjumpa dengan doktor anda.

Punggung bawah sakit selepas pengangkatan mati - kesilapan pemula biasa

Perkara pertama yang perlu diingat ketika bermain sukan adalah keselamatan. Faktor yang semakin penting dengan berat badan dan kemampuan atletik anda.

Deadlift secara tradisional dianggap sebagai salah satu latihan asas; setiap orang yang ingin mencapai hasil tertentu dalam angkat berat harus menguasai tekniknya.

Kami akan cuba mengetahui apa yang harus dilakukan jika punggung bawah sudah sakit, kami akan membincangkan kaedah menangani kesakitan dan pencegahannya, dan juga mempertimbangkan secara terperinci teknik untuk melakukan latihan ini.

Sensasi menyakitkan di punggung bawah dan tulang belakang ketika melakukan deadlift boleh disebabkan oleh pelbagai faktor. Pemula harus berhati-hati dengan badan mereka, kerana risiko mencederakan punggung anda sejak pertama kali sangat tinggi.

Jadi, terdapat dua jenis kesakitan, "betul" dan "patologi". Mari kita mulakan dengan patologi, kerana ini adalah isyarat serius yang memerlukan penghentian latihan dan, mungkin, campur tangan perubatan..

Kesakitan patologi biasanya dijelaskan sebagai berikut:

  • berlaku sekiranya berlaku kecederaan;
  • rasa sakit menampakkan diri secara langsung pada waktu latihan atau sejurus selepas latihan;
  • sakitnya akut;
  • sakit boleh diberikan kepada otot punggung yang lain;
  • sakit tidak akan hilang walaupun anda sudah selesai bersenam dan berada dalam keadaan rehat yang relatif;
  • kesakitan boleh bertambah teruk dari masa ke masa.

Keputusan yang logik dan paling tepat jika anda menemui salah satu daripada "gejala" yang disenaraikan adalah lawatan ke doktor, yang akan dapat menghantar anda untuk pemeriksaan diagnostik yang sesuai dan memberi rawatan yang mencukupi pada masa akan datang..

Sekiranya rasa sakit itu tidak dapat ditanggung dan timbul dengan segera pada saat kematian, segera hubungi ambulans. Berhenti bersenam dalam posisi yang dapat mengurangkan kesakitan. Anda boleh menggunakan kompres sejuk atau ais semasa menunggu doktor..

Pilihan lain untuk kesakitan adalah "betul". Kami akan memperhatikannya dengan lebih terperinci, kerana sepenuhnya berada di tangan anda untuk menghilangkan kesakitan tersebut. Kesakitan otot standard, yang mungkin muncul selepas senaman, pada dasarnya, dicirikan sebagai berikut:

  • kesakitan berlaku kerana pengumpulan asid laktik - keadaan yang biasa dilakukan oleh mana-mana atlet secara langsung;
  • kesakitan muncul satu hari selepas latihan;
  • kesakitan itu membosankan;
  • otot yang anda pam adalah sakit;
  • peningkatan kesakitan hanya berlaku ketika berjalan dan aktiviti fizikal yang lain;
  • paling kerap, rasa sakit ini mereda selepas beberapa hari.

Kesakitan "betul" cukup disetujui oleh diagnosis diri, dan akibatnya, pada dasarnya, hampir selalu dapat dihilangkan dengan mudah.

Lihat dengan tepat beban yang membawa kepada kesakitan, seberapa tepat kompleks latihan anda disusun.

Sekiranya kesakitan berlaku secara berterusan, walaupun dengan berat badan yang rendah, mungkin masalahnya masih lebih mendalam, dan lebih banyak perhatian perubatan harus diberikan kepada tulang belakang anda..

  • Setiap kesakitan mempunyai alasan
  • Sekiranya rasa sakit telah dikelaskan oleh anda sebagai "betul", maka salap pemanasan, tergantung pada bar mendatar, menarik segera setelah bersenam, dan penolakan sementara untuk melakukan deadlift akan membantu mengatasinya. Penyebab utama kesakitan boleh menjadi faktor berikut:
  1. Kedudukan punggung bawah yang salah. Untuk pemula, dan bahkan untuk atlet berpengalaman yang bertujuan untuk berat yang berat tanpa persiapan yang mencukupi, apa yang disebut "pembulatan punggung bawah" mungkin berlaku. Dalam kes ini, berat badan diagihkan dengan tidak betul, iaitu pada tulang belakang sendiri, dan anda menghadapi risiko kecederaan yang sangat tinggi, dan akhirnya mendapat hernia. Untuk mengelakkan ini, tingkatkan berat badan secara beransur-ansur, dan segera pada waktu latihan, cubalah melihat ke depan dan tidak menarik perut anda. Sebagai percubaan, anda boleh melakukan senaman barbell kosong di sebelah cermin untuk benar-benar menilai kedudukan badan anda. Sebagai alternatif, tanyakan kepada rakan kongsi atau jurulatih untuk mendapatkan nasihat teknikal. Beri perhatian khusus pada saat bar diangkat dari lantai..
  2. Ketajaman pergerakan. Salah satu prinsip utama setiap latihan adalah kelancaran. Apabila anda tersentak, otot anda akan mengalami tekanan yang tidak terkawal yang teruk, yang boleh menyebabkan kecederaan..
  3. Kedudukan bahu terganggu, kendur di tali pinggang. Dan sekali lagi mengenai bahagian belakang - ia semestinya rata. Cuba bawa bilah bahu anda ke belakang, bengkokkan kaki sedikit - hanya reka bentuk ini yang memberikan keselamatan sepenuhnya.
  4. Cengkaman yang tidak betul. Bagi pemula, cengkaman klasik adalah optimum. Genggaman (memusingkan sebelah tangan ke arah yang berlawanan) boleh menyebabkan otot tidak berfungsi, biasanya atlet yang lebih berpengalaman menggunakan cengkaman ini semasa pertandingan
  5. Otot penstabil yang lemah boleh menyebabkan bar goyang di tangan, menyebabkan hilangnya kawalan. Dianjurkan untuk mengatur urutan nada umum badan anda sebelum melakukan latihan yang agak serius. Berlari atau berenang boleh membantu. Semasa melakukan latihan, pilih berat badan yang cukup, yang akan digunakan untuk menarik jumlah pendekatan yang disarankan oleh kompleks latihan.

Teknik Deadlift

Menghilangkan akibatnya adalah perkara yang betul, tetapi perkara yang paling betul dan logik dalam situasi dengan deadlift adalah pada awalnya melaksanakannya 100% dengan betul. Oleh itu, mari kita lihat sorotan.

  1. Sentiasa mulakan dengan pemanasan. Anda perlu memanaskan otot-otot di kawasan lumbar untuk memberi mereka lebih banyak keanjalan. Hiperextensi dapat dilakukan, tetapi tanpa pemberat tambahan. Selanjutnya, disarankan untuk melakukan 2-3 pendekatan lagi dengan berat yang agak kecil tanpa pergerakan mendadak.
  2. Gunakan tali pinggang sukan, ia akan sedikit melegakan otot punggung bawah. Jangan mengabaikan penggunaan kapur, ia akan mengelakkan tergelincir. Pastikan memakai kunci, penggantian pancake penuh dengan akibat yang paling menyedihkan.
  3. Lakukan deadlift dengan penkek dengan berat 20 kilogram atau lebih. Ini bukan hanya beratnya sendiri, tetapi juga diameter penkek, kerana leher dalam kes ini akan terletak pada ketinggian yang diinginkan. Sekiranya berat ini masih tidak dapat diterima oleh anda, gunakan bar atau penkek lain untuk meluruskan batang pada ketinggian yang sama dengan penkek 20 kg.
  4. Jangan angkat tumit dari lantai, ini adalah satu-satunya cara untuk memastikan kestabilan maksimum pada diri anda. Letakkan kaki anda ke lebar pelvis, putar kaus kaki ke luar. Tidak ada posisi kaki yang diatur, tetapi anda harus berdiri sehingga semua barbel diedarkan secara merata ke atas otot punggung, kaki dan punggung. Eksperimen dengan ini. Mengenai kedudukan kaki berbanding dengan palang itu sendiri, semuanya sangat jelas - mesti sama simetri antara satu sama lain. Skewing akan menyebabkan pengedaran berat badan yang tidak rata, yang boleh menyebabkan regangan.
  5. Pastikan bahawa pada kedudukan paling rendah, tangan anda mencapai kaki bawah anda. Semasa latihan itu sendiri, lengan harus diluruskan dan berada dalam kedudukan tegak..
  6. Pusat pengedaran berat badan harus berada di tumit. Jangan biarkan perumahan condong ke belakang atau ke hadapan. Semasa pelaksanaan, jangan luruskan lutut dengan segera, pada mulanya mereka mesti berada di atas kaki untuk beberapa lama.
  7. Batang harus diletakkan sehingga dapat meluncur di sepanjang kaki semasa latihan. Tidak lebih jauh, tidak lebih dekat.
  8. Pada posisi permulaan, anda perlu berdiri dengan punggung lurus dan lengan di sepanjang badan anda. Kami menarik nafas dalam-dalam dan perlahan-lahan berjongkok, tangan harus berada di atas palang di tempat yang betul dan telah ditentukan. Pemintas semasa pelaksanaan hanya akan menjatuhkan anda dan memindahkan pusat graviti.
  9. Pada posisi yang lebih rendah, pelvis harus serendah mungkin di bawah garis bahu, dan batang itu sendiri harus dekat dengan kaki bawah.
  10. Pada saat mengangkat palang dari tanah, perlu mengatur pecutan, sambil meletakkan kaki anda di lantai.
  11. Apabila kedudukan badan sejajar, bengkokkan sedikit punggung bawah, gerakkan bilah bahu bersama-sama. Pergelangan kaki dan pelvis kira-kira sejajar, dan semua beban jatuh di bahu dan tumit yang tegang.
  12. Turunkan palang di sepanjang jalan pendakian, dengan lancar dan tanpa pergerakan yang tiba-tiba, tetapi juga tanpa menangguhkan proses ini selama lebih dari 2 saat. Sebaik sahaja bar di lantai, tarik nafas 2-3 dan teruskan ke pengulangan seterusnya tanpa mengubah kedudukan badan..

Ingatlah bahawa teori tidak bermaksud memberi anda semua jawapan. Datang ke gim, berunding dengan pelatih dan atlet berpengalaman. Tidak ada yang akan menolak untuk menolong anda, malah berkongsi kisah menarik "mengenai topik".

Mulakan dengan berat badan yang rendah, awasi kesejahteraan anda dan, jika perlu, jangan mengabaikan lawatan ke doktor. Lebih baik membuang beberapa jam duduk di barisan hospital daripada menghadapi masalah kesihatan yang serius.

Rock betul, semoga berjaya!

Punca dan pencegahan sakit belakang selepas mati

Deadlift adalah latihan multi-sendi yang mempunyai kesan kompleks pada kumpulan otot yang besar. Elemen ini biasanya digunakan dalam latihan angkat berat dan latihan massa. Keberkesanan dan keselamatan latihan bergantung pada pelaksanaan yang betul. Kesalahan dalam teknik boleh menyebabkan kesakitan.

Kesalahan dalam teknik

Sebilangan besar atlet pemula yang berlatih sendiri tidak melakukan deadlift dengan betul. Oleh itu, mereka lebih cenderung daripada mengadu sakit pada otot punggung dan belakang bawah..

Sekiranya anda seorang pemula dan tidak berpeluang untuk meminta pertolongan daripada jurulatih, kami mengesyorkan untuk memberi tumpuan kepada kesalahan umum berikut:

  1. Kedudukan belakang yang berbahaya. Semasa melakukan deadlift, atlet mesti membengkokkan punggung bawah dan menahannya di sana sehingga dia menyelesaikan pendekatan. Bagi pemula, kerana kelemahan otot, sukar untuk mengekalkan pesongan yang betul pada tulang belakang untuk waktu yang lama, sehingga mereka secara tidak sengaja mengendurkan punggung, yang menyebabkan "pembulatan" dan perkembangan kesakitan.
  2. Bangkit kembali. Atlet pemula sering terburu-buru dan mengambil berat badan yang salah. Akibatnya, teknologi menderita. Pengangkatan mati dilakukan terutamanya melalui kerja kaki, dan hanya pada fasa atas bahagian belakang "dihubungkan". Pemula dengan otot paha yang lemah sering melakukan senaman dengan sakit belakang, yang bukan sahaja menyebabkan kesakitan selepas latihan, tetapi juga boleh menyebabkan kecederaan serius.
  3. Ambil kasar. Adalah disyorkan untuk pemula untuk membiasakan diri dengan pegangan langsung dari latihan pertama. Pada mulanya, kedudukan tapak tangan yang berbeza pada palang tidak akan mempengaruhi hasilnya dengan cara apa pun. Tetapi apabila atlet mencapai berat badan yang tinggi, otot punggung akan mula mengalami beban asimetri, yang boleh menyebabkan perkembangan mereka yang tidak rata dan rasa sakit..

Kami mengesyorkan agar anda memulakan senaman otot punggung anda dengan bar bar kosong. Lakukan 2 set 15 repetisi dengan kawalan teknik maksimum. Ini akan membantu otak anda membentuk hubungan saraf yang kuat yang diperlukan untuk melakukan deadlift dengan betul..

Apa yang perlu dilakukan dengan sindrom kesakitan

Pertama sekali, anda perlu mengetahui dengan tepat bagaimana sakit belakang anda. Sekiranya anda mengalami kesakitan yang tajam merebak di bahagian belakang, yang tidak hilang dengan masa, tetapi, sebaliknya, semakin teruk, maka anda mesti segera berhenti latihan dan mendapatkan bantuan perubatan..

Kesakitan jenis ini biasanya menunjukkan kecederaan. Perlakuan diri dan kesinambungan pelajaran dilarang.

Sekiranya sensasi yang menyakitkan itu "membosankan", tidak muncul dengan segera dan sedikit dipergiatkan ketika melakukan selekoh atau berjalan kaki sederhana, maka anda, kemungkinan besar, melebihkan otot punggung yang tidak terlatih. Dalam kes ini, pemanasan dan salap analgesik dan keadaan rehat selama 3-4 hari akan membantu.

Sekiranya kesakitan berterusan selepas beberapa hari, berjumpa dengan doktor anda. Pakar akan menetapkan fisioterapi.

Pencegahan dan nasihat

Kami menawarkan cadangan berguna untuk membantu anda "menggilap" teknik anda dan mengelakkan kesakitan:

  • Sekiranya punggung bawah anda sakit, ini bermakna anda tidak memanaskan badan dengan baik. Sebelum latihan kekuatan asas, perlu "memanaskan" seluruh badan dengan baik, dan kemudian menguli otot dan ligamen sasaran dengan penekanan. Dalam kes ini, kami mengesyorkan menggunakan hiperextensi. Lakukan 2 set tanpa berat pada kadar yang perlahan. Kemudian tambah berat ke bahu anda dan ambil satu lagi set..
  • Dalam latihan pertama anda, gunakan barbel berdiri atau angkat berat dari berhenti (kira-kira pada tahap lutut). Ini akan melindungi punggung anda dari keseleo dan menguatkan otot kecil yang bertanggungjawab untuk penstabilan..
  • Walaupun anda melakukan deadlift dengan berat ringan, selalu gunakan tali pinggang angkat berat. Ini akan membantu mencegah kecederaan pada tulang belakang lumbar..
  • Tolak dengan bahagian belakang kaki anda. Menggeser sokongan ke jari kaki akan memberi tekanan pada lutut dan punggung dan boleh menyebabkan anda jatuh ke depan. Untuk lif dan squat, kami mengesyorkan membeli kasut angkat berat khas dengan tumit.
  • Gunakan Sports Magnesia untuk menjauhkan tangan anda dari bar. Dan jika anda mengambil berat yang besar, pastikan untuk menguatkan cengkaman dengan bantuan tali pergelangan tangan..
  • Ikuti program. Walaupun barbel kelihatan ringan bagi anda, anda tidak boleh meletakkan beban tambahan di atasnya. Kami mengesyorkan agar anda menghubungi pelatih untuk merangka program latihan. Pelan yang jelas dengan peningkatan berat badan secara beransur-ansur mengurangkan risiko kecederaan.
  • Selepas deadlift, lakukan beberapa pull-up dan gantung di bar. Ini akan membantu meregangkan otot belakang anda dengan lembut..
  • Sekiranya anda mengalami kesakitan ringan selepas latihan, lawati sauna atau ahli terapi urut.
  • Sekiranya pengangkatan mati sukar, maka otot anda belum bersedia untuk menghadapi beban tersebut. Kuatkan punggung anda dengan hiperextensi, baris bengkok, dan turun naik di mesin blok.
  • Gunakan disiplin lain untuk mencegah sakit belakang, seperti berenang, berjalan kaki Nordik, yoga, peregangan bola kecergasan.

Fungsi keseluruhan organisma sangat bergantung pada kesihatan tulang belakang. Oleh itu, jangan mengabaikan peraturan dan teknik keselamatan dalam usaha mendapatkan berat yang besar..

Mulakan kecil, menguasai pergerakan asas, dan secara beransur-ansur bergerak maju. Lebih baik maju dengan perlahan daripada "berhenti" dari proses latihan untuk jangka masa panjang akibat kecederaan.

Adakah artikel itu berguna untuk anda??

Anda telah memberi inspirasi kepada kami! Penulis gembira! Kami sangat gembira kerana anda menyukai artikel tersebut.!

Kecederaan Lumbar Semasa Latihan Kekuatan

Helo. Dalam artikel ini saya ingin membincangkan punca kecederaan belakang, terutamanya bahagian bawah belakang. Dan juga mengenai apa yang harus dilakukan sekiranya anda masih cedera.

Cukup kerap, mereka yang bersenam di gim mengalami sakit belakang di tulang belakang. Ia boleh menjadi sakit yang tajam. Atau kesakitan yang berterusan dan membosankan. Kesakitan seperti itu disebabkan oleh saraf yang terjepit.

Saraf dicubit sama ada oleh vertebra kerana perpindahan vertebra. Atau cakera intervertebral. Pilihan kedua kurang diingini, kerana anda tidak boleh memasukkan cakera herniasi kembali.

Jadi, biasanya hanya ada dua sebab untuk kecederaan tersebut..

1. Senaman yang tidak betul

Ini biasanya membulatkan bahagian belakang. Semasa latihan seperti squats, deadlift, tekuk dengan barbel, barisan bengkok, tulang belakang mengalami beban paksi. Maksudnya, berat proyektil secara langsung atau tidak langsung menekan pada ruang tulang belakang dari atas ke bawah. Tekanan berdiri juga berbahaya. Tetapi bukan kerana pembulatan belakang. Dan sebaliknya, disebabkan oleh pesongan berlebihan di bahagian bawah punggung.

Cuba tumpukan beberapa kubus di lantai dengan garis lurus. Dan tekan dengan tangan anda di sepanjang tepi tiang yang dihasilkan. Tidak kira bagaimana anda menekan, kiub, jika dibariskan secara merata, tidak akan bergerak. Sekarang lipatnya dalam busur kecil. Sekiranya anda menekan sekarang, maka di bawah tekanan kubus saling mendorong ke sisi. Dan lajur bengkok akan segera pecah.

Jadi, perkara yang sama berlaku dengan vertebra jika anda membelakangi atau membengkokkannya terlalu banyak. Vertebra juga boleh dipindahkan relatif antara satu sama lain. Atau untuk memerah cakera intervertebral ke arah mana pun, membentuk hernia.

2. Pengembangan otot punggung dalam tidak mencukupi

Otot ekstensor punggung berjalan di sepanjang tulang belakang, dari tulang ekor hingga ke okiput. Mereka terletak berhampiran dengan tulang belakang dan membuat korset otot yang disebut di sekelilingnya. Fungsi otot-otot ini bukan hanya untuk membengkokkan punggung, tetapi juga untuk menjaga vertebra tetap di tempat, mencegahnya bergeser.

Oleh itu, dengan perkembangan otot-otot ini yang tidak mencukupi, prasyarat dibuat untuk pemindahan kecederaan tulang belakang dan belakang. Sudah tentu, semua latihan di atas melatih otot-otot ini. Tetapi ini tidak mencukupi. Sejak melakukan latihan ini, anda semestinya mempunyai korset otot yang baik. Jika tidak, anda mungkin cedera sebelum menguatkan punggung..

Ini bermaksud bahawa dari pelajaran pertama adalah perlu untuk melakukan latihan seperti hiperextensi. Sekiranya tiada beban paksi, ia melatih ekstensor belakang dengan sempurna. Dan tidak ada risiko kecederaan. Lebih-lebih lagi, pada peringkat pertama, latihan ini paling baik dilakukan pada awal latihan dan 2 - 3 kali seminggu. Semua murid saya melakukan ini.

Oleh itu, jangan mengulangi kesilapan ramai pemula. Jangan abaikan latihan ini. Dan semasa anda melatih, mulailah melakukannya dengan berat badan tambahan. Sekiranya anda menarik dan berjongkok kira-kira 100 kg, maka anda perlu mengambil berat 15 - 20 kg. Sekiranya 150 kg - 25 - 30 kg. Saya secara peribadi mempunyai berat sehingga 50 kg.

Apa yang perlu dilakukan jika punggung anda sudah sakit?

Sekiranya ini berlaku, maka adalah mustahak untuk meninggalkan latihan paksi buat sementara waktu. Atau mengurangkan berat badan dengan ketara dalam latihan ini. Dan pada awal SETIAP senaman, lakukan hiperextensi. Biasanya, kesakitan hilang dalam masa sebulan. Selepas itu, anda secara beransur-ansur dapat kembali ke latihan sepenuhnya. Tidak lupa juga mengenai hiperextensi.

Ia juga berlaku bahawa kesakitan tidak hilang. Maka anda perlu berjumpa doktor dan diperiksa. Kemungkinan besar, anda menghidap hernia. Tetapi anda juga boleh berlatih dengan hernia (lihat Latihan untuk Herniated Disc). Atas pandangan optimis ini, izinkan saya mengambil cuti saya. Semoga berjaya!

Jawapan @ Mail.Ru: Punggung sakit selepas deadlift

Ia mungkin mengetatkan otot seiring dengan selsema. Tetapi dalam kes seperti itu, dia harus mulai sakit di bawah beban. Sekiranya berterusan, baik saraf yang dicubit, atau lebih baik pergi ke doktor.

Oleh itu, dalam latihan asas seperti squat, deadlift, bench bench, bent-over bar, dan sebagainya, teknik penting pertama sekali - kerana ini adalah keselamatan pertama sekali.

Pastikan anda menggunakan tali pinggang angkat berat (untuk diri sendiri, jika berat palang untuk senaman apa pun adalah 70 kg atau lebih - hanya dengan tali pinggang, tetapi saya rasa lebih baik menurunkan bar lebih jauh lagi) dan kencangkan sesekat mungkin.

anda baru sahaja merobek, anda perlu memakai tali pinggang, semua orang memilikinya, tetapi ia harus hilang dengan sendirinya

saraf boleh mencubit. Saya mempunyai yang serupa. Pergi ke pakar neurologi. Anda pasti pernah berada di traumatologist, tetapi sia-sia.

Dia melindungi saraf, ini adalah perkara yang serius, lelaki itu, anda lihat, mengambil berat dan melakukan dengan tidak betul.

Nah, dengan orang bodoh, anda boleh memecahkan zakar! ! Bahaya Deadlift: Teknik yang tidak betul boleh menyebabkan kecederaan atau mengingatkan kecederaan yang ada; semakin berat berat badan, semakin besar bahaya.

Sekiranya bahagian belakang tidak diluruskan lurus, tanpa membongkok, maka beban pada cakera vertebra menjadi berlebihan, yang dapat menyebabkan sekurang-kurangnya perpindahan mereka. Ini terutama berlaku pada tulang belakang lumbar, yang dirancang untuk menahan tekanan dari bahagian atas badan..

Di samping itu, kelebihan beban boleh menyebabkan saraf vertebra mencubit. Sebilangan besar atlet menggunakan tali pinggang angkat berat khas untuk menstabilkan punggung bawah.

Penggunaan pick-up, ketika ibu jari berpusing ke sisi dan kemudian jari dari bawah menggenggam palang, pada dasarnya, juga trauma ketika mengangkat berat yang sangat besar.

Pegangan memendekkan bisep dan meningkatkan beban di atasnya, yang boleh menyebabkan pecahnya otot bisep atau tendon yang bersambung dengannya. Risiko ini terutama meningkat sekiranya tidak ada kelenturan sepenuhnya pada sendi siku. Cengkaman pisau cukur, walaupun popular di kalangan pengangkat kuasa, berpotensi trauma, kerana ia menghasilkan tork yang memuatkan tulang belakang.

Cuba menyebarkan salap pemanasan di sana, ia pasti membantu

menarik sesuatu, tetapi memerlukan masa yang lama.

2 minggu, bukan dua hari. gejala mencubit. hanya untuk doktor, ini adalah kecederaan yang terlalu menyakitkan dan serius.

terbaik jangan lakukan deadlift, saya juga menyerah, kecederaannya sangat berbahaya, tetapi jika anda teruskan, pakai tali pinggang

2 minggu adalah masa yang lama. Sudah tiba masanya untuk berjumpa doktor. Dan, lebih tepatnya, kepada pakar neurologi (dan bukan pakar neurologi).

Mungkin ada yang dilemahkan. Jangan keterlaluan dengan beban. Batalkan latihan sehingga anda berjumpa doktor.

itu hanya boleh mencubit saraf, dan secara amnya jika anda gemar mengangkat tenaga, kemudian membuangnya, pada usia 60-65 tahun anda akan mengadu sakit belakang...

Kami membuat bahagian bawah keluli. Senaman terbaik untuk sakit dan berat di punggung bawah

Sakit belakang dan berat badan yang rendah adalah kesan sampingan biasa dari latihan asas seperti deadlift dan squats. Dan juga - punggung bawah boleh sakit akibat duduk di pejabat untuk waktu yang lama, dari kekurangan beban sepenuhnya dan juga dari tekanan.

"Soviet Sport" telah mengumpulkan latihan terbaik untuk punggung bawah. Mereka akan membantu anda melupakan ketidakselesaan dan menjadikan otot punggung bawah anda lebih kuat. Keseluruhan kompleks pergerakan akan memakan masa sekitar 10 minit, dan anda boleh melakukannya di rumah tanpa mempunyai simulator sama sekali.

Memusing

Kami berbaring di belakang. Kami membengkokkan kaki ke lutut dan meletakkannya di atas lantai, tangan mengulurkan ke sisi. Semasa menghirup, kaki yang dibengkokkan di lutut dipusing ke kiri sehingga lutut menyentuh tanah.

Pada masa yang sama, kita memusingkan badan ke kanan. Kami bertahan dalam kedudukan ini selama 2-3 saat. Semasa menghembus nafas, kita kembali ke posisi awal. Nafas seterusnya - turunkan kaki ke kanan, putar badan ke kiri.

Kami mengulang kira-kira 8-10 kali pada setiap arah.

Memanah kucing

Kami berjaya. Semasa kita menyedut, kita membengkokkan punggung di tulang belakang - kita berlama-lama selama 2-3 saat. Semasa anda menghembuskan nafas, kami membelakangi punggung anda sebanyak mungkin dan menundukkan kepala. Kami memperbaiki diri selama 2-3 saat. Kami mengulangi latihan 10-12 kali..

Menurunkan pelvis ke sisi

Dari kedudukan tegak pada keempat-empat, kita mula dengan lancar menurunkan pelvis ke kanan dan kiri (lebih baik sebelum menyentuh lantai). Kami tidak mengangkat lutut dari lantai, kaki tetap di atas lantai. 10-12 kali pada setiap arah.

Sambungan belakang

Latihan ini serupa dengan hiperextensi ("overextension"). Ia meregangkan tulang belakang dengan sempurna dan menguatkan otot lumbar. Kami berbaring di perut dengan tangan bersandar di lantai pada paras dada. Semasa menghembus nafas, kami meluruskan lengan, melengkung punggung dan membuang kepala sedikit ke belakang. Kami menetapkan diri dalam kedudukan ini selama 2 saat, dan sekali lagi menurunkan diri ke lantai. Ulangi 7-10 kali.

Kami berbaring di belakang. Kami mengangkat kaki, membongkok di lutut, di hadapan kami. Semasa menghirup, tarik perlahan lutut ke dada (kita menolong diri kita sendiri): kita merasakan ketegangan pada otot-otot punggung bawah. Tarik nafas - turunkan lutut.

Kami mengulang 8 kali, kemudian terus menaikkan kaki: luruskan kaki kita dan letakkan di lantai. Semasa anda menghirup, perlahan-lahan angkat satu kaki di hadapan anda, tanpa membongkok - sebanyak mungkin. Semasa menghembus nafas, kita menurunkannya. Kami mengulangi pergerakan dengan kaki yang lain, 8-10 kali untuk setiap kaki.

Selekoh kaki

Kami duduk di atas lantai, meluruskan satu kaki, meletakkan yang lain di bawah kami. Semasa anda menghembuskan nafas, kami meregangkan lengan dan badan ke hujung kaki. Kami cuba merebut kaus kaki dengan tangan kami dan kekal dalam kedudukan ini selama 1-2 saat. Ulangi 8-10 kali, kemudian tukar kaki.

Cara melakukan hiperextensi dengan betul - VIDEO

Gantung dan berpusing pada bar mendatar

Menggantung pada bar mendatar meregangkan tulang belakang anda dengan baik - ini sangat berguna jika anda telah melakukan deadlift. Gantung pada palang tanpa bergerak, lengan dan kaki diluruskan sepenuhnya. Gantung selama 25-40 saat, kemudian melangkah perlahan-lahan di tanah - jangan melompat dari palang untuk mengelakkan meregangkan otot anda. Ulangi 2-3 kali.

Semasa menggantung, lakukan pusingan kecil dengan badan anda ke kanan dan kiri. Ulangi 10 kali pada setiap sisi..

  • Petua lain untuk mencegah sakit belakang:
  • - lakukan kompleks ini setiap hari. Anda boleh melakukannya pada waktu pagi sebaik sahaja bangun (bukannya latihan pagi) dan pada waktu petang;
  • - pada hari deadlift atau squats - lakukan set ini untuk bahagian belakang dan bukannya halangan. Selesaikan senaman anda dengannya;
  • - mengurangkan jarak pergerakan jika anda merasa sakit;

Memanaskan badan dengan baik sebelum melakukan latihan asas yang berat. Sertakan hiperextensi dan selekoh badan dengan barbel di bahu anda dalam program anda. Hiperextensi boleh dilakukan sebelum latihan utama - lakukannya terlebih dahulu tanpa berat tambahan, 12-15 ulangan setiap set. Tujuan hiperextensi adalah untuk meregangkan dan meregangkan otot lumbar, menyiapkannya untuk bekerja;

  1. - Selepas deadlift, lakukan latihan yang akan membantu meregangkan tulang belakang. Dagu biasa atau katrol atas berfungsi paling baik;
  2. Soalan penting - adakah anda memerlukan deadlift?
  3. - jika anda tidak pulih dari deadlift - lakukan latihan ini lebih jarang. Contohnya: satu minggu melakukan deadlift, dan yang lain - lakukan tanpa itu;

- Menambah berat badan dalam latihan asas secara beransur-ansur dan mengikuti tekniknya. Jangan menaikkan berat badan pada barbell jika anda telah melakukan senaman dengan berat badan yang lebih rendah tetapi tekniknya kurang baik.

Rujuk doktor anda sebelum bersenam!

Apa yang perlu dilakukan jika punggung bawah sakit selepas mati?

Ramai atlet pemula dan juga atlet berpengalaman mengalami sakit belakang bawah setelah mati..

Gejala ini biasanya menunjukkan bahawa orang tersebut tidak melakukan latihan dengan betul dan boleh cedera parah..

Untuk mengelakkan perkara ini terjadi, sangat penting untuk mengetahui sebab-sebab apa semasa latihan seperti itu yang boleh menyakitkan punggung, dan apa yang perlu dilakukan untuk mengelakkan gejala seperti.

  • Punca kesakitan
  • Diagnostik dan rawatan
  • Pertolongan cemas
  • Pencegahan

Punca kesakitan

Sakit punggung bawah selepas latihan seperti itu boleh muncul kerana pelbagai sebab. Ini biasanya:

  • Pergerakan yang terlalu keras semasa menarik. Biasanya, kesilapan teknik ini wujud pada atlet pemula, yang dengan cara ini berusaha mempermudah diri mereka bekerja dengan berat yang besar. Perkara ini harus dielakkan, kerana melakukan deadlift ini, terlalu banyak tekanan pada otot punggung dan boleh menyebabkan kecederaan serius, sama ada penonjolan, saraf terjepit atau hernia tulang belakang..
  • Genggaman yang tidak betul pada palang itu sendiri. Sebagai peraturan, dengan pelanggaran seperti itu, beban pada otot tidak rata, yang juga dapat menyebabkan pelbagai kecederaan. Untuk mengelakkannya, anda harus menggunakan pegangan lurus normal anda. Bersamanya, kemungkinan kecederaan jauh lebih rendah.
  • Kedudukan belakang yang tidak betul, kekurangan lengkungan. Pendekatan ini juga boleh mengakibatkan keseleo otot dan kecederaan tulang belakang. Selalunya, kesalahan ini berlaku pada atlet yang sukar bekerja dengan berat yang besar. Mereka disarankan untuk mengurangkan beban sebanyak mungkin..

Juga, beberapa atlet mengalami sakit punggung bawah kerana simpanan garam, kecederaan lama, keseleo otot atau penyakit tulang belakang.

Sekiranya mereka muncul sekali dan berlalu setelah pembetulan teknik melakukan latihan itu sendiri, anda tidak perlu terlalu risau tentang perkara ini. Tetapi jika rasa sakit selepas beban seperti itu tetap ada dan bahkan semakin meningkat, anda harus berjumpa doktor.

Ada kemungkinan bahawa kerana latihan yang tidak betul, anda telah mengalami kecederaan yang memerlukan rawatan serius..

Seberapa berkesan tompok sakit belakang

Diagnostik dan rawatan

Sekiranya seseorang atlet mengalami sakit belakang selepas mati, perlu berjumpa doktor dan menjalani beberapa kajian. Bergantung pada keadaan umum pesakit dan sifat kesakitan, pesakit boleh diberikan prosedur berikut:

  • MRI (sangat penting untuk menjalani atlet yang mempunyai kecurigaan kecederaan tulang belakang);
  • sinar-x;
  • ujian air kencing dan darah umum.

Kajian tambahan boleh diberikan kepada seseorang mengikut hasil pemeriksaan awal dan diagnostik asas. Bergantung pada diagnosis, seseorang boleh diberi rawatan tempatan (kompres, salap, suntikan anestetik), ubat umum yang mendorong pemulihan tisu, dan juga pelbagai fizikal. rawatan termasuk urut.

Lama kelamaan, rasa sakit dan kekejangan di bahagian belakang dan sendi boleh mengakibatkan akibat yang teruk - sekatan pergerakan tempatan atau tulang belakang sepenuhnya atau sendi, sehingga hilang upaya. Orang-orang, yang diajar oleh pengalaman pahit, untuk menyembuhkan sendi, menggunakan ubat semula jadi yang disyorkan oleh pakar ortopedik Bubnovsky... Baca lebih lanjut »

Sekiranya terdapat kecederaan serius, pesakit mungkin diberi sekatan aktiviti fizikal sementara, dan kemudian melakukan terapi. Dia akan dapat kembali ke aktiviti sukan biasa hanya setelah pulih sepenuhnya..

Pertolongan cemas

Sekiranya seseorang mengalami sakit belakang bawah akut sejurus selepas latihan, perkara berikut harus dilakukan:

Sedikit mengenai rahsia

Adakah anda pernah mengalami sakit belakang dan sendi yang berterusan? Berdasarkan fakta bahawa anda membaca artikel ini - anda sudah biasa dengan osteochondrosis, arthrosis dan arthritis.

Pasti anda telah mencuba banyak ubat, krim, salap, suntikan, doktor dan, nampaknya, tiada satu pun perkara di atas yang menolong anda...

Dan ada penjelasan untuk ini: tidak hanya menguntungkan bagi ahli farmasi untuk menjual produk yang berfungsi, kerana mereka akan kehilangan pelanggan! Walaupun begitu, selama ribuan tahun, perubatan Cina telah mengetahui resipi untuk menyingkirkan penyakit-penyakit ini, dan ia mudah dan mudah. ​​Baca lebih lanjut "

  1. Berhenti melakukan deadlift. Tidak ada persoalan mengenai penyelesaian set yang biasa..
  2. Berbaring dalam posisi di mana punggung anda akan sakit sedikit. Sekiranya ini tidak membantu, anda perlu menghubungi ambulans dan enggan menyelesaikan senaman. Sekiranya tidak, anda boleh mencederakan diri sendiri..
  3. Untuk mengurangkan kesakitan, anda perlu meletakkan kompres sejuk terus di tempat sakit sebelum ketibaan doktor. Tidak mungkin memanaskan kawasan yang rosak - ini boleh memperburuk keadaan, terutamanya jika terdapat proses keradangan.

Bagaimana coccygodynia (kesakitan coccyx) dimanifestasikan dan dirawat?

Seseorang yang mengalami sakit punggung bawah setelah mati, tidak boleh diberi suntikan atau prosedur lain sebelum ketibaan doktor.

Anda tidak seharusnya bersetuju dengan mereka dalam kes yang sama jika anda tidak yakin dengan kecekapan seseorang (contohnya, pelatih, bukan traumatologi, memberikan anda suntikan).

Harus diingat bahawa orang yang tidak kompeten tidak hanya gagal menghilangkan rasa sakit, tetapi juga memperburuk akibat kecederaan, yang mungkin minimum..

Pencegahan

Agar tidak menghadapi masalah yang sama semasa latihan, penting untuk mengetahui apa yang harus dilakukan agar punggung anda tidak sakit. Untuk melakukan ini, anda harus mematuhi cadangan pencegahan mudah:

  • Sentiasa pilih berat badan yang paling sesuai untuk anda bersenam. Sekiranya anda belum menguasainya dengan baik, hindari beban yang berat..
  • Sebelum melakukan latihan, pastikan anda memanaskan badan dengan baik. Adalah berguna untuk tujuan ini untuk menaikkan bar kosong beberapa kali..
  • Anda harus memberi perhatian khusus kepada teknik deadlift. Sangat penting untuk memastikan bahawa anda mempunyai lengkungan yang baik di punggung bawah semasa melakukannya. Sekiranya anda mula berlatih baru-baru ini, anda harus meminta bantuan jurulatih.
  • Setelah melakukan senaman ini, sangat berguna untuk melakukan beberapa pull-up. Ini akan mengencangkan otot punggung dan mencegah kecederaan..

Perlu juga diingat bahawa deadlift dengan berat yang besar biasanya tidak sesuai untuk pemula dalam sukan..

Mereka perlu menguatkan korset otot terlebih dahulu, melakukan hiperextensi, berlatih dengan berat rendah atau bar kosong, dan hanya setelah persiapan yang betul, mulakan deadlift sepenuhnya.

Latihan itu sendiri paling baik dilakukan di bawah pengawasan seorang profesional yang akan menunjukkan kepada anda cara melakukan deadlift dengan betul..

Cara melupakan sakit belakang dan sendi?

Kita semua tahu apa itu kesakitan dan ketidakselesaan. Osteoarthritis, artritis, osteochondrosis dan sakit belakang merosakkan kehidupan dengan serius, membataskan aktiviti biasa - mustahil untuk mengangkat lengan, memijak kaki, bangun dari tidur.

Apa sakit dada semasa menyedut?

Masalah-masalah ini mula menampakkan diri terutamanya setelah 45 tahun. Apabila seseorang secara berhadapan dengan kelemahan fizikal, rasa panik masuk dan tidak menyenangkan. Tetapi anda tidak perlu takut - anda perlu bertindak!
Apa ubat yang harus digunakan dan mengapa - kata pakar bedah ortopedik terkemuka Sergei Bubnovsky... Baca lebih lanjut >>>


Artikel Sebelumnya

7 latihan punggung atas

Artikel Seterusnya

Salap untuk rawatan sendi

Untuk Maklumat Lanjut Mengenai Radang Kandung Lendir