Hernias dan bina badan. Cara melakukannya dengan betul dan adakah perlu?

Pujian saya, tuan-tuan dan puan-puan! Ini hari Jumaat di kalendar, yang bermaksud sudah waktunya untuk nota dari bahagian kami "Patient's Corner", dan hari ini kita akan membincangkan tentang "Hernia dan Bina Badan". Selepas membaca, anda akan belajar segala-galanya mengenai penyakit yang diperoleh ini - bagaimana ia terbentuk, mengapa, apa yang memberi kesan pada kesihatan, kita juga akan mengetahui cara melatih hernia dengan betul, latihan mana yang harus dielakkan dan yang mana yang harus digunakan.

Oleh itu, duduklah di auditorium, kita mulakan.

Hernia dan bina badan: Soalan dan jawapan Soalan Lazim

Baiklah, saya ingin memulakan artikel ini dengan pernyataan yang biasa: "jangan membahayakan". Memang, hanya sedikit orang yang membincangkan tentang pingat latihan kekuatan yang lain, dan ini juga tidak memihak. Selalunya, bukannya meningkatkan kesihatan, seseorang, setelah datang ke gim, merosakkannya. Dan baiklah, dia merosakkannya sendiri, seperti yang mereka katakan, kesihatan saya, saya melakukan apa yang saya mahukan, tetapi lebih kerap orang yang dilatih khas pihak ketiga mengambil bahagian dalam proses itu, maksud saya - jurulatih. Tepatnya surat seperti ini: "tolong saya, apa yang harus dilakukan sekarang", - Saya mula menerima akhir-akhir ini melalui surat projek.

Pembaca berkongsi pengalaman pertama mereka yang tidak berjaya untuk pergi ke dewan dan penampilan luka yang tidak mereka alami sebelumnya. Kadang-kadang seseorang memutuskan untuk menegangkan otot agar lebih cergas dan berbentuk, tetapi sebenarnya dia mendapat penonjolan atau hernia cakera tulang belakang. Mereka. datang ke gim untuk meningkatkan kesihatan mereka, dan kami meninggalkannya dengan penyakit serius (seumur hidup) yang mempengaruhi keselesaan hidup. Sudah tentu, setelah mengejek kesihatannya, seseorang kehilangan semua keinginannya, bukan hanya untuk pergi ke gim, dia juga dapat mengetahui gaya hidup sihat. Pengalaman negatif pertama dalam latihan di gim meninggalkan tanda kekal dalam kehidupan atlet pemula dan, lebih-lebih lagi, dapat melupakannya dari semua jenis pusat kecergasan dan gim untuk mengubah dirinya sendiri..

Dengan kitaran nota ini, dan kami sudah mempunyai artikel seperti scoliosis dan bina badan, arthrosis dan bina badan dan lain-lain, kami akan cuba menyampaikan maklumat tentang cara melatih jika anda sudah mempunyai penyakit serius dan langkah-langkah apa yang diperlukan ambil untuk mengelakkannya. Dalam kesinambungan posting ini, kita akan membincangkan mengenai hernia dan bina badan..

Nota:
Untuk asimilasi bahan yang lebih baik, semua narasi selanjutnya akan dibahagikan kepada sub-bab.

Tulang belakang - arahan penggunaan

Setelah datang ke gim untuk pertama kalinya, perkara yang paling sering didengar oleh pemula adalah: "buat pangkalan!". Tanpa bersusah payah mengetahui apakah atlet tersebut mempunyai masalah kesihatan, penyakit atau batasan, dia dimasukkan ke pangkalan. Ini adalah pendekatan yang salah dan boleh membahayakan kesihatan pemula. Latihan asas adalah salah satu latihan koordinasi yang paling sukar, dan untuk bekerja dengannya anda perlu mempunyai saluran otot-otak yang dipam, iaitu. supaya semua peringkat pergerakan dilakukan secara serentak, dan beban membentang dengan unit otot yang sepatutnya.

Oleh itu, menetapkan pemula (tanpa mengira jantina) ke pangkal jalan adalah cara yang pasti untuk merosakkannya. Tidak ada yang akan memantau peralatan anda secara percuma, dan anda sendiri tidak dapat mengetahuinya, kerana keputusan untuk pergi ke gim akan matang secara spontan, dan anda tidak bersusah payah berbulan-bulan di rumah mempelajari video / buku mengenai teknik senaman.

Sebagai contoh, apabila kita berada di pangkalan, squats dengan barbell atau deadlift, kita membuat tulang belakang rapuh kita pada beban yang tidak biasa, pelanggaran sedikit pun teknik ini dan halo... "oh, ada sesuatu yang menembak saya".

Lajur vertebra terdiri daripada beberapa bahagian yang dibentuk oleh kumpulan vertebra yang sesuai, masing-masing bertanggungjawab untuk organ / bahagian badan tertentu dan gejala sekiranya kedudukan atau anjakannya tidak betul.

Pada mulanya, setelah datang ke gimnasium, kemungkinan besar anda sudah mempunyai kelengkungan tulang belakang, skoliosis atau bentuk lain, ditambah dengan otot punggung yang lemah, khususnya ekstensor (ereksi spinae). Terdapat kemungkinan besar rehat belakang dan kesan negatif pada cakera intervertebral. Semua ini boleh mengakibatkan gangguan tulang belakang berikut.

Jenis gangguan tulang belakang yang paling biasa adalah perubahan postur - kyphosis, lordosis, scoliosis.

Bekerja dengan berat menyebabkan pemampatan cakera intervertebral, kerengsaan saraf dan berlakunya penonjolan dan hernia.

Bekerja dengan latihan asas, tulang belakang mengalami beban besar, dari sekurang-kurangnya 60 kg ketika bekerja sambil berdiri dan hingga 730 kg ketika membongkok dan mengangkat berat dari lantai.

Semua ini mengancam kemunculan satu atau lain jenis gangguan tulang belakang, oleh itu, pangkalan dengan punggung yang tidak siap, dengan penyimpangan yang ada pada awalnya (dan 95% pengunjung dewan memilikinya hingga satu darjah atau yang lain), dapat mengakibatkan peristiwa yang disebut "Saya telah melakukan apa yang harus dilakukan sekarang ".

Penonjolan cakera: apa itu

Kadang kala doktor mendiagnosis penonjolan cakera, dan ada yang menyamakan konsep ini: hernia = penonjolan, tidak. Protrusion adalah sejenis hernia yang dicirikan oleh penonjolan (prolaps) kandungan cakera itu sendiri di luar batas ruang tulang belakang. Bergantung pada arah penonjolan, penonjolan mencubit akar saraf saraf tunjang atau saraf tunjang.

Prolaps (penonjolan cakera) boleh berlaku di mana sahaja di ruang tulang belakang, dari leher (tulang belakang serviks) hingga punggung bawah (tulang belakang lumbar). Kesakitan yang merebak di bawah lutut (disebut radang saraf sciatic) berlaku apabila cakera intervertebral menekan saraf di tulang belakang lumbar. Ini mungkin timbul kerana rasa mati rasa / tusukan pada bahagian kaki dan kesukaran menolak kaki..

Gabungan kesakitan di punggung bawah, punggung, pangkal paha, atau kaki boleh berlaku sama ada dari kerengsaan pada cakera itu sendiri, atau ketika cakera menjengkelkan saraf yang berdekatan. Sakit leher, sakit kepala, sakit bahu / lengan juga dapat disebabkan oleh cakera yang menonjol yang menekan saraf di leher. Gejala serupa: mati rasa pada anggota badan tangan, bahagian muka dan kelemahan ketika melakukan pergerakan bahu, siku dan tangan.

Cakera Herniated: apa itu

Perubahan degeneratif dalam struktur cakera, membawa kepada pemusnahan fibrosus anulus dan kebocoran nukleus dalaman (pulpa) melalui bahagian luar cakera.

Gejala hernia adalah:

  • sakit kaki / belakang;
  • kebas / kesemutan di kaki;
  • kelemahan otot di kaki;
  • kehilangan refleks pada kaki;
  • sakit belakang / punggung bawah.

Statistik perubatan memberitahu bahawa frekuensi penyetempatan cakera intervertebral herniated paling tinggi berlaku di bahagian tulang belakang berikut (nombor vertebral):

  • vertebra L5-S1 - 36%;
  • L4-L5 - 31%;
  • L4-L5, L5-S1 - 21%;
  • pada beberapa peringkat - 6%.

Apabila seseorang mempunyai cakera herniated, ia mempunyai kesan negatif pada saraf tunjang dan saraf tunjang yang berjalan di sepanjang tulang belakang. Saraf melewati celah kecil antara vertebra dan cakera, jadi jika ada cakera herniasi, maka ia menekan bahagian ini, menekan saraf.

Mekanisme hernia sangat jelas menggambarkan gambar berikut:

Tahap perkembangan hernia

Hernia boleh muncul secara tiba-tiba atau berkembang selama beberapa minggu / bulan. Secara keseluruhan, terdapat 4 peringkat perubahan dalam cakera intervertebral:

  1. perubahan degeneratif - perubahan kimia yang berkaitan dengan cakera penuaan dan kelemahannya;
  2. penonjolan / prolaps - penonjolan cakera (perubahan pada kedudukan asalnya) dengan sedikit kesan pada saluran tulang belakang dan / atau saraf tunjang;
  3. penyemperitan / hernia - pecahnya anulus fibrosus dan pergerakan dalam cakera inti agar-agar;
  4. urutan / penyerapan cakera - nukleus pulposus menerobos anulus fibrosus di luar cakera intervertebral.

Jenis hernia yang agak biasa adalah...

Hernia Schmorl: apa itu

Ini adalah perubahan pada cakera intervertebral dalam bentuk penembusan tisu tulang rawan ke badan vertebra. Hernia dinamakan sempena ahli patologi Jerman Schmorl, yang pertama kali mendiagnosis jenis hernia yang tidak biasa ini. Ia paling sering dikesan oleh MRI, tetapi juga dapat dilihat melalui sinar-x..

Ia berlaku kerana pelbagai sebab dan pada usia yang berbeza, faktor utama penampilan termasuk:

  • kehausan tulang belakang dari masa ke masa;
  • kekurangan vitamin D dalam badan;
  • besi menarik / mengangkat beban berat pada usia muda sebelum vertebra "mati rasa";
  • faktor keturunan;
  • imobilitas seseorang (contohnya, berbaring lama dalam barisan pemeran).

Perbezaan utama antara hernia Schmorl dan hernia intervertebral terletak pada mekanisme asal. Dalam kes kedua, terdapat perpindahan secara beransur-ansur pulposus nukleus dan pecahnya anulus fibrosus; dalam kes pertama, tisu tulang rawan cakera ditekan ke badan vertebra, yang sama sekali tidak mempengaruhi prestasi seseorang, kerana tidak memberi kesan negatif pada ujung saraf (tidak mencubitnya).

Hernia Schmorl cenderung meningkat dengan ketara, dan dari masa ke masa boleh menyebabkan pembentukan hernia intervertebral.

Sebenarnya, dengan selesai :) teori dan menakutkan :), mari kita beralih ke....

Hernia dan bina badan: sisi praktikal isu ini

Dalam bahagian ini, kami akan mengumpulkan cadangan asas untuk mengatur proses latihan sekiranya anda mengalami hernia intervertebral dan sakit belakang, dan kami juga akan mengetahui: latihan mana yang harus ditinggalkan sepenuhnya, mana yang harus diubah dan mana yang perlu disertakan dalam program latihan anda.

Oleh itu mari kita mulakan dengan teratur.

Hernia dan bina badan: peraturan asas latihan

Oleh itu, berlaku sesuatu yang paling tidak anda harapkan, iaitu doktor mendiagnosis anda dengan hernia dan melarang anda pergi ke gim dan menjadikan diri anda sihat. Sudah tentu, anda tidak mendengarkannya dan terus berjalan, namun, penyesuaian berikut perlu dilakukan dalam proses latihan:

  • memberi perhatian khusus kepada perkembangan jisim otot dan kekuatan kumpulan otot seperti itu - kaki, perut, tulang belakang;
  • berhenti dari latihan yang menimbulkan tekanan berlebihan (lihat senarai di bawah);
  • jangan gunakan berat yang besar semasa bersenam;
  • menyerah pengulangan terbengkalai;
  • gunakan tali pinggang angkat berat dan korset untuk senaman punggung tanpa berat;
  • betul-betul mengikuti teknik melakukan senaman belakang;
  • mulakan setiap pagi dengan senaman untuk memperbaiki postur badan anda;
  • mulakan setiap latihan kekuatan dengan pendekatan hiperextensi;
  • tamatkan latihan di bahagian belakang dengan meregangkan tulang belakang;
  • Sebagai tambahan kepada otot punggung anda, kuatkan otot perut / inti anda dengan senaman yang sesuai;
  • melepaskan jenis kardio yang mana terdapat beban kejutan di lutut dan pemampatan / penyahmampatan berterusan vertebra - joging / pecut, berlari di trek, melompat tali;
  • angkat barang / alat (misalnya, dumbbells) dari lantai, jongkok ke arah mereka dengan punggung lurus, dan jangan bawa dari posisi membongkok;
  • lawati kolam 2-3 kali seminggu dan berenang di punggung;
  • mengambil sesi urut dan kiropraktik dari pakar yang berkaitan;
  • minum air secukupnya sepanjang hari (terutama untuk orang berusia lebih dari 40 tahun);
  • masukkan dalam makanan anda asid lemak tak jenuh ganda - omega 3/6/9, ia mencegah perubahan degeneratif dalam struktur cakera intervertebral;
  • meningkatkan kandungan vitamin C dalam makanan anda, ini menyumbang kepada pemulihan tisu dan cakera intervertebral;
  • suntikan kortison dan chymopapain dapat mengurangkan kerengsaan saraf yang terjepit ketika disuntik ke dalam cakera.

Hernia dan bina badan: latihan yang dibenarkan

Mengenai latihan itu sendiri, yang harus dihindari dengan hernia intervertebral, ini termasuk:

Latihan basta untuk hernia termasuk memutar berbaring di belakang (di akhbar) dan analognya (misalnya, di kerusi Rom), bagaimanapun, memutar yang sama, tetapi dengan roller yang diletakkan di bawah punggung bawah, dibenarkan.

Walaupun banyak latihan di kawasan larangan, bahagian belakang masih boleh dimuat dengan betul menggunakan:

  • penarik pada bar (pelbagai jenis cengkaman);
  • tarikan blok atas ke dada / belakang kepala;
  • tarik blok bawah ke tali pinggang;
  • barisan dumbbell satu tangan;
  • tarik di bahagian belakang di blok bawah dengan pemegang satu tangan;
  • hiperextensi;
  • hiperextensi terbalik;
  • deadlift dalam rangka kuasa dengan kekangan (tidak ada fasa yang lebih rendah, dengan berat dan tali pinggang yang rendah);
  • papan dengan pancake yang terletak di bahagian bawah belakang.

Adapun latihan untuk hernia di rumah, mereka kelihatan seperti ini.

Nah, sekarang anda tahu bagaimana membina proses latihan anda dengan betul dengan adanya cakera intervertebral herniated dan anda dapat melatih dan meningkatkan fizikal anda dengan berkesan dan selamat.

Kata Laluan

Hernias dan bina badan adalah topik yang kita bahas hari ini. Sudah tentu, masalah tulang belakang adalah yang paling tidak diingini dalam kecergasan kekuatan dan bina badan, tetapi ini bukan alasan untuk melupakan latihan, tetapi alasan untuk mengkaji masalah ini dengan lebih terperinci, terperinci dan membuat penyesuaian yang sesuai dengan aktiviti gim anda. Kami membawa dan terus berlatih, sihat!

Itu sahaja yang ingin saya laporkan, terima kasih atas perhatian anda dan jumpa lagi!

PS. adakah anda mempunyai masalah belakang, bagaimana anda tinggal bersama mereka?

PPS. Perhatian! Pada 14 Februari, menjadi mungkin untuk menghantar borang soal selidik untuk menyusun program latihan dan pemakanan peribadi. Saya akan gembira dengan kerja sama kami!

Dengan rasa hormat dan terima kasih, Dmitry Protasov.

Latihan, gimnastik untuk hernia tulang belakang: lumbal, serviks, toraks


Hernia intervertebral, yang dilokalisasi di satu atau bahagian lain dari ruang tulang belakang, adalah patologi yang cukup umum bagi orang yang sedang tegak. Dalam patogenesis penyakit ini adalah ubah bentuk cakera intervertebral (struktur anatomi yang menghubungkan vertebra) dan penonjolannya di luar ruang tulang belakang. Bahagian cakera yang menonjol memampatkan tisu berdekatan, termasuk saraf, saluran darah, dan kadang-kadang saraf tunjang, yang membawa kepada perkembangan gejala khas penyakit dan disfungsi tulang belakang dan organ dalaman.

Penyakit ini sering dikaitkan dengan osteochondrosis tulang belakang, menganggapnya sebagai salah satu penyebab utama ubah bentuk cakera intervertebral. Walau bagaimanapun, senarai sebab dan faktor yang cenderung kepada patologi jauh lebih luas, dan ia berkembang kerana beban yang tidak betul pada tulang belakang..

Rawatan penyakit ini kompleks, ia dipilih secara individu bergantung pada tahap penyakit, keadaan umum pesakit dan patologi bersamaan, termasuk kaedah terapi konservatif, dan dalam beberapa kes mereka menggunakan campur tangan pembedahan. Latihan terapeutik untuk hernia tulang belakang adalah elemen rawatan wajib, ia membantu menguatkan otot, mengaktifkan peredaran darah di bahagian tulang belakang yang terjejas dan mengurangkan gejala.

Ciri-ciri gimnastik untuk cakera herniated

Rawatan hernia dengan senaman menyumbang kepada pembentukan mekanisme penyesuaian yang bertujuan untuk mewujudkan keseimbangan fisiologi pada segmen tulang belakang yang terjejas. Kelas membolehkan anda mencegah perkembangan penyakit ini lebih lanjut, untuk mempercepat proses penyerapan semula, yang menyebabkan penyerapan semula atau pengurangan yang signifikan dalam ukuran penonjolan hernial. Aktiviti fizikal menyertai terapi utama, rejimen rawatan, diet dan aktiviti lain yang ditetapkan oleh doktor dan, jika dilakukan dengan betul, membawa kepada:

  • mengurangkan kesakitan;
  • penghapusan gejala lain (kesemutan, sakit kepala, mati rasa di bahagian belakang, anggota badan, dll.);
  • pemulihan fleksibiliti tulang belakang;
  • meningkatkan nada dan mood umum. Dan motivasi yang tepat, seperti yang anda ketahui, hanya menyumbang kepada rawatan penyakit ini..

Terdapat satu set latihan yang berasingan untuk setiap bahagian ruang tulang belakang. Bergantung pada tahap dan tahap keparahan penyakit, kelas dijalankan dalam rejim latihan, latihan dan latihan yang cermat. Dua yang pertama membawa kepada mobilisasi dan peregangan tulang belakang, serta kelonggaran tisu otot. Yang ketiga bertujuan untuk menstabilkan ruang tulang belakang.

Peraturan untuk menjalankan latihan untuk hernia tulang belakang:

Semua teknik, kombinasi mereka, bilangan pengulangan harus dipilih oleh doktor! Dengan pergerakan yang tajam atau tidak betul, mencubit akar saraf atau pecahnya anulus cakera yang rosak dapat berkembang. Sebaiknya pelajari gimnastik terapeutik dalam keadaan jabatan pemulihan di bawah bimbingan instruktur terapi senaman, dan sekurang-kurangnya berjumpa dengan doktor anda sekiranya ada kemungkinan melakukan teknik tertentu dalam kes tertentu.

  1. Apa-apa teknik yang memerlukan pergerakan tajam, selekoh amplitud tinggi dari posisi berdiri, melompat, pergerakan putaran batang yang ketara, jongkok dalam, berat mengangkat dan putaran kuat tulang belakang, serta berlari.
  2. Kelas diadakan secara berkala, setiap hari, di bilik berventilasi, lebih baik di lantai dengan tikar gimnastik khas.
  3. Semua teknik dilakukan dengan perlahan, lancar dan tepat, mengesan keadaan dan sensasi apa pun: pening, mati rasa, kesemutan dan kesakitan menunjukkan bahawa latihan dilakukan dengan tidak betul atau dikontraindikasikan dalam kes tertentu. Sekiranya terdapat sedikit rasa sakit selepas hari pertama latihan, anda harus berbaring telentang di permukaan rata, melegakan punggung.
  4. Beban dan julat pergerakan meningkat secara beransur-ansur.
  5. Latihan yang sukar dilakukan secara teknikal tidak boleh dilakukan pada kali pertama. Tulang belakang harus menjadi lebih fleksibel, dan ini hanya mungkin setelah 1-2 bulan latihan.
  6. Setiap latihan, kecuali dinyatakan sebaliknya, diulang 5-10 kali.
  7. Tidak boleh ada keletihan yang teruk selepas kelas. Sekiranya ini berlaku, anda perlu mengurangkan tempoh terapi senaman dan bilangan pengulangan..
  8. Sebagai tambahan kepada kompleks, selain pada siang hari, tertakluk kepada kesihatan yang baik dan reaksi tubuh yang mencukupi, disarankan:
    • senaman pagi dalam bentuk pemanasan 10 minit;
    • pemanasan pendek dan pemunggahan ruang tulang belakang setiap 2 jam;
    • memunggah punggung sebelum tidur (berjalan tenang, berenang, latihan pernafasan Strelnikova).

Bagaimana anda dapat mencapai kesan terapeutik dengan cepat? Sukar untuk menjawab soalan ini, walaupun dalam kes ringan, rawatan dapat berlangsung selama enam bulan hingga beberapa tahun. Walau apa pun, tidak perlu berharap untuk penyembuhan segera (dan lebih-lebih lagi untuk mempercayai kaedah dan penyembuh yang meragukan yang berjanji akan menyingkirkan hernia dalam seminggu). Ini adalah proses yang panjang yang memerlukan kesabaran dan ketabahan dari pesakit..

Latihan dalam tempoh akut dengan hernia intervertebral dengan penyetempatan yang berbeza

Gimnastik untuk punggung dengan hernia dalam tempoh akut tidak termasuk tekanan langsung pada tulang belakang (termasuk pergerakan aktif) dan bertujuan untuk merehatkan otot-otot pada bahagian yang terkena. Secara selari, pergerakan dilakukan dengan ketegangan pada otot lengan dan kaki dan bahagian badan yang lain. Gabungan unik ini memberikan kesan maksimum dan membawa kepada peningkatan ketara dalam keadaan, meregangkan tulang belakang dan menghilangkan sensasi yang tidak menyenangkan pada anggota badan..

Latihan dijalankan dari posisi terlentang, di permukaan yang keras dan rata.

Teknik pelaksanaanKesanGambar
Berbaring di belakang anda. Tutup mata anda dan cuba merehatkan badan anda sebanyak mungkin. Lakukan nafas dalam-dalam, dan juga keluar. Lakukan sekurang-kurangnya 5 minit.Relaksasi tisu otot dan pelepasan ketegangan dari ruang tulang belakang.
Kedudukan permulaan adalah sama. Tarik perlahan jari kaki ke arah anda untuk merasakan peregangan tulang belakang, kemudian berehat. Ulangi 4 lagi p.Ketegangan tulang belakang.
Bengkokkan lutut anda dengan gerakan gelongsor supaya kaki anda tidak turun dari lantai. Perlahan-lahan bawa lutut ke dada anda, membungkus tangan anda di sekitar tulang kering anda dan menekannya ke arah anda. Bengkokkan kepala anda, cuba sampaikan lutut dengan dagu anda. Betulkan kedudukan ini, seolah-olah melengkung menjadi bola. Ulangi 1 p.
Berbaring telentang, lengan sejajar dengan badan, bernafas dengan tenang: cepat-cepat tekan dan lepaskan jari anda. Ulangi 10 p.Normalisasi peredaran darah di bahagian atas kaki, penghapusan parestesi.
Berbaring di belakang anda. Rentangkan tangan anda, bengkokkan pada sendi siku dan kencangkan tangan anda ke penumbuk, cuba sentuh bahu anda dengan penumbuk anda. Kemudian luruskan lengan dan rilekskan tangan anda. Ulangi 10 p. dengan kadar yang pantas.Menguatkan otot bahu, mengembalikan peredaran darah, menghilangkan parestesi.
Secara bergantian tarik stoking dengan kiri dan kemudian kaki kanan. Ulangi untuk hitungan 1 hingga 20 pada kadar yang pantas.Menormalkan peredaran darah dan menghilangkan parestesi di bahagian bawah kaki.

Apa yang perlu dilakukan dengan hernia semasa pengampunan

Kompleks ini harus dimulakan dengan teknik yang dilakukan di bahagian belakang. Setelah menguasai yang terakhir, anda boleh menambah latihan pada perut, keempat-empat dari kedudukan duduk mereka. Tetapi latihan dari posisi berdiri dengan hernia intervertebral tidak digalakkan walaupun setelah penstabilan ruang tulang belakang, kerana mereka memberikan beban maksimum di atasnya (kecuali untuk patologi tulang belakang serviks).

Gantungkan palang pada lengan yang diluruskan sehingga badan berada dalam keadaan berat, tetapi tanpa push-up, sebanyak mungkin.

Latihan ini hanya dapat dilakukan dengan persetujuan doktor - dalam beberapa kes, meregangkan tulang belakang membawa kepada kekejangan otot yang lebih besar!

Teknik pelaksanaanKesanGambar
Berbaring di punggung, angkat kepala dan biarkan ia digantung, menghitung hingga 10, sambil menarik jari kaki secara serentak. Ulangi 4 p.Menguatkan tisu otot, punggung atas dan leher. Ketegangan tulang belakang.
Berbaring di punggung, angkat kepala dan biarkan ia digantung, hitung hingga 5, angkat kaki kanan yang diluruskan dan jaga jaraknya dengan berat 15 cm. Ulangi teknik yang sama dengan kaki kiri. Ulangi 4-8 p.Menguatkan otot belakang.
Berbaring di belakang anda dan "putar basikal", pertama dengan satu kaki, kemudian dengan yang lain. Mulakan selama 30 saat. minit untuk setiap kaki, bawa hingga 2.5 minit.Menguatkan otot kaki dan punggung.
Berbaring di punggung, lengan ke sisi, bengkokkan lutut, letakkan kaki di lantai. Miringkan kaki anda ke kanan dan kiri, melakukan sentuhan lembut di kawasan lumbar.Pemulihan mobiliti dan kelenturan pada strobus tulang belakang lumbar.
Berbaring di perut anda, hulurkan tangan ke hadapan, telapak tangan ke bawah. Koyakkan lengan dan kaki lurus dari lantai (sedikit, hingga ketinggian kira-kira 10 cm) dan betulkan kedudukan ini selama 10 saat. Ulangi 2 p.Menguatkan korset otot belakang.
Berbaring di perut anda, lengan selari dengan badan. Bengkokkan lutut dengan pantas, cuba menyentuh punggung dengan tumit anda. Ulangi 10 kali.Meregangkan tulang belakang, meningkatkan peredaran darah di kaki, menguatkan otot belakang.
Lekas, bengkokkan punggung, angkat dagu ke atas. Kemudian lengkungkan punggung anda dengan busur, turunkan kepala ke bawah. Ulangi 5-10 kali dengan kadar perlahan.Meningkatkan kelenturan ruang tulang belakang.
Duduk di atas lantai, perlahan-lahan memiringkan kepala ke belakang dan ke belakang, dan kemudian ke kiri dan kanan.Mengembalikan kelenturan pada tulang belakang serviks.
Memunggah dan meregangkan tulang belakang.

Gimnastik untuk bahagian belakang dengan hernia dengan penyetempatan yang berbeza dalam pengampunan

Latihan untuk hernia serviks

Anda boleh memulakannya setelah tempoh akut berlalu, gejala utama telah hilang atau berkurang dengan ketara. Latihan untuk hernia tulang belakang serviks membantu meningkatkan peredaran darah di otak dan kawasan yang rosak, menghilangkan rasa sakit di leher dan kepala, dan tinitus. Membantu mengembalikan pergerakan tulang belakang, meningkatkan kelenturannya, melegakan otot yang tegang.

Teknik pelaksanaanGambar
Berbaring telentang di atas tikar gim lembut atau sofa rata. Tekan perlahan-lahan dengan belakang kepala anda di sofa / tikar tanpa sokongan yang kuat. Kemudian, dari kedudukan yang sama, tekan bahagian belakang kepala di tangan. Ikuti pelbagai pendekatan.
Berbaring di punggung dan angkat kepala di atas lantai pada sudut 45 °. Cuba tahan dalam kedudukan ini selama 10 saat. Ulangi 5 p.
Berbaring di perut anda dan tekan dahi anda ke permukaan (sama seperti di atas). Kemudian dari kedudukan yang sama tekan bahagian belakang kepala di tangan.
Duduk di kerusi atau di lantai dengan punggung lurus. Secara bergantian turun dan angkat bahu. Ulangi selama 3 min..
Duduk di atas kerusi atau di lantai dengan punggung lurus (atau menjadi, jika lebih selesa), rilekskan tangan anda dan letakkan di atas lutut atau di tali pinggang anda (jika latihan dilakukan semasa berdiri). Putar kepala ke kiri dan kanan, pertama dengan amplitud kecil, secara beransur-ansur meningkatkan sudut putaran. Tali bahu mesti dibetulkan.
Latihan dilakukan serupa dengan perkara di atas, tetapi kepala dimiringkan ke belakang dan ke belakang, cuba menyentuh dagu ke kedudukan dada. Namun, anda tidak boleh membuang kepala dengan kuat. Tali bahu mesti dibetulkan.
Dari posisi duduk, perlahan-lahan putar kepala ke kanan, kemudian betulkan selama 5 saat. dalam kedudukan ini, dan di sebelah kiri, juga betulkan selama 5 saat.
Menjaga keempat-empat dan perlahan-lahan turunkan kepala ke bawah sehingga menggantung dengan bebas, dan dengan beratnya, seperti itu, meregangkan tulang belakang. Kekal dalam kedudukan ini selama 1-2 minit.

Latihan hernia toraks

Kekalahan di jabatan ini berkembang dengan perlahan dan sering berlaku dengan latar belakang kecederaan atau osteochondrosis. Gimnastik untuk tulang belakang dengan hernia kawasan toraks meningkatkan mobiliti ruang tulang belakang, memberikan kemungkinan pernafasan dalam.

Teknik pelaksanaanGambar
Duduk di atas kerusi, letakkan tangan anda di belakang kepala dan bengkok ke belakang sehingga punggung anda ditekan ke bahagian atas kerusi ke belakang. Kemudian bengkok ke hadapan. Ulangi 3-4 p.
Duduk di atas kerusi, letakkan tangan anda di belakang kepala anda, punggung atas harus bersandar di tepi kerusi belakang. Lakukan pesongan, serupa dengan yang dijelaskan di atas, tetapi perhatikan teknik pernafasan: menghirup sambil membongkok ke belakang dan menghembuskan nafas sambil bersandar ke depan. Ulangi latihan 3-4 r.
Berbaring telentang di permukaan lurus, letakkan roller sederhana-keras dengan diameter 10 cm di bawah kawasan toraks.Tempatkan tangan di belakang kepala anda. Bengkokkan dan tarik nafas, kemudian angkat batang tubuh anda dan hembuskan. Ulangi 3-4 r., Gerakkan roller di sepanjang tulang belakang.
Berbaring di punggung, bengkok dan pasangkan kaki ke dada. Pegang perlahan kepala dan bawa dahi ke lutut, perlahan-lahan ambil pose yang asal. Ulangi 10 p.
Berbaring di lantai, bengkokkan kaki di lutut, letakkan tangan dengan siku di lantai pada paras bahu. Dari kedudukan ini, angkat badan untuk membentuk jambatan kecil, betulkan kedudukan dan turunkan. Ulangi 5 p.
Duduk di atas kerusi dan balut bahagian bawah dada dengan tuala, ambil hujung tuala yang bebas dengan tangan anda. Tarik nafas dalam-dalam dan tarik tuala semasa anda menghembuskan nafas. Tarik nafas, melonggarkan ketegangan pada tuala. Ulangi 5-10 p.
Berdiri di atas lantai, letakkan kaki anda sedikit. Rentangkan tangan anda di atas kepala anda, sambil menggenggam pergelangan tangan kanan anda dengan tangan kiri. Bengkok ke kiri sambil menghulurkan tangan kanan anda. Di sebelah kanan, akan timbul rasa kekejangan pada otot-otot bahagian dada. Tukar tangan dan ulangi ke arah yang bertentangan. Jalankan selama 5-10 rubel. dalam setiap arah. Latihan dibenarkan hanya selepas latihan selama enam bulan!

Latihan untuk hernia lumbal tulang belakang

Gimnastik membantu menguatkan korset otot, meningkatkan peredaran darah, dan mengembangkan mekanisme adaptif yang mengembalikan keseimbangan fisiologi di tulang belakang lumbar. Latihan untuk hernia lumbal mengurangkan penonjolan cakera, membantu menghilangkan penyumbatan akar saraf.

Berbaring di perut anda dan hulurkan tangan ke hadapan. Angkat perlahan-lahan lengan dan kaki anda, bengkokkan batang tubuh anda dan tahan posisi ini selama 3 saat, kemudian cuba bengkokkan lagi, merasakan ketegangan otot-otot punggung bawah. Turunkan perlahan ke kedudukan permulaan. Ulangi 4-5 p.
Berbaring di perut anda, bengkokkan tangan di siku, letakkan telapak tangan anda di lantai selebar bahu. Angkat kaki anda dengan perlahan (yang tidak memberi sakit belakang) dan bengkokkan. Pegang kedudukan selama 3 saat. dan tenggelam ke lantai. Ulangi 4-5 p.
Berbaring di perut anda, pada masa yang sama meregangkan lengan kanan ke atas dan ke hadapan, dan kaki kiri anda sedikit ke belakang. Kemudian tukar lengan dan kaki. Rasanya seperti tulang belakang meregang.
Dapatkan keempat-empat. Semasa menghirup, bengkokkan (bengkokkan punggung ke atas) dan tetap memegang kedudukan ini selama beberapa saat, dan semasa menghembuskan nafas, lemparkan kepala ke belakang. Ulangi 4-5 p.
Berbaring telentang, bengkokkan kaki ke lutut. Angkat pelvis dengan meregangkan otot punggung. Pegang badan di titik atas selama 3-5 saat dan perlahan-lahan turun ke lantai. Ulangi 4-5 kali.
Berbaring telentang dan bergantian tarik kaki yang dibengkokkan di lutut ke dada, tahan di titik atas selama beberapa saat dan perlahan-lahan mengambil kedudukan permulaan. Ulangi 5 p. pada setiap kaki.
Berbaring telentang dan lakukan pergerakan kaki "basikal" selama 1-3 minit.
Berbaring telentang, rentangkan lengan di hadapan anda, bengkokkan kaki anda sedikit di lutut, perlahan-lahan angkat bahagian atas badan, sampai ke lutut. Berlama-lama dalam kedudukan ini selama 10-15 saat, perlahan-lahan berbaring. Ulangi 3 p.

Dengan hernia tulang belakang lumbar, yoga, berenang di kolam renang, Pilates, body flex dan sistem latihan khas oleh penulis juga berguna.

Perhatian khusus harus diberikan kepada latihan Bubnovsky untuk hernia, yang mana doktor dan rakannya mengajar pesakit di pusat kinesitherapy. Semua kaedah didasarkan pada penggunaan rizab dalaman badan, iaitu pada penyembuhan diri. Di samping itu, di pusat-pusat Bubnovsky terdapat simulator khas yang dikembangkan olehnya, yang meningkatkan kesan latihan. Gimnastik Bubnovsky adalah unik: kompleks perubatan tidak dapat dijumpai di Internet, ia dikembangkan secara individu untuk setiap pesakit, dengan mengambil kira kemampuan pemulihan badan. Ramai orang yang telah dirawat di pusat doktor menganggap diri mereka benar-benar sihat. Namun, tidak semua orang, termasuk dalam persekitaran perubatan, menyokong kaedah rawatan penulis, mereka menganggap berbahaya untuk meninggalkan rawatan ubat sepenuhnya, yang diposisikan oleh Bubnovsky.

Latihan selepas membuang hernia

Tempoh pemulihan awal menghilangkan beban pada tulang belakang, jadi terapi senaman dapat diresepkan tidak lebih awal dari 2-4 minggu setelah operasi.

Program senaman yang mantap yang diikuti oleh semua pesakit selepas penyingkiran hernia tidak ada sekarang. Pemulihan dan pilihan kaedah tertentu bergantung pada tahap kerumitan penyakit, dan pada kaedah campur tangan pembedahan, dan pada ciri-ciri tubuh pesakit. Untuk setiap tempoh pemulihan, satu set latihan dipilih, sangat penting untuk tidak melebihi beban yang dibenarkan dan, secara umum, untuk memerhatikan rejimen yang lembut dan ketat yang akan mengelakkan kambuh.

Latihan untuk cakera herniated bukanlah ubat mujarab, tetapi kaedah yang terbukti, berkesan dan bebas untuk mengawal penyakit ini dan meningkatkan kesihatan anda!

Hernia tulang belakang lumbar: latihan yang berguna dan berbahaya

Patologi yang berkaitan dengan tulang belakang dapat disembuhkan sebahagiannya dengan senaman. Ini benar terutamanya untuk punggung bawah. Pertimbangkan latihan untuk hernia tulang belakang lumbar.

Sekiranya anda tidak mengetahui secara terperinci (tidak semua orang mengetahui anatomi tulang belakang), maka hernia adalah keluarnya bahagian kandungan cakera intervertebral melebihi had anatomi. Penjelasan yang sangat kasar, tetapi dapat difahami.

Hernia tulang belakang: latihan yang boleh anda lakukan

  • Dari mana asalnya hernia?
  • Bila hendak memulakan gimnastik
  • Prinsip latihan
  • Satu set latihan untuk pemulihan
  • Kunci latihan berkesan

Tulang rawan terletak di antara vertebra, yang memberikan penyerapan kejutan ketika berjalan dan melakukan sejumlah fungsi lain. Saraf tulang belakang juga melintas di sana. Ketika saraf dicubit oleh tulang belakang, kita merasa sakit, lengan dan kaki menjadi kebas. Apabila rawan atau cakera intervertebralis rosak dan melampaui batas anatomi (hernia terbentuk), kemungkinan mencubit saraf menjadi lebih besar daripada dengan ubah bentuknya yang biasa (penonjolan).

Kerosakan tulang rawan selalu berlaku kerana aktiviti fizikal yang tidak anatomi atau berlebihan dan kelemahan korset otot. Sekiranya, misalnya, orang yang tidak bersedia membawa beg simen, seberat 50 kg setiap satu, punggung bawahnya pasti akan sakit. Perkara yang paling tidak berbahaya yang boleh berlaku adalah penonjolan sedikit. Sekiranya seseorang terus mengangkat beg, penonjolan tidak dapat dilihat, tetapi kemungkinan besar ia akan berubah menjadi hernia.

Pada wanita, hernia mungkin muncul walaupun membawa baldi air (masing-masing 10-12 liter) di satu tangan. Tetapi semua ini tidak langsung muncul. Dengan hernia tulang belakang, rasa sakit muncul ketika ukurannya benar-benar mula menyebabkan ketidakselesaan pada saluran saraf.

Sakit belakang yang berterusan menunjukkan bahawa prosesnya telah lama berkembang dan mencapai kemuncaknya. Anda mungkin tidak menganggap kesakitan yang berulang sebelumnya sebagai varian masalah pada tulang belakang lumbar. Oleh itu, lebih perhatikan perasaan anda. Kesakitan adalah mercu tanda di lautan. Sekiranya kita tidak memperhatikannya, kita akan lemas.

Bila hendak memulakan gimnastik

Praktik menunjukkan bahawa, sebagai peraturan, penonjolan tulang rawan di tulang belakang adalah sepihak. Oleh itu, dengan hernia, rasa sakit dirasakan di punggung bawah dan lengan atau kaki (di satu sisi).

Seseorang secara refleks berusaha untuk mengambil kedudukan yang tidak menyakitkan. Akibatnya, kelengkungan tulang belakang terbentuk kerana kekejangan otot refleks. Pengendalian sistem otot yang tidak disedari secara berkesan mengasingkan tempat yang sakit, membuat beberapa pergerakan tidak mungkin dilakukan.

Oleh itu, perkara pertama yang harus dilakukan dengan hernia adalah untuk menghilangkan rasa sakit..

Hernia boleh hilang sendiri sekiranya rawatan konservatif diberikan dengan betul. Sekiranya anda hanya menunggu semua ini berlalu dengan sendirinya, lama-kelamaan ini boleh mengakibatkan akibat yang tidak dapat dipulihkan. Ia berlaku bahawa hernia begitu besar sehingga tidak berguna untuk menghilangkan kesakitan. Melakukan operasi.

Selepas melegakan kesakitan, bergantung kepada keadaan, pesakit diberi rawatan regangan tulang belakang atau terapi senaman. Latihan untuk menguatkan otot punggung mesti dilakukan. Sebaik sahaja anda dapat melakukannya - anda perlu memulakannya.

Prinsip latihan

Untuk membuat setiap vertebra berasa selesa, anda perlu menguatkan otot yang menyokongnya.

Latihan belakang untuk hernia tulang belakang lumbal dilakukan selepas anestesia. Sekiranya sakit, anda tidak perlu melakukannya, tunggu sehingga ubat akut berlalu. Latihan untuk penonjolan tulang belakang lumbal juga dilakukan selepas akhir tempoh akut.

Latihan merangkumi pelbagai gimnastik di lantai (tidak boleh ada draf), serta cara peregangan diri yang berbeza.

Contohnya, anda boleh meregangkan tulang belakang anda dengan berbaring di atas landasan condong dan memegang tangan anda di atas. Berat kaki anda cukup untuk meregangkan ruang tulang belakang dengan perlahan. Khususnya, menggantung pada bar mendatar berguna untuk meregangkan tulang belakang lumbar..

Sebelum melakukan aktiviti sedemikian, berjumpa dengan pakar neurologi anda. Dengan hernia intervertebral, setiap orang mesti didaftarkan dengannya.

Latihan untuk hernia lumbal tulang belakang dilakukan dengan berbaring atau berdiri pada tahap empat.

Ingatlah. Latihan dalam posisi berdiri atau duduk, dengan berat tambahan, tidak boleh dilakukan dengan hernia tulang belakang, kerana pemuatan menegak dapat memperburuk keadaan lagi. Cadangan ini sesuai untuk para pengunjung gim.

Sekiranya anda telah melakukan powerlift sebelum kecederaan anda, anda harus berhenti berusaha untuk mengangkat berat sepanjang rawatan anda dan sebaliknya pulih dengan sabar dan gigih. Adalah menyenangkan untuk memahami mengapa, dengan latihan anda sebelumnya, muncul hernia tulang belakang.

Semua latihan untuk hernia tulang belakang dilakukan dengan perlahan, lancar, tanpa tersentak dan pergerakan tiba-tiba.

Latihan tidak dapat dilakukan dengan berat badan, tanpa dumbbells, pancake, weight. Hanya badan dan peralatan pemulihan khas anda sendiri.

Jadi, untuk meringkaskan: latihan untuk rawatan hernia dilakukan:

  • Dengan lancar.
  • Tiada berat badan.
  • Dengan kadar perlahan.
  • Dalam keadaan rawan atau siku berlutut.

Dan jangan lupa bahawa draf dapat memperburuk kesakitan, jadi letakkan sejenis karpet di lantai, pakai pakaian ringan dan tutup tingkap.

Satu set latihan untuk pemulihan

Oleh itu, mari kita lihat latihan apa yang boleh dan harus dilakukan. Kompleks di bawah ini tidak memerlukan peralatan tambahan, kecuali permaidani.

Setelah mula melakukan satu latihan untuk hernia, anda boleh meletakkan roller lembut setinggi 3-4 cm di bawah punggung bawah. Sekiranya anda merasa selesa tanpanya, anda boleh berlatih tanpa roller.

Semua latihan fizikal untuk hernia tulang belakang dilakukan mengikut sensasi. Sekiranya ada pergerakan yang menyakitkan - menangguhkannya untuk masa yang lain.

Pernafasan perut

Kami berbaring dengan punggung di lantai, kaki di lutut perlu dibengkokkan, tangan dilipat pada perut.

  • Tarik nafas 10 berkualiti sambil mengembung perut anda.

Dalam latihan ini, anda akan meregangkan inti dan diafragma anda. Kami bernafas perlahan, dan dengan tangan kami mengawal sehingga perut mengembang dan mengempis.

Penculikan lengan dan kaki

Kembali ke lantai lagi, lutut ke siling, lengan lurus sepanjang batang tubuh.

  • Luruskan satu kaki, kemudian ayunkan ke sebelah. Selari dengannya, angkat lengan yang diluruskan dari sisi lain ke sisi.
  • Gerakkan kaki anda ke belakang dan bengkokkannya, dan kembalikan lengan lurus ke kedudukan semula..
  • Bilangan pengulangan yang disyorkan adalah 10 kali.

Ini adalah latihan untuk meregangkan otot yang berada di bawah tekanan kekejangan, dan juga koordinasi.

Menyilangkan kaki

Kami berbaring dengan punggung di lantai, kaki bengkok bersandar dengan tumit di lantai. Tangan dirapatkan di belakang kepala.

  • Satu kaki diluruskan, diletakkan di sebelah yang lain, dibengkokkan.
  • Kemudian diluruskan dan dikeluarkan ke kedudukan asalnya.
  • Kemudian kami melakukan perkara yang sama dengan kaki kedua..
  • 10 kali untuk setiap kaki.

Senaman menguatkan dan meregangkan otot perut. Versi lain dari latihan ini untuk bahagian belakang dengan hernia tulang belakang adalah dengan menggunakan tangan anda ke tumit kaki yang bertentangan ketika kaki ini dilemparkan ke atas lutut. Ini adalah pilihan yang agak rumit..

Putar kaki

Kami berbaring di belakang, tangan dibengkokkan ke siku, sehingga tangan berada di udara.

  • Kaki diluruskan dan sedikit melebar. Putar kaki dan tangan ke satu arah pada masa yang sama.
  • 5 bulatan selesai - putar ke yang lain.

Regangan betis

Kami berbaring dengan tangan di belakang kepala. Satu kaki dibengkokkan di lutut dan yang lain lurus.

  • Tarik jari kaki lurus ke arah diri kita selama lebih kurang 10 saat untuk meregangkan otot betis.
  • Kemudian lakukan latihan ini untuk kaki kedua.
  • Ulangi 5 kali.

Tangan di sekitar lutut

Versi latihan yang lebih sukar untuk hernia intervertebral adalah bergantian lengan di lutut.

  • Dari kedudukan yang rawan, lengan mengulurkan ke sisi, dan kaki dibengkokkan di lutut, mengangkat satu lutut ke dada.
  • Kami membalut tangan dan menariknya ke arah diri kita sendiri. Kemudian kami mengulangi pergerakan yang sama dengan lutut yang lain..
  • 5-8 kali untuk setiap lutut.

Pusingkan tangan ke atas paha

Latihan juga dilakukan di lantai..

  • Dari kedudukan rawan, geser telapak sebelah tangan ke bawah paha, bengkokkan badan ke sisi yang sesuai. Tangan kedua meluncur ke bahagian badan yang bertentangan..
  • Kami menjalankan pergerakan secara perlahan, ke kanan dan ke kiri secara bergantian.
  • Kami mengulang 5-8 kali ke setiap arah.

Semakin jauh anda boleh mencapai dengan tangan anda (hingga lutut), semakin baik..

Berbaring lutut bertukar

Kami berbaring di belakang, tangan dikeluarkan di belakang kepala, kaki dibengkokkan di lutut.

  • Kami menurunkan lutut ke satu sisi, ke tahap yang selesa, mengangkatnya kembali. Kemudian kita turunkan ke sisi lain - kita kembali ke kedudukan permulaan.
  • Cuba jangan mengangkat tumit dari lantai supaya kaki anda tidak tergantung di udara. Ia boleh menyakitkan.
  • Kami mengulang 10 kali ke setiap arah.

Latihan ini berkembang secara regangan, dan badan anda kelihatan seperti rumah dengan bumbung segitiga..

  • Kami membalikkan perut kami, menggunakan empat kaki, jari kaki kami bersandar di lantai. Pastikan punggung anda lurus.
  • Angkat pelvis dan tarik sehingga sudut terbentuk antara badan dan kaki anda. Bahagian belakang hendaklah lurus..
  • Jangan cuba meluruskan kaki dengan membulatkan punggung. Lebih baik memastikan kaki anda sedikit bengkok.
  • Kami berada di kedudukan ini selama 5-10 saat, kembali ke posisi awal. Ulangi 5 kali.

Sekiranya anda dapat melakukan latihan ini, sangat bagus! Sekiranya tidak, anda boleh kemudian.

Memulas lutut ke tangan

Kami berdiri di atas lutut dan tapak tangan.

  • Gerakkan lutut kanan anda ke seberang lantai ke tangan kiri anda.
  • Bawa balik.
  • Lakukan perkara yang sama untuk pihak lain..
  • 10 kali untuk setiap lutut.

Menaikkan kaki

Lutut dan siku.

  • Tanpa mengubah sudut di lutut, angkat satu kaki, kemudian turunkan.
  • Melakukan 10 lif.
  • Kemudian angkat kaki yang lain sebanyak 10 kali.

Pergerakan boleh menyakitkan pada mulanya. Kami melakukannya dengan amplitud yang tidak menyakitkan.

Regangan dan keseimbangan

Kami berdiri di atas 2 anggota badan - kaki (lutut) dan lengan (di bahagian badan yang bertentangan).

  • Kami meluruskan kaki yang berlawanan dan menariknya kembali, dan lengan, masing-masing, ke hadapan.
  • Tahan selama 10 saat dan ubah sisi. Ulangi 5 kali.

Penculikan kaki sebelah

Kami berbaring di sisi kami sehingga selesa. Kaki harus lurus dan berbaring di atas satu sama lain.

  • Angkat kaki, dari atas ke atas, turunkan ke belakang. Ulangi 10 kali.
  • Kemudian kami berguling dan mengulangi pergerakan untuk kaki yang lain..

"Pelangi"

Pergerakan ini kadang-kadang disebut sebagai "senaman kucing". Kami berada di tahap empat. Lengan lurus, tapak tangan menghadap ke hadapan. Kepala lurus.

  • Kami menundukkan kepala ke bawah, pada masa yang sama kami membungkukkan badan ke belakang.
  • Anda harus mendapatkan satu busur - dari kepala ke coccyx itu sendiri. Kami kembali.
  • Kami membuat 10 pelangi ini. Perlahan.

Kunci latihan berkesan

Latihan untuk tulang belakang dengan hernia sangat berbeza sehingga lebih mudah untuk menyampaikan prinsip mereka daripada menyenaraikan semuanya. Seperti yang anda fahami, hanya sebahagian kecil dari semua pilihan yang ada ditunjukkan di atas..

Beransur-ansur

Tahap pertama adalah pemulihan awal pergerakan kaki, peregangan otot. Semua pergerakan dilakukan supaya punggung bawah tidak menerima beban yang besar.

Peringkat seterusnya - anda sudah boleh melakukan aktiviti menaikkan pelvis, kapal, lipatan dengan kaki yang bengkok di lutut dan sedikit mengangkat badan.

Perkara utama adalah menguatkan otot secara beransur-ansur agar tidak mendapat akibat negatif..

Kestabilan dan keteraturan

Ketekalan kelas adalah hasil yang dijamin. Sekiranya anda berlatih secara konsisten selama sebulan, anda pasti akan berasa lebih sihat..

Segera dikatakan bahawa jika, setelah merasa lega, anda berhenti bersenam, rasa sakit itu mungkin akan kembali. Lagipun, otot akan lemah tanpa latihan, dan hernia akan kembali terasa. Gimnastik kini menjadi teman tetap anda. Anda boleh menukar latihan, secara beransur-ansur menjadikannya lebih sukar. Tetapi beberapa kali seminggu anda hanya perlu melakukannya..

Dengan hernia tulang belakang, senaman adalah kunci kesejahteraan anda. Anda boleh menjalani seumur hidup anda dengan hernia dan tanpa rasa sakit.

Rapi dan penjagaan diri

Setiap pergerakan boleh membawa kesakitan, jadi penting untuk merasakannya tepat pada waktunya. Dengarkan badan anda. Ia akan memberi tahu yang terbaik mengenai apa yang anda boleh dan tidak boleh dilakukan. Diterbitkan oleh econet.ru.

P.S. Dan ingat, hanya dengan mengubah kesedaran anda - bersama-sama kita mengubah dunia! © econet

Adakah anda menyukai artikel itu? Tulis pendapat anda di komen.
Langgan FB kami:

Latihan terapi untuk tulang belakang dengan hernia tulang belakang lumbar

Sedikit mengenai penyakit ini

Untuk memahami bagaimana merawat penyakit, anda perlu memahami sedikit mengenai gambaran klinikalnya. Peningkatan tekanan pada cakera intervertebral memprovokasi proses degeneratif yang membawa kepada pembentukan hernia. Nukleus pulposus melambung keluar dari masa ke masa, kerana ini, cakera dimampatkan. Harus diingat bahawa hernia lumbosacral (l5 s1) adalah salah satu bentuk osteochondrosis yang paling teruk dan agak sukar untuk dirawat. Penyebab penyakit ini agak mudah - gaya hidup tidak aktif yang tidak aktif, berat badan berlebihan, kecederaan, peningkatan berat badan yang berterusan..

Gejala utama penyakit ini adalah seperti berikut:

  • Sakit sakit. Sensasi menyakitkan biasanya bersifat sementara, dan dapat menampakkan diri dengan selekoh tajam dan selekoh, dengan posisi duduk yang panjang, mengangkat sesuatu yang berat. Kesakitan dapat diatasi dengan penghilang rasa sakit. Sekiranya terapi yang betul tidak tersedia, rasa sakit boleh menjadi kekal..
  • Kelemahan otot. Bahaya hernia lumbosacral adalah menyebabkan otot menjadi lemah, kerana sering pesakit mengalami kayuhan.
  • Kebas anggota badan. Sekiranya tidak ada terapi, hernia secara aktif berkembang dan bertambah besar, bertindak pada akar saraf dan menimbulkan paresthesia. Kebas pada kaki, punggung dan juga di kawasan pangkal paha adalah mungkin. Juga, pesakit mungkin merasakan sensasi kesemutan pada kulit..
  • Juga, dalam beberapa kes, disfungsi pelvis adalah mungkin. Tekanan berterusan pada akar saraf dapat memprovokasi pengosongan spontan.

Bermula dengan latihan

Bergantung pada keparahan keadaan pesakit (hernia bertambah buruk atau hilang), set latihan terapi akan berbeza. Pertimbangkan kaedah menggunakan latihan terapeutik pada tahap yang berbeza dari keadaan patologi..

Dengan penderitaan

Sekiranya keadaan pesakit telah merosot dengan teruk kerana peningkatan hernia intervertebral, maka disarankan untuk menggunakan terapi senaman untuk melegakan gejala. Harus diingat bahawa dalam tempoh ini, jumlah latihan yang dilakukan haruslah terbatas. Semuanya dilakukan dalam satu posisi permulaan - berbaring di punggung anda. Ini disebabkan oleh fakta bahawa pada kedudukan ini beban pada tulang belakang yang berpenyakit adalah minimum.

Kerengsaan hernia intervertebral

Tahap anjakan vertebra lumbal

Dianjurkan untuk mengulangi setiap latihan 5 hingga 15 kali, dan setelah mendekati, anda perlu berehat 1-2 minit (terus berbaring di punggung dan bernafas dalam-dalam semasa melakukan ini). Pertimbangkan latihan yang paling berkesan yang ditetapkan oleh doktor untuk memburukkan lagi hernia:

  • berbaring telentang, cuba meregangkan badan dengan menarik jari kaki ke hadapan. Terus meregangkan selama 5 saat, selepas itu mulailah menarik kaus kaki dari hujung bawah ke arah yang bertentangan, iaitu ke arah diri sendiri;
  • berbaring di punggung, angkat sedikit kaki kiri anda dan tahan pada ketinggian 20 cm selama 10 saat, kemudian ubah yang kanan;
  • kedudukan permulaan tetap sama. Bengkokkan lutut dan bawa tumit ke punggung anda. Dalam kes ini, kaki tidak boleh terkoyak dari permukaan lantai. Mulailah perlahan-lahan mengembalikan kaki anda ke posisi awal;
  • anda perlu memulakan latihan ini dari posisi ini - berbaring di punggung, tekan tumit ke punggung anda, menekuk lutut. Kemudian bungkus lengan anda di lutut kiri anda dan panjangkan kaki anda sedekat mungkin dengan dada anda, terus lurus punggung anda. Sekarang perlahan-lahan kembalikan kaki anda ke kedudukan semula dan ulangi prosedur dengan lutut yang lain..

Latihan untuk memburukkan lagi keadaan

Anda perlu memilih sendiri latihan untuk tulang belakang, terutamanya semasa kegembiraan, walaupun yang paling berkesan boleh membahayakan tubuh anda, hanya setelah nasihat pakar..

Harga untuk Tikar Yoga & Kecergasan

Tahap pengampunan

Sekiranya hernia di punggung bawah tidak memburukkan, maka beberapa hernia baru dapat ditambahkan pada latihan yang disebutkan sebelumnya. Tugas utama latihan adalah untuk meregangkan otot di punggung bawah. Semua latihan mesti dilakukan sekurang-kurangnya 5 kali.

Jadual. Latihan terapeutik untuk hernia di punggung bawah.

Nombor latihan, fotoPerintah pelaksanaan
# 1Berbaring telentang, bengkokkan siku dan letakkan di sebelah dada anda, seperti yang ditunjukkan dalam foto. Lakukan jambatan kecil, melengkapkan dada anda, dan perbaiki kedudukan ini selama beberapa saat. Sekarang perlahan-lahan kembali ke kedudukan permulaan.
# 2Berbaring di punggung, jaga lengan sepanjang batang tubuh anda. Kemudian, bengkokkan lutut, angkat pelvis anda dengan perlahan. Dalam kes ini, kaki tidak boleh turun dari lantai. Di bahagian atas, cubalah menegangkan otot punggung dan punggung bawah sebanyak mungkin..
Nombor 3Kedudukan permulaan tetap sama - berbaring di punggung anda. Cuba angkat kaki dan lengan kiri anda setinggi mungkin sehingga tegak lurus ke lantai. Pegang kedudukan ini selama 5-6 saat, dan kemudian perlahan-lahan turunkan anggota badan anda. Ulangi dengan kaki kanan dan lengan..
# 4Berbaring di atas lantai dengan perut anda ke bawah, dan bengkokkan tangan anda ke siku dan tekan ke telinga anda. Dalam kedudukan ini, cuba angkat bahagian atas badan anda ke atas dan tahan selama beberapa saat. Semua pergerakan mesti lancar dan tepat..
# 5Tidak seperti latihan sebelumnya, di mana anda perlu berbaring di lantai, di sini anda perlu menggunakan empat bahu, dengan meletakkan kedua telapak tangan anda selebar bahu. Cuba meregangkan tulang belakang anda dengan menarik pelvis anda ke belakang, dan tekan separuh bahagian depan badan anda serendah mungkin ke lantai. Semasa melakukan latihan ini, cuba bayangkan bahawa anda perlu merangkak di bawah pagar rendah..

Senarai cadangan penting

  • Cuba jangan mengubati diri sendiri. Untuk memilih kaedah latihan, anda mesti mengambil kira banyak faktor: berapa banyak penonjolan hernia, jangka masa sindrom kesakitan, keparahan gangguan aktiviti motor, dan banyak lagi. Ini hanya dapat dilakukan oleh doktor, dan oleh itu, hanya dia yang dapat memilih latihan terbaik untuk kes tertentu..
  • Sekiranya terdapat kesakitan yang teruk, jangkaan bahawa terapi senaman akan berlangsung sekurang-kurangnya enam bulan.
  • Sekiranya selepas beberapa minggu pesakit merasakan peningkatan kesakitan, ini menunjukkan pembahagian latihan yang tidak betul. Pesakit berusaha terlalu keras, membebani tulang belakang, yang membawa kepada kesan sebaliknya.
  • Selalunya, ketika sakit berhenti, pesakit berhenti bersenam. Ini adalah kesalahan terbesar. Otot belum pulih sepenuhnya dan pemberhentian latihan menyebabkan kemunculan penyakit yang tidak dapat dielakkan setelah beberapa ketika.
  • Enam bulan kemudian, sekiranya kesakitan berhenti, imbasan MRI dapat dilakukan untuk memeriksa apakah hernia hilang. Sekiranya hasilnya positif, anda seharusnya tidak berhenti berlatih, tetapi anda boleh mengurangkannya hingga 2 kali sehari selama 20 minit.

Pelajaran berenang akan sangat berkesan. Apabila badan direndam dalam air, beban pada cakera berkurang, otot-otot dikuatkan, dan tulang belakang diregangkan. Rawat dengan betul dan untuk jangka masa yang panjang, barulah ia akan membawa hasil yang positif.

Ciri-ciri gimnastik untuk cakera herniated

Rawatan hernia dengan senaman menyumbang kepada pembentukan mekanisme penyesuaian yang bertujuan untuk mewujudkan keseimbangan fisiologi pada segmen tulang belakang yang terjejas. Kelas membolehkan anda mencegah perkembangan penyakit ini lebih lanjut, untuk mempercepat proses penyerapan semula, yang menyebabkan penyerapan semula atau pengurangan yang signifikan dalam ukuran penonjolan hernial. Aktiviti fizikal menyertai terapi utama, rejimen rawatan, diet dan aktiviti lain yang ditetapkan oleh doktor dan, jika dilakukan dengan betul, membawa kepada:

  • mengurangkan kesakitan;
  • penghapusan gejala lain (kesemutan, sakit kepala, mati rasa di bahagian belakang, anggota badan, dll.);
  • pemulihan fleksibiliti tulang belakang;
  • meningkatkan nada dan mood umum. Dan motivasi yang tepat, seperti yang anda ketahui, hanya menyumbang kepada rawatan penyakit ini..

Terdapat satu set latihan yang berasingan untuk setiap bahagian ruang tulang belakang. Bergantung pada tahap dan tahap keparahan penyakit, kelas dijalankan dalam rejim latihan, latihan dan latihan yang cermat. Dua yang pertama membawa kepada mobilisasi dan peregangan tulang belakang, serta kelonggaran tisu otot. Yang ketiga bertujuan untuk menstabilkan ruang tulang belakang.

Peraturan untuk menjalankan latihan untuk hernia tulang belakang:

  1. Apa-apa teknik yang memerlukan pergerakan tajam, selekoh amplitud tinggi dari posisi berdiri, melompat, pergerakan putaran batang yang ketara, jongkok dalam, berat mengangkat dan putaran kuat tulang belakang, serta berlari.
  2. Kelas diadakan secara berkala, setiap hari, di bilik berventilasi, lebih baik di lantai dengan tikar gimnastik khas.
  3. Semua teknik dilakukan dengan perlahan, lancar dan tepat, mengesan keadaan dan sensasi apa pun: pening, mati rasa, kesemutan dan kesakitan menunjukkan bahawa latihan dilakukan dengan tidak betul atau dikontraindikasikan dalam kes tertentu. Sekiranya terdapat sedikit rasa sakit selepas hari pertama latihan, anda harus berbaring telentang di permukaan rata, melegakan punggung.
  4. Beban dan julat pergerakan meningkat secara beransur-ansur.
  5. Latihan yang sukar dilakukan secara teknikal tidak boleh dilakukan pada kali pertama. Tulang belakang harus menjadi lebih fleksibel, dan ini hanya mungkin setelah 1-2 bulan latihan.
  6. Setiap latihan, kecuali dinyatakan sebaliknya, diulang 5-10 kali.
  7. Tidak boleh ada keletihan yang teruk selepas kelas. Sekiranya ini berlaku, anda perlu mengurangkan tempoh terapi senaman dan bilangan pengulangan..
  8. Sebagai tambahan kepada kompleks, selain pada siang hari, tertakluk kepada kesihatan yang baik dan reaksi tubuh yang mencukupi, disarankan:
    • senaman pagi dalam bentuk pemanasan 10 minit;
    • pemanasan pendek dan pemunggahan ruang tulang belakang setiap 2 jam;
    • memunggah punggung sebelum tidur (berjalan tenang, berenang, latihan pernafasan Strelnikova).

Bagaimana anda dapat mencapai kesan terapeutik dengan cepat? Sukar untuk menjawab soalan ini, walaupun dalam kes ringan, rawatan dapat berlangsung selama enam bulan hingga beberapa tahun. Walau apa pun, tidak perlu berharap untuk penyembuhan segera (dan lebih-lebih lagi untuk mempercayai kaedah dan penyembuh yang meragukan yang berjanji akan menyingkirkan hernia dalam seminggu). Ini adalah proses yang panjang yang memerlukan kesabaran dan ketabahan dari pesakit..

Satu set latihan untuk pemulihan

Oleh itu, mari kita lihat latihan apa yang boleh dan harus dilakukan. Kompleks di bawah ini tidak memerlukan peralatan tambahan, kecuali permaidani.

Setelah mula melakukan satu latihan untuk hernia, anda boleh meletakkan roller lembut setinggi 3-4 cm di bawah punggung bawah. Sekiranya anda merasa selesa tanpanya, anda boleh berlatih tanpa roller.

Semua latihan fizikal untuk hernia tulang belakang dilakukan mengikut sensasi. Sekiranya ada pergerakan yang menyakitkan - menangguhkannya untuk masa yang lain.

Pernafasan perut

Kami berbaring dengan punggung di lantai, kaki di lutut perlu dibengkokkan, tangan dilipat pada perut.

Tarik nafas 10 berkualiti sambil mengembung perut anda.

Penculikan lengan dan kaki

Kembali ke lantai lagi, lutut ke siling, lengan lurus sepanjang batang tubuh.

  • Luruskan satu kaki, kemudian ayunkan ke sebelah. Selari dengannya, angkat lengan yang diluruskan dari sisi lain ke sisi.
  • Gerakkan kaki anda ke belakang dan bengkokkannya, dan kembalikan lengan lurus ke kedudukan semula..
  • Bilangan pengulangan yang disyorkan adalah 10 kali.

Ini adalah latihan untuk meregangkan otot yang berada di bawah tekanan kekejangan, dan juga koordinasi.

Kami berbaring dengan punggung di lantai, kaki bengkok bersandar dengan tumit di lantai. Tangan dirapatkan di belakang kepala.

  • Satu kaki diluruskan, diletakkan di sebelah yang lain, dibengkokkan.
  • Kemudian diluruskan dan dikeluarkan ke kedudukan asalnya.
  • Kemudian kami melakukan perkara yang sama dengan kaki kedua..
  • 10 kali untuk setiap kaki.

Senaman menguatkan dan meregangkan otot perut.

Putar kaki

Kami berbaring di belakang, tangan dibengkokkan ke siku, sehingga tangan berada di udara.

  • Kaki diluruskan dan sedikit melebar. Putar kaki dan tangan ke satu arah pada masa yang sama.
  • 5 bulatan selesai - putar ke yang lain.

Regangan betis

Kami berbaring dengan tangan di belakang kepala. Satu kaki dibengkokkan di lutut dan yang lain lurus.

  • Tarik jari kaki lurus ke arah diri kita selama lebih kurang 10 saat untuk meregangkan otot betis.
  • Kemudian lakukan latihan ini untuk kaki kedua.
  • Ulangi 5 kali.

Tangan di sekitar lutut

Versi latihan yang lebih sukar untuk hernia intervertebral adalah bergantian lengan di lutut.

  • Dari kedudukan yang rawan, lengan mengulurkan ke sisi, dan kaki dibengkokkan di lutut, mengangkat satu lutut ke dada.
  • Kami membalut tangan dan menariknya ke arah diri kita sendiri. Kemudian kami mengulangi pergerakan yang sama dengan lutut yang lain..
  • 5-8 kali untuk setiap lutut.

Latihan juga dilakukan di lantai..

  • Dari kedudukan rawan, geser telapak sebelah tangan ke bawah paha, bengkokkan badan ke sisi yang sesuai. Tangan kedua meluncur ke bahagian badan yang bertentangan..
  • Kami menjalankan pergerakan secara perlahan, ke kanan dan ke kiri secara bergantian.
  • Kami mengulang 5-8 kali ke setiap arah.

Semakin jauh anda boleh mencapai dengan tangan anda (hingga lutut), semakin baik..

Kami berbaring di belakang, tangan dikeluarkan di belakang kepala, kaki dibengkokkan di lutut.

  • Kami menurunkan lutut ke satu sisi, ke tahap yang selesa, mengangkatnya kembali. Kemudian kita turunkan ke sisi lain - kita kembali ke kedudukan permulaan.
  • Cuba jangan mengangkat tumit dari lantai supaya kaki anda tidak tergantung di udara. Ia boleh menyakitkan.
  • Kami mengulang 10 kali ke setiap arah.
  • Kami membalikkan perut kami, menggunakan empat kaki, jari kaki kami bersandar di lantai. Pastikan punggung anda lurus.
  • Angkat pelvis dan tarik sehingga sudut terbentuk antara badan dan kaki anda. Bahagian belakang hendaklah lurus..
  • Jangan cuba meluruskan kaki dengan membulatkan punggung. Lebih baik memastikan kaki anda sedikit bengkok.
  • Kami berada di kedudukan ini selama 5-10 saat, kembali ke posisi awal. Ulangi 5 kali.

Sekiranya anda dapat melakukan latihan ini, sangat bagus! Sekiranya tidak, anda boleh kemudian.

Kami berdiri di atas lutut dan tapak tangan.

  • Gerakkan lutut kanan anda ke seberang lantai ke tangan kiri anda.
  • Bawa balik.
  • Lakukan perkara yang sama untuk pihak lain..
  • 10 kali untuk setiap lutut.

Menaikkan kaki

Lutut dan siku.

  • Tanpa mengubah sudut di lutut, angkat satu kaki, kemudian turunkan.
  • Melakukan 10 lif.
  • Kemudian angkat kaki yang lain sebanyak 10 kali.

Kami berdiri di atas 2 anggota badan - kaki (lutut) dan lengan (di bahagian badan yang bertentangan).

  • Kami meluruskan kaki yang berlawanan dan menariknya kembali, dan lengan, masing-masing, ke hadapan.
  • Tahan selama 10 saat dan ubah sisi. Ulangi 5 kali.

Penculikan kaki sebelah

Kami berbaring di sisi kami sehingga selesa. Kaki harus lurus dan berbaring di atas satu sama lain.

  • Angkat kaki, dari atas ke atas, turunkan ke belakang. Ulangi 10 kali.
  • Kemudian kami berguling dan mengulangi pergerakan untuk kaki yang lain..

"Pelangi"

Pergerakan ini kadang-kadang disebut sebagai "senaman kucing". Kami berada di tahap empat. Lengan lurus, tapak tangan menghadap ke hadapan. Kepala lurus.

  • Kami menundukkan kepala ke bawah, pada masa yang sama kami membungkukkan badan ke belakang.
  • Anda harus mendapatkan satu busur - dari kepala ke coccyx itu sendiri. Kami kembali.
  • Kami membuat 10 pelangi ini. Perlahan.

Mengenai penyakit ini

Proses penampilan hernia berkembang seperti berikut. Vertebra saling berkaitan dengan cakera kartilaginus fleksibel khas. Mereka terdiri daripada pulpa yang dikelilingi oleh cincin berserat yang padat, kerana ia elastik.

Dengan bertambahnya beban atau seiring bertambahnya usia, permukaan cakera mengecil, secara beransur-ansur luntur, rata, dan tulang rawan meluas di luar vertebra. Proses ini dipanggil penonjolan. Ini dicirikan oleh kesakitan dan gejala neurologi..

Sekiranya beban tidak berkurang dan tidak ada rawatan, cincin berserat cakera pecah, isinya melonjak keluar - inilah hernia yang dihasilkan. Ini adalah gambaran yang tepat, tetapi prinsip penampilan hernia sebenarnya. Dengan hernia, akar saraf vertebra hampir selalu dijepit, kerana rasa sakit yang tajam muncul.

Penampilan hernia bergantung pada:

  • pengambilan cecair yang tidak mencukupi ke dalam badan;
  • postur yang tidak betul;
  • hypodynamia;
  • gangguan makan.

Proses degenerasi berkembang tidak kelihatan dan secara beransur-ansur selama bertahun-tahun, sehingga sakit belakang muncul. Hanya dengan itu seseorang akan mengetahui mengenai hernia. Sensasi kesakitan di bahagian bawah punggung ini semakin meningkat dengan ketajaman pergerakan, pindah ke kaki dan pelvis.

Untuk menyembuhkan hernia, ubat sahaja tidak mencukupi. Ubat dapat melegakan kesakitan untuk sementara waktu, tetapi perubahan pada tulang belakang akan tetap ada.

Selalunya, dengan tidak berkesannya rawatan konservatif, operasi ditetapkan, terutamanya jika hernia diarahkan ke saluran, jika ada kemungkinan kecederaan saraf tunjang.

Dari mana asalnya hernia?

Sekiranya anda tidak mengetahui secara terperinci (tidak semua orang mengetahui anatomi tulang belakang), maka hernia adalah keluarnya bahagian kandungan cakera intervertebral melebihi had anatomi. Penjelasan yang sangat kasar, tetapi dapat difahami.

Tulang rawan terletak di antara vertebra, yang memberikan penyerapan kejutan ketika berjalan dan melakukan sejumlah fungsi lain. Saraf tulang belakang juga melintas di sana. Ketika saraf dicubit oleh tulang belakang, kita merasa sakit, lengan dan kaki menjadi kebas.

Apabila rawan atau cakera intervertebralis rosak dan melampaui batas anatomi (hernia terbentuk), kemungkinan mencubit saraf menjadi lebih besar daripada dengan ubah bentuknya yang biasa (penonjolan).

Kerosakan tulang rawan selalu berlaku kerana aktiviti fizikal yang tidak anatomi atau berlebihan dan kelemahan korset otot. Sekiranya, misalnya, orang yang tidak bersedia membawa beg simen, seberat 50 kg setiap satu, punggung bawahnya pasti akan sakit. Perkara yang paling tidak berbahaya yang boleh berlaku adalah penonjolan sedikit. Sekiranya seseorang terus mengangkat beg, penonjolan tidak dapat dilihat, tetapi kemungkinan besar ia akan berubah menjadi hernia.

Sakit belakang yang berterusan menunjukkan bahawa prosesnya telah lama berkembang dan mencapai kemuncaknya. Anda mungkin tidak menganggap kesakitan yang berulang sebelumnya sebagai varian masalah pada tulang belakang lumbar. Oleh itu, lebih perhatikan perasaan anda. Kesakitan adalah mercu tanda di lautan. Sekiranya kita tidak memperhatikannya, kita akan lemas.

Jenis kompleks perubatan

Pilihan doktor untuk satu set latihan tertentu bergantung pada sifat pembentukan hernia dan tahap penyakitnya. Biasanya satu daripada tiga mod lebih disukai:

  1. Aktiviti ringan. Sesuai untuk tempoh eksaserbasi, yang dicirikan oleh gabungan kelonggaran mutlak tulang belakang dengan beban kecil.
  2. Rejimen latihan terapi menyediakan otot untuk aktiviti.
  3. Rejimen latihan akhirnya mengembalikan tisu otot dan keanjalan tulang belakang.

Anda boleh memilih set latihan yang lain. Dari jumlah tersebut, yang paling disyorkan adalah yoga, kaedah Dikul, sistem Bubnovsky.

Teori yoga adalah mengenai menyeimbangkan badan dan roh. Ini adalah salah satu rawatan tertua untuk sistem muskuloskeletal. Sekarang terdapat banyak video latihan mengenai teknik pemulihan mengoksiskan, meregangkan, meregangkan badan dan Pilates, yang berdasarkan yoga. Selalunya, sistem ini dicari untuk menurunkan berat badan, tetapi hanya sedikit yang tahu bagaimana ia membantu dalam merawat masalah punggung. Akibatnya, metabolisme bertambah baik, mudah bergerak, rasa sakit hilang, dan pergerakan sendi kembali. Perkara utama adalah tidak melakukan pergerakan secara tiba-tiba dan mengubah postur ketika kesakitan berlaku.

Kaedah Bubnovsky

Bubnovsky S.M. diperhatikan: dalam banyak kes, pembedahan atau terapi ubat boleh diganti dengan senaman. Kaedah Bubnovsky adalah berdasarkan latihan di gimnasium. Berkat ini, pemakanan tulang belakang dipulihkan, ukuran hernia menurun, sensasi sakit mereda, kekejangan dihilangkan.

Kaedah Dikul

Dikul V.I. membangunkan sistem latihan untuk diri saya. Dia mengalami kecederaan - patah tulang belakang, selepas itu dia pulih sepenuhnya. Penyembuh itu selalu melakukan latihan belakang, video yang kini mudah dijumpai di Internet. Masa rawatan ditentukan oleh keparahan penyakit. Kelas mengikut kaedahnya harus dimulakan pada masa sakit akut. Sesuai untuk sebarang penyakit tulang belakang - patah tulang, dislokasi, penonjolan, hernia.

3 langkah untuk memulihkan cakera intervertebral

Tujuan rawatan cakera adalah memberi mereka bentuk semula jadi. Proses yang panjang ini memerlukan beberapa langkah..

Kami melegakan kesakitan. Dengan melakukan senaman khas untuk meregangkan tulang belakang, kita dapat mengurangkan tekanan intradiskal. Pembantu yang baik dalam hal ini adalah profilaksis Evminov, ketika fizikal. latihan berlangsung pada sudut 10–20 ° ke lantai. Keberkesanan latihan sedemikian jauh lebih tinggi..

Menguatkan otot belakang dan ligamen dengan hernia tulang belakang. Semasa kekejangan otot, seseorang mengalami kesakitan, jadi dia tidak dapat bergerak sepenuhnya. Sekiranya anda menyesuaikan diri dengan keadaan ini, otot terbiasa dan perlahan-lahan atrofi, orang itu kehilangan keupayaan untuk bergerak..

Sekiranya anda meregangkan otot secara perlahan, otot secara beransur-ansur memanjang. Sekiranya dilakukan dengan cepat, ia menimbulkan kekejangan, yang menyebabkan kerosakan tisu.

Oleh itu, sangat penting untuk bersenam dengan perlahan, lancar, dan jika perlu, berehat sebentar.

Normalisasi proses pertukaran dalam cakera. Apabila otot berehat dan menguncup, mereka memberikan mikronutrien ke cakera tulang belakang. Oleh itu, semakin banyak orang bergerak, semakin banyak nutrien muncul di dalam cakera..

Memilih tempat untuk terapi senaman

Semasa memilih tempat untuk pendidikan jasmani, sangat menggoda untuk melakukan latihan untuk hernia tulang belakang di rumah. Anda tidak perlu pergi ke mana-mana, anda boleh berlatih pada waktu yang sesuai. Tetapi ini tidak sesuai untuk semua orang. Seseorang harus teratur sendiri agar tidak secara beransur-ansur mula terlepas sesi, untuk menangguhkannya selama-lamanya.

Di pusat perubatan, terdapat banyak latihan, dan beban dilakukan di bawah bimbingan pegawai perubatan. Biasanya pesakit di bilik umum melakukan beban utama, sama untuk semua orang. Kemudian dia diberikan program peribadi berdasarkan ciri-ciri peribadinya. Pendekatan ini dianggap paling berkesan..

Anda boleh memulakan aktiviti fizikal setelah menekan sindrom kesakitan

Kaedah penghilang rasa sakit ditetapkan oleh doktor, dengan mengambil kira keadaan pesakit

Peraturan latihan

  1. Dianjurkan untuk memanaskan otot secara menyeluruh sebelum melakukan latihan untuk mengelakkan kecederaan lain. Untuk ini, disyorkan urutan lumbal awal atau penggunaan salap pemanasan..
  2. Tempoh pelajaran pertama hanya 5 minit. Ia merangkumi latihan yang paling asas.
  3. Kerumitan dan masa kelas meningkat secara beransur-ansur. Lebih baik tidak melakukan latihan yang berkaitan dengan "memutar" batang tubuh pada peringkat awal. Elakkan kejutan tajam di bahagian belakang, melompat.
  4. Gimnastik terapeutik harus terdiri daripada latihan yang bertujuan untuk memulihkan tulang belakang, dan latihan pengukuhan umum.
  5. Latihan untuk hernia tulang belakang paling baik dilakukan untuk waktu yang singkat beberapa kali sehari..
  6. Sekiranya sensasi yang tidak menyenangkan muncul, kelas harus dihentikan.
  7. Jangan cuba menyembuhkan tulang belakang anda semalaman. Ini adalah proses yang sukar dan jangka panjang..

Latihan yang diluluskan oleh doktor

Tidak semua latihan dapat dilakukan untuk pesakit dengan diagnosis hernia tulang belakang: latihan peregangan dilakukan dari posisi berdiri atau duduk, doktor hanya boleh membiarkan pada peringkat awal atau akhir perkembangan penyakit.

Membongkokkan badan ke hadapan dan menaikkan kaki yang diluruskan dari kedudukan terlentang hanya boleh dilakukan di bawah pengawasan pegawai perubatan. Perpindahan cakera atau peregangan otot yang berlebihan mungkin berlaku.

Selalunya pesakit berminat untuk berlari. Dengan hernia bahagian bawah tulang belakang, kualiti penyerap kejutan yang dilakukan oleh mereka ketika berlari berkurang dengan ketara. Oleh itu, berlari boleh menyebabkan rasa tidak selesa.

Tidak ada larangan ketat untuk latihan jenis ini, tetapi harus dilakukan dengan berhati-hati - jalankan jarak pendek (hingga 3 km) dan agak perlahan. Sekiranya rasa sakit muncul, kelas berhenti.

Latihan terapeutik untuk hernia lumbal

Latihan untuk hernia tulang belakang dilakukan dalam gerakan perlahan, tanpa tersentak. Otot mesti disiapkan untuk kompleks utama. Ia dipanaskan dengan urutan atau mandi air suam. Urut dilakukan dengan salap berdasarkan ubat anti-radang bukan steroid atau kondroitin.

Memanaskan badan

Latihan fizikal ringan sesuai untuk pemanasan:

  1. Berdiri tegak. Sebarkan bahu anda dengan lebar bahu. Tarik nafas dalam-dalam, kemudian hembuskan. Bernafas secara merata, mendalam.
  2. Bulatkan ke kanan, kemudian ke kiri. Lakukan 7 giliran.
  3. Pusingkan kepala ke kiri, kemudian ke kanan. Tekan dagu ke sternum, condongkan kepala ke belakang. Lakukan 7 pergerakan bulat kepala ke kanan dan kiri.
  4. Tangan berada di bahu. Gulungkan bahu anda ke belakang dan ke belakang.
  5. Tangan di tali pinggang. Putar batang badan ke kiri dan kanan.
  6. Mula-mula meletakkan kanan, kemudian kaki kiri dari kaki hingga tumit.

Kompleks asas

Setelah memanaskan otot, lakukan latihan utama untuk hernia:

  1. Semasa menghirup, mereka meregangkan mahkota mereka ke atas, cuba merasakan peregangan sendi dari ruang tulang belakang. Selepas meregangkan, anda mesti menghembuskan nafas dan berehat. Semasa menghirup, kepala dan lengan ditarik ke atas, seolah-olah ingin menyentuh siling. Betulkan pose selama 20 saat.
  2. Tutup berus di kunci. Regangkan lengan anda ke atas dan ke belakang, putar tapak tangan anda ke siling. Angkat tangan anda ke posisi semaksimum mungkin. Arahkan dagu ke atas. Pegang kedudukan selama 20 saat.
  3. Tarik nafas, angkat tangan ke atas. Menghembuskan nafas, condongkan batang badan. Amplitud kecondongan adalah semaksimum mungkin. Dagu diangkat ke atas. Tahan selama 20 saat.
  4. Berbaring di belakang anda. Tarik kaki secara bergantian ke sternum.
  5. Berbaring di belakang anda. Luruskan kaki, angkat, betulkan, perlahan-lahan kembalikan ke kedudukan semula. Ulangi latihan dengan kaki yang lain.
  6. Lakukan pergerakan yang meniru "basikal" atau "gunting".
  7. Berpusing di belakang. Kaki dibengkokkan di lutut, letakkan di sebelah kanan, dan kepala dipusingkan ke arah yang berlawanan. Tangan kanan mencengkam bahu kiri.
  8. Berbaring di perut anda, sebarkan lengan dan kaki anda. Pada masa yang sama, angkat anggota badan hingga ketinggian maksimum. Dagu mendongak. Pose ditahan hingga 40 saat.
  9. Dengan hernia di punggung bawah, senaman "Cat" dilakukan. Berdiri di atas keempat-empat, bengkokkan punggung ke atas, turunkan kepala dan pinggul ke bawah, kemudian bengkok di tulang belakang (tarik dagu dan tulang ekor ke atas).
  10. Cobra. Berbaring di perut anda, letakkan telapak tangan anda di lantai di garis dada. Menghirup, naikkan sternum di atas permukaan lantai, luruskan lengan anda. Ketatkan dagu ke atas.

Latihan kekuatan untuk hernia membantu menghilangkan otot dari keadaan kekejangan dan melatih mereka sehingga mereka dapat menjaga tulang belakang pada kedudukan yang betul

Ia dilakukan dengan sangat berhati-hati agar tidak merosakkan tulang belakang. Sekiranya teknik ini dilanggar, kekejangan otot semakin meningkat, menyebabkan kecederaan tambahan

Latihan kekuatan bukanlah pilihan latihan rumah. Hernia tulang belakang harus dirawat dengan latihan kekuatan di pusat pemulihan di bawah pengawasan pelatih. Pakar akan membetulkan pergerakannya, mengatur teknik pelaksanaannya. Hanya setelah penguasaan latihan kekuatan dapat dilakukan di rumah..

Hitch

Latihan selalu berakhir dengan pelaksanaan latihan santai untuk hernia tulang belakang lumbar. Mereka membantu menghilangkan tekanan yang tidak perlu, berehat.

  1. Ambil pose "janin": duduk, tekuk lutut, bungkus lengan di sekelilingnya. Lakukan pergerakan mengayun ke kiri dan kanan.
  2. Berdiri, tarik nafas dalam-dalam, hulurkan tangan ke atas. Menghembuskan nafas, letakkan tangan ke bawah, seolah-olah menjauhkan air.
  3. Menghirup, angkat tangan ke atas, menghembuskan nafas ke bawah melalui sisi. Semasa melakukan senaman, lakukan regangan.
  4. Putar bahu ke belakang dan ke belakang.
  5. Gosokkan telapak tangan anda, letakkan di kawasan lumbar.

Latihan sistematik untuk hernia tulang belakang lumbar melepaskan saraf yang mencubit, menguatkan otot, melegakan kesakitan.

Apa yang perlu dilakukan dengan hernia semasa pengampunan

Kompleks ini harus dimulakan dengan teknik yang dilakukan di bahagian belakang. Setelah menguasai yang terakhir, anda boleh menambah latihan pada perut, keempat-empat dari kedudukan duduk mereka. Tetapi latihan dari posisi berdiri dengan hernia intervertebral tidak digalakkan walaupun setelah penstabilan ruang tulang belakang, kerana mereka memberikan beban maksimum di atasnya (kecuali untuk patologi tulang belakang serviks).

Gantungkan palang pada lengan yang diluruskan sehingga badan berada dalam keadaan berat, tetapi tanpa push-up, sebanyak mungkin.

Latihan ini hanya dapat dilakukan dengan persetujuan doktor - dalam beberapa kes, meregangkan tulang belakang membawa kepada kekejangan otot yang lebih besar!

Teknik pelaksanaanKesanGambar
Berbaring di punggung, angkat kepala dan biarkan ia digantung, menghitung hingga 10, sambil menarik jari kaki secara serentak. Ulangi 4 p.Menguatkan tisu otot, punggung atas dan leher. Ketegangan tulang belakang.
Berbaring di punggung, angkat kepala dan biarkan ia digantung, hitung hingga 5, angkat kaki kanan yang diluruskan dan jaga jaraknya dengan berat 15 cm. Ulangi teknik yang sama dengan kaki kiri. Ulangi 4-8 p.Menguatkan otot belakang.
Berbaring di belakang anda dan "putar basikal", pertama dengan satu kaki, kemudian dengan yang lain. Mulakan selama 30 saat. minit untuk setiap kaki, bawa hingga 2.5 minit.Menguatkan otot kaki dan punggung.
Berbaring di punggung, lengan ke sisi, bengkokkan lutut, letakkan kaki di lantai. Miringkan kaki anda ke kanan dan kiri, melakukan sentuhan lembut di kawasan lumbar.Pemulihan mobiliti dan kelenturan pada strobus tulang belakang lumbar.
Berbaring di perut anda, hulurkan tangan ke hadapan, telapak tangan ke bawah. Koyakkan lengan dan kaki lurus dari lantai (sedikit, hingga ketinggian kira-kira 10 cm) dan betulkan kedudukan ini selama 10 saat. Ulangi 2 p.Menguatkan korset otot belakang.
Berbaring di perut anda, lengan selari dengan badan. Bengkokkan lutut dengan pantas, cuba menyentuh punggung dengan tumit anda. Ulangi 10 kali.Meregangkan tulang belakang, meningkatkan peredaran darah di kaki, menguatkan otot belakang.
Lekas, bengkokkan punggung, angkat dagu ke atas. Kemudian lengkungkan punggung anda dengan busur, turunkan kepala ke bawah. Ulangi 5-10 kali dengan kadar perlahan.Meningkatkan kelenturan ruang tulang belakang.
Duduk di atas lantai, perlahan-lahan memiringkan kepala ke belakang dan ke belakang, dan kemudian ke kiri dan kanan.Mengembalikan kelenturan pada tulang belakang serviks.
Memunggah dan meregangkan tulang belakang.

Program komprehensif yang lengkap

Memulakan pelajaran, letakkan roller lembut dengan diameter 3-4 cm di bawah tulang belakang lumbar. Semasa melakukan latihan, tuntunlah dengan sensasi kesakitan anda, ketika mereka muncul, berhenti melakukan kompleks ini.

Latihan apa yang boleh dilakukan dengan hernia:

  1. Mula-mula anda perlu menghirup perut anda. IP - berbaring di punggungnya, kaki dibengkokkan, lengan dilipat di perutnya. Diperlukan dengan 10 nafas dan nafas dalam-dalam, untuk mengawal pergerakan perut dengan tangan anda. Ia sangat bermanfaat untuk jantung dan diafragma..
  2. Penculikan lengan dan kaki. IP yang sama, perlu untuk meluruskan kaki yang bengkok dan membawanya ke sisi, pada masa yang sama mengambil tangan yang bertentangan ke sisi. 10 pengulangan akan mencukupi. Latihan ini membantu meregangkan otot dan menyelaraskan pergerakan..
  3. Melintasi kaki - berbaring di lantai, melemparkan kaki secara bergantian di atas satu sama lain, membengkokkannya di lutut. Pegang tangan anda di belakang kepala anda. 10 pengulangan. Ini menguatkan otot perut. Salah satu versi latihan yang lebih sukar ini - dengan kaki yang dilemparkan, cubalah mencapai tumit yang bertentangan dengan tangan anda.
  4. Putaran kaki. IP - berbaring di punggung, kaki dilanjutkan, selebar bahu. Putar kaki dan tangan lengan bengkok pada masa yang sama, 5 bulatan di setiap sisi.
  5. Peregangan betis. IP tidak berubah. Secara bergantian tarik jari kaki yang terentang ke arah anda selama 10 saat untuk meregangkan otot betis. Jawapan 5.
  6. Genggam lutut dengan tangan - berbaring di punggung anda, tarik kaki anda ke dada secara bergantian, menggenggam lutut. 5-7 pengulangan.
  7. Meluncur tangan ke atas paha. IP - berbaring di lantai. Anda perlu perlahan-lahan menggeser tangan anda di sepanjang paha, secara perlahan-lahan membongkokkan badan ke arah yang sama. Pada masa yang sama, tangan yang lain meluncur ke atas dari sisi lain. Latihan dilakukan 5-8 kali.
  8. Berbaring lutut, lengan dilemparkan ke belakang. Adalah perlu untuk menurunkan kaki yang bengkok ke sisi secara bergantian ke keadaan selesa - 10 kali. Tumit tidak turun dari lantai.
  9. "Rumah" - berdiri di atas empat, punggung lurus, stoking di lantai. Angkat pelvis secara perlahan sehingga sudut muncul di antara kaki dan batang badan, bahagian belakang lurus sepanjang masa - berdiri seperti ini selama 5-10 saat, kembali ke SP. Kaki tidak boleh diluruskan sepenuhnya, dibengkokkan separuh. Ulangi 5 kali.
  10. Penculikan kaki ke sisi - dari kedudukan terlentang, anda perlu mengangkat kaki 10 kali di setiap sisi.
  11. Latihan "Kucing": berdiri di atas keempat-empat, perlu perlahan-lahan membengkokkan tulang belakang, seperti kucing yang bangun - 10 kali.

Terdapat juga 3 latihan terapi senaman klasik untuk hernia tulang belakang lumbar:

  1. IP - berbaring di punggung dengan kaki bengkok. Anda mesti menahan nafas dan menegangkan perut semasa menghirup, kemudian berehat sambil menghembuskan nafas. Bilangan pengulangan - 15.
  2. IP adalah sama. Anda perlu menaikkan badan dan kaki anda pada masa yang sama selama 10 saat - "Perahu". Ulangi 15 kali dengan rehat 10 saat.
  3. IP adalah sama. Bengkokkan kaki anda sedikit, cuba tolak dengan tangan anda, dan tekan tangan dengan lutut anda pada masa ini - pergerakan tegang seperti ini berlangsung selama 10 saat, diikuti dengan relaksasi. Terdapat 10 pengulangan seperti itu dengan rehat 15 saat.

Tidak digalakkan memilih mana-mana latihan di atas tanpa berunding dengan doktor anda. Tindakan sedemikian hanya boleh memperburuk keadaan..


Untuk Maklumat Lanjut Mengenai Radang Kandung Lendir