Keberkesanan yoga untuk skoliosis tulang belakang

Rawatan skoliosis tulang belakang dengan yoga tidak biasa seperti rawatan dengan terapi fizikal dan pendidikan fizikal profilaksis (terapi senaman). Sementara itu, ini adalah kaedah yang sangat berkesan untuk merawat penyakit scoliotik 1 dan 2 darjah, sementara pada 3 dan 4 darjah, latihan yoga (asanas) sangat tidak digalakkan..

Dari segi rawatan scoliosis tahap pertama dan kedua, yoga berkesan untuk penyetempatan patologi, sama ada kawasan toraks, lumbal atau serviks (atau lebih tepatnya serviksothoracic).

1 Pada tahap apa skoliosis dapat dilakukan yoga?

Untuk satu tahap atau tahap yang lain, yoga berguna untuk memperbaiki kecacatan tulang belakang dan asimetri badan dalam tiga peringkat penyakit scoliotik. Apabila diterapkan pada tahap keempat, itu tidak dapat diterima, dan intinya di sini bukanlah apakah yoga berguna untuk skoliosis tahap keempat..

Masalahnya adalah ketidakmampuan untuk melakukan unsur yoga asas oleh pesakit kerana kecacatan tulang belakang yang ketara. Sebarang percubaan untuk melakukan latihan dengan kekuatan penuh dengan komplikasi serius..

Jenis skoliosis di tulang belakang

Keadaannya sama sekali berbeza jika kompleks yoga untuk bahagian belakang digunakan dalam rawatan tiga peringkat pertama scoliosis. Pada tahap ketiga, hanya elemen asas yoga yang diperbolehkan, dan teknik dari Iyengar dan sejenisnya (yang menyiratkan beban tinggi pada tulang belakang) dilarang..

Pada peringkat pertama dan kedua, sebarang latihan dibenarkan yang tidak menyiratkan beban paksi atau putaran pada ruang tulang belakang..

1.1 Apakah hasil latihan?

Penegasan bahawa dengan bantuan yoga sahaja mungkin untuk menyembuhkan skoliosis dapat dipertanyakan dengan selamat. Tanpa pendekatan terpadu untuk penyakit ini, penyembuhan lengkap (jika mungkin) tidak boleh diharapkan.

Tetapi secara umum, dengan bantuan yoga, anda boleh menggantikan terapi fizikal, walaupun tidak digalakkan melakukan ini. Sebaik-baiknya, anda perlu menggabungkan dua kaedah rawatan ini, yang akhirnya akan memberikan hasil yang memberangsangkan..

Hasil yang baik dari yoga dapat diharapkan pada peringkat pertama dan kedua penyakit scoliotik. Pada tahap ketiga, ia berjaya mengurangkan intensiti gejala penyakit (misalnya, sakit), tetapi tidak membawa kepada penyembuhan (dalam kebanyakan kes, anda tidak dapat melakukannya tanpa pembedahan).

Skoliosis sisi kanan dan kiri

Secara amnya, dengan bantuan yoga, anda dapat menguatkan korset otot belakang dan juga postur yang betul, tetapi sebagai kaedah bebas untuk merawat skoliosis, ia tidak sesuai, oleh itu, ia mesti digunakan bersama dengan kaedah terapi lain.
ke menu ↑

2 Apa asana yang dapat dilakukan?

Yoga mempunyai banyak arah, terdapat banyak asana (jenis latihan), semuanya berguna untuk satu tahap atau yang lain, tetapi tidak semuanya dapat diterima untuk rawatan skoliosis. Tetapi baki asana yang dibenarkan lebih dari cukup untuk mencapai hasil terapi yang sangat baik..

Dengan scoliosis, asana berikut dibenarkan:

  1. Pose kucing atau "Marjariasana".
  2. Pose harimau atau "Vyagrasana", pose sphinx.
  3. Pandai besi atau Shalabsana, pose corkscrew.
  4. Latihan "menarik kucing".
  5. Latihan Pahlawan Bowing atau "Adho Mukha Virsana".
  6. Latihan Segi Tiga Berpanjangan atau "Utthita Trikonasana".
  7. Pose pertama wira atau "Virabhadrasana 1".
  8. Pose belalang atau "Shalabhasana".
  9. Latihan "Shavansa", "Uttansana" dan "Bharadwajasana" (pertama dan kedua).
  10. Memiringkan kepala ke lutut (berpose "Dzhanu Shirsana").

Tanda-tanda scoliosis pada kanak-kanak

Semua latihan mesti dilakukan dengan sangat perlahan dan berhati-hati. Ingat bahawa dengan skoliosis, tulang belakang "lemah" dan sebarang kecederaan padanya akan lebih rumit daripada pada orang yang sihat. Semua asana lain tidak digalakkan atau dilarang..
ke menu ↑

2.1 Kontraindikasi yoga untuk scoliosis

Bahkan pendidikan jasmani terapi dan profilaksis yang khusus dalam rawatan scoliosis mempunyai sejumlah kontraindikasi, apalagi yoga. Malangnya, dia mempunyai lebih banyak kontraindikasi daripada latihan terapi kompleks dan profilaksis klasik.

Kontraindikasi untuk yoga untuk scoliosis adalah:

  • tempoh pemburukan penyakit scoliotik (anda perlu menunggu sehingga berhenti);
  • neoplasma malignan pada ruang tulang belakang;
  • kecederaan otak traumatik yang teruk;
  • patologi sistem kardiovaskular atau bronkopulmonari tanpa pampasan;
  • penyakit berjangkit sistemik atau jangkitan yang berlaku secara tempatan dalam sistem muskuloskeletal;
  • skoliosis darjah keempat (dan dalam beberapa kes ketiga, tetapi anda perlu membincangkan nuansa tersebut dengan doktor anda);
  • keletihan fizikal;
  • kehadiran sindrom arteri vertebra;
  • demam, pening teruk atau sakit kepala.

2.2 Asanas untuk skoliosis serviks

Asanas untuk rawatan penyakit skoliotik serviks bertujuan untuk memulihkan otot dan meluruskan ruang tulang belakang. Semua elemen yoga untuk leher didasarkan pada membongkok dan memutar kepala, serta bekerja dengan bola.

Yoga untuk scoliosis

Asana yang berkesan untuk skoliosis serviks:

  • bersenam "Marjariasana" atau unsur "pose kucing";
  • bersenam "Vyagrasana" atau elemen "harimau pose";
  • asanas "pose of the sphinx";
  • asanas "postur corkscrew";
  • asanas "Shalabsana" atau elemen "pose belalang".

Kawasan serviks tulang belakang adalah kawasan yang sangat rentan dan sampai tahap tertentu rapuh, yang, walaupun pada orang yang sihat, selalu disahkan mengalami trauma. Ini bermakna bahawa ketika melakukan yoga berkaitan dengan leher, anda perlu mengelakkan pergerakan secara tiba-tiba dan jika ada gejala (sakit kepala, pening) muncul, segera hentikan latihan.

Sekiranya anda terus mengalami pening, sakit kepala atau gejala lain semasa melakukan asana leher, segera hubungi doktor anda..
ke menu ↑

2.3 Yoga untuk scoliosis (video)

2.4 Asanas untuk skoliosis toraks

Untuk rawatan penyakit scoliotik toraks, asana diresepkan yang melibatkan meregangkan tulang belakang dan menormalkan postur. Perlu diingatkan bahawa kelas yoga dengan skoliosis kawasan toraks bukanlah perkara yang mudah (dengan punggung dan leher bawah, semuanya lebih mudah).

Asana yang berkesan untuk scoliosis toraks:

  • bersenam "menarik kucing";
  • asanas "Adho Mukha Virsana" atau elemen "kecondongan wira";
  • senaman "Utthita Trikonasana" atau unsur "segitiga memanjang";
  • latihan "Virabhadrasana No. 1" atau elemen "pose pertama wira";
  • asanas "Shalabhasana" atau unsur "pose belalang".

Yoga untuk scoliosis dada

Anda sudah tahu bahawa yoga sangat sukar berkaitan dengan tulang belakang toraks. Pada mulanya, mungkin ini adalah tugas yang mustahil bagi anda, tetapi kami memberi jaminan bahawa tidak banyak masa akan berlalu dan anda akan terbiasa. Latihan seterusnya akan diberikan dengan sangat mudah.
ke menu ↑

2.5 Asanas untuk skoliosis lumbal

Asanas untuk rawatan penyakit skoliotik lumbal melibatkan melakukan latihan fizikal yang tidak simetri. Semasa prestasi elemen gimnastik, beban diedarkan terutamanya pada bahagian belakang yang terjejas, sehingga menguatkan otot di dalamnya dan meluruskan lengkungan skoliotik.

Asana yang berkesan untuk skoliosis lumbal:

  1. Latihan "Shavasana" atau bersantai di "postur orang mati".
  2. Asanas "Uttansana" (meregangkan ruang tulang belakang).
  3. Latihan "Bharadvajasana" (versi pertama dan kedua) - lakukan dengan sangat berhati-hati, kerana terdapat beban paksi sederhana.
  4. Latihan "Janu Shirsana" (bermaksud memiringkan kepala ke lutut).

Yoga tidak hanya melengkapi, tetapi juga menggantikan terapi senaman untuk scoliosis

Untuk dua bulan pertama, unsur-unsur yang dijelaskan perlu dilakukan dalam masa yang singkat untuk membolehkan tubuh terbiasa dengan aktiviti fizikal tersebut. Oleh itu, kemungkinan untuk melakukannya untuk waktu yang lama dan bahkan digabungkan dengan latihan klasik dari terapi senaman.
ke menu ↑

3 Langkah keselamatan

Tanpa pengetahuan mengenai teknik keselamatan dalam yoga, pesakit selalu melakukan kesalahan yang sangat serius, yang dalam skoliosis penuh dengan perkembangan komplikasi. Oleh itu, sangat penting untuk tidak membuat kesilapan seperti itu, yang mana kami mengesyorkan agar anda membiasakan diri dengan langkah-langkah keselamatan asas:

  1. Tidak kira apa tujuan dan makna latihan, ia mesti dilakukan dengan perlahan. Dalam pelajaran video, jurulatih melakukannya dengan pantas? Abaikan dan ambil perlahan. Punggung seseorang yang menghidap skoliosis sangat terdedah kepada pergerakan tiba-tiba.
  2. Hilangkan sebarang beban paksi dan putaran. Ini bermaksud senaman dengan memutar batang tubuh dilarang, tanpa mengira tahap dan bentuk penyakit scoliotik..
  3. Tidak kira keadaan kesihatan, keupayaan dan motivasi anda - lawatan ke doktor sebelum memulakan yoga adalah suatu keharusan! Berunding dengan doktor umum, pakar neurologi atau traumatologi mengenai kemungkinan rawatan tersebut.

Yoga untuk skoliosis: asana untuk pelbagai jenis kelengkungan tulang belakang. Pendapat doktor terapi latihan

Gaya hidup "tidak menetap" kita mulai memberi bukan sahaja kesan mental pada tubuh, tetapi juga fizikal.

Pelbagai jenis penyakit (dari masalah pada sendi hingga kemunculan patologi tulang belakang) tidak membenarkan kita wujud dengan damai.

Yang paling tidak menyenangkan daripadanya adalah sakit belakang, yang sering menjadi tanda kemunculan kelengkungan tulang belakang dan perkembangan skoliosis dengan keparahan yang berbeza-beza..

Sekiranya anda tidak mengatasi masalah ini pada waktunya, maka pada masa akan datang anda dapat menyesali kemalasan dan ketidaksediaan anda, kerana scoliosis adalah penyakit yang sangat berbahaya dan boleh menyebabkan kecacatan kerangka yang serius, yang hampir mustahil untuk diatasi..

Nasib baik, pada peringkat awal, scoliosis tidak begitu berbahaya dan berjaya dirawat. Ramai orang menyebut yoga sebagai kaedah paling berkesan untuk membetulkan postur tubuh..

Apa itu scoliosis?

Sekiranya anda menggambarkan skoliosis dengan kata mudah, maka anda boleh memasukkan satu definisi mudah: scoliosis adalah kelengkungan tulang belakang.

Seperti banyak penyakit lain dari sistem muskuloskeletal, scoliosis mempunyai kecenderungan yang tidak menyenangkan: ia boleh berkembang.

Oleh itu, terdapat 4 darjah ubah bentuk:
Darjah 1menyiratkan ubah bentuk secara sembrono, di mana sudut kelengkungan adalah 5-10 darjah;
Darjah 2didiagnosis dengan kelengkungan tulang belakang pada sudut 11 hingga 25 darjah;
Darjah 3mencapai kelengkungan 26-50 darjah ubah bentuk;
Darjah 4adalah melampau dan membawa perubahan pada keseluruhan kerangka manusia. Sudut ubah bentuk melebihi 50 darjah..

Bergantung pada arah mana ubah bentuk diarahkan (kiri atau kanan), disarankan untuk membincangkan jenis skoliosis seperti skoliosis sisi kanan dan kiri.

Sebagai tambahan kepada keparahan penyakit dan sisi kelengkungan, bentuk kecacatan juga harus ditentukan. Dari sudut pandang ini, scoliosis dibahagikan kepada berbentuk C (kelengkungan hanya memiliki satu busur), berbentuk S (kelengkungan memiliki dua busur), berbentuk Z (kelengkungan memiliki tiga atau lebih busur).

Kelebihan yoga untuk badan secara keseluruhan

Yoga datang kepada kami dari budaya India kuno, yang memahami sesuatu dalam perkembangan rohani dan fizikal seseorang. Oleh itu, yoga akan berguna untuk banyak penyakit, bukan sahaja dari bidang fizikal, tetapi juga mental.

Kelebihan yoga untuk sistem muskuloskeletal badan

Tubuh kita, seperti mana-mana sistem yang kompleks, yang merangkumi banyak subsistem dan cabang daripadanya, dapat memberi isyarat pertolongan jika ada yang salah dengannya, tetapi selalunya kita tidak memahaminya kerana kita tidak melihat kaitan antara "apa yang menyakitkan "Dan" apa yang sebenarnya berlaku ".

Itulah sebabnya banyak yang tidak dapat sembuh dari penyakit yang menjengkelkan, kerana pil dan ubat-ubatan lain yang tidak berkesudahan diminum oleh segelintir dengan harapan bahawa "apa yang menyakitkan".

Yoga menarik dalam hal ini kerana mempunyai banyak sekolah yang disebut, masing-masing mempunyai pengkhususan tersendiri yang bertujuan untuk memperbaiki pelbagai kekurangan dan masalah dalam badan (fleksibiliti, daya tahan berkembang, kekebalan tubuh bertambah kuat, tekanan lega, peredaran darah bertambah baik, dll.).

Untuk penyakit sistem muskuloskeletal, yoga sangat berkesan. Dia mengajarkan tiga prinsip utama: non-kekerasan, perhatian dan kesederhanaan. Oleh itu, sebelum anda memulakan latihan ini atau tidak, anda perlu mendengar dengan teliti badan anda: beban harus membawa kelonggaran, tidak perlu ada rasa tidak selesa dan rasa sakit yang tidak menyenangkan yang menghantui sendi anda setiap hari.

Yoga ditunjukkan kepada orang-orang dari semua peringkat umur, perkara utama adalah melakukan latihan fizikal ajaib ini dengan betul dan teratur. Sekiranya anda memulakan rawatan dengan teknik ini, tidak lama lagi anda akan melihat perubahan positif: peredaran darah akan bertambah baik (seiring dengannya, pergerakan sendi akan bertambah baik), otot punggung, leher akan menjadi lebih kuat, tisu tulang rawan akan menjadi lebih kuat (ini akan mencegah perkembangan osteochondrosis dan arthrosis), keadaan mental akan pulih, perubahan mood, gangguan saraf akan berhenti.

Penting! Walaupun jarang berlaku, masih ada kes ketika yoga tidak sesuai sebagai aktiviti fizikal terapi dan pemulihan. Kes seperti ini sangat biasa berlaku pada orang yang mempunyai berat badan berlebihan dan orang yang menghidap asma. Oleh itu, jika anda merasa tidak selesa setelah beberapa sesi yoga, anda mengalami gejala yang tidak menyenangkan atau keadaan umum badan anda semakin teruk, anda harus memikirkan kaedah lain untuk menguatkan badan dan semangat anda..

Yoga untuk scoliosis

Scoliosis adalah salah satu penyakit sistem muskuloskeletal yang paling biasa, jadi semakin banyak orang hari ini mencari jalan untuk memperbaiki kecacatan tulang belakang. Banyak yang menggunakan yoga dalam perkara ini..

Pada peringkat perkembangan skoliosis, yoga dapat dipraktikkan

Selalunya, yoga diresepkan untuk orang dengan skoliosis 1 dan 2 darjah, kerana pada tahap ini kecacatannya belum terlalu serius dan berjaya diperbaiki dengan pendekatan dan kawalan yang tepat dari pakar..

Dengan 3 darjah kecacatan tulang belakang, yoga juga dapat digunakan untuk membetulkan kelengkungan, tetapi ada beberapa batasan pada pilihan latihan, jadi pastikan untuk berunding dengan pakar.

Penting! Yoga adalah aktiviti fizikal yang serius, jadi anda tidak boleh menggunakan terapi yoga secara membabi buta atau menetapkannya sendiri. Pastikan anda berunding dengan doktor anda, tentukan tahap perkembangan penyakit anda, dan juga tentukan sama ada terdapat kontraindikasi khusus dalam kes anda..

Apabila anda tidak dapat melakukan yoga

Terdapat sebilangan besar kontraindikasi di mana anda tidak boleh memulakan kelas yoga:

  • dengan kecacatan tulang belakang darjah ke-4;
  • sakit belakang dan sendi yang teruk;
  • penyakit berjangkit sistem muskuloskeletal;
  • pemburukan penyakit;
  • kehadiran tumor malignan pada tulang belakang
  • dengan penyakit darah dan gangguan serius dalam kerja jantung;
  • kecederaan otak trauma;
  • gangguan mental yang serius.

Video: "Teknik melakukan latihan untuk scoliosis"

Asanas untuk pelbagai jenis skoliosis

Bergantung pada penyetempatan kelengkungan (tulang belakang serviks, lumbar atau toraks), terdapat pelbagai kompleks asana (latihan) yang harus dilakukan untuk membetulkan kecacatan.

Asanas untuk skoliosis tulang belakang serviks

Berikut adalah beberapa asana yang paling biasa yang membantu mengatasi penyakit di leher dan bahu..

Penting! Sebelum memulakan pelajaran, anda harus memanaskan badan untuk memanaskan badan dan menyiapkan otot untuk beban yang akan datang. Sekiranya ini tidak dilakukan, terdapat risiko meregangkan otot dan memburukkan lagi kesakitan..

Latihan memanaskan badan:

  1. Berdiri tegak, pastikan bahawa semasa pemanasan dan semasa asana, semua bahagian badan anda secara simetri berbanding tulang belakang, bernafas melalui hidung anda, lakukan semua latihan dengan lancar tanpa air mata tiba-tiba. Condongkan kepala anda ke hadapan sambil cuba menjangkau dagu ke arah dada anda. Kemudian condongkan kepala ke belakang. Lekukan 8-10 kali ke setiap arah;
  2. Pusingkan kepala ke kiri dan kanan, pastikan dagu anda selari dengan bahu anda. Lakukan juga 8-10 pendekatan ini di setiap arah;
  3. Condongkan kepala anda ke kiri dan kanan, menyentuh telinga anda ke bahu yang sepadan. Lakukan 8-10 selekoh ke setiap sisi.

Setelah anda melakukan pemanasan, anda harus beralih ke latihan utama (asanas):

  • Berbaring di sebelah kanan anda, panjangkan tangan kanan anda dan letakkan kepala anda di atasnya. Pada masa yang sama, tangan kiri harus diletakkan di lantai di hadapan badan (ia akan berfungsi sebagai sejenis jack). Sekarang angkat kepala, tahan dalam kedudukan ini selama 4-6 saat dan turunkan diri anda. Lakukan 10 lif ini di satu sisi, kemudian di sisi lain;
  • Berbaring dalam posisi dari latihan pertama. Hanya giliran diperlukan dan bukannya mengangkat kepala biasa. Angkat kepala dan putar ke bahu maksimum. Pada titik putaran yang melampau, berhenti sebentar selama beberapa saat, kemudian berehat. Ulangi 8-10 kali;
  • Duduk di kerusi atau bangku, luruskan punggung, pastikan tulang belakang anda lurus. Letakkan tangan anda di dahi anda dan miringkan kepala anda ke depan, sementara, seperti dulu, tahan pergerakan kepala anda dengan telapak tangan anda. Ini akan membantu menguatkan otot leher anda. Ulangi 8-10 kali;
  • Ambil kedudukan dari asana nombor 3, hanya kali ini letakkan telapak tangan anda di kuil. Bengkokkan kepala ke sisi sambil menahan pergerakan ini dengan telapak tangan anda. Ulangi latihan 8-10 kali (pada setiap arah).

Asanas untuk skoliosis tulang belakang toraks

Sekiranya anda mengalami kesakitan pada tulang belakang toraks yang disebabkan oleh scoliosis, maka anda harus mencuba beberapa asana yang disediakan untuk masalah ini:

  1. Berlutut, duduk di tumit anda. Kami menghembuskan nafas dan menurunkan badan ke hadapan, sambil menyentuh lantai (atau tikar gimnastik) dengan dahi kita. Pada masa yang sama, kami meregangkan lengan ke seluruh badan. Kedudukan ini harus dijaga selama beberapa minit. Latihan ini membantu merehatkan otot di dada;
  2. Duduk di atas kerusi, angkat tangan ke atas dan perlahan-lahan tarik badan anda ke belakang. Dalam kes ini, punggung anda harus diletakkan di bahagian belakang kerusi seolah-olah jaring pengaman. Latihan harus dilakukan 8-10 kali, sambil melakukannya dengan sangat lancar, jangan tergesa-gesa;
  3. Duduk tegak, luruskan lengan dan kunci di belakang punggung anda. Gabungkan bilah bahu anda. Anda mesti kekal dalam kedudukan ini selama beberapa minit. Anda boleh mengulangi latihan ini 5-6 kali..

Asanas untuk skoliosis tulang belakang lumbar

Untuk masalah pada tulang belakang lumbal (scoliosis, radiculitis dan neuralgia saraf sciatic), asana harus dilakukan dengan berhati-hati. Pastikan berjumpa doktor dan tenaga pengajar, kerana terdapat risiko mencubit saraf.

Kompleks Asana:

  • Duduk di kerusi dan condongkan pergelangan kaki kiri anda di atas lutut kanan anda. Kaki kiri harus digantung. Lakukan perkara yang sama dengan kaki yang bertentangan. Pose ini disebut pose Kapotasana;
  • Berbaring telentang, bengkokkan lutut kanan sehingga kaki anda berada di atas lantai. Kemudian letakkan buku lali kaki kiri di paha kanan. Apabila anda merasa otot meregang, kunci dalam posisi ini selama beberapa minit. Kami melakukan perkara yang sama untuk kaki yang bertentangan. Pose ini disebut pose Sucirandhrasana;
  • Berbaring di perut anda. Angkat batang tubuh anda di lengan dan bengkok ke belakang seperti ular tedung. Pada titik pendakian yang melampau, anda perlu berlama-lama selama beberapa saat, dan kemudian perlahan-lahan turun. Lakukan 7-10 lif ini.

Video: "Gimnastik untuk pembetulan postur"

Kesimpulannya

Yoga telah membantu banyak orang dari pelbagai penyakit selama berabad-abad. Skoliosis dengan keparahan yang berbeza-beza tetap menjadi salah satu penyakit yang paling baik untuk dirawat dengan yoga..

Tetapi seperti aktiviti fizikal yang lain, anda perlu berhati-hati dengan yoga dan ingat beberapa perkara penting:

  • Walaupun terdapat semua kesan positif yoga pada tubuh, dalam banyak kes, kontraindikasi untuk digunakan. Ini berlaku untuk tahap skoliosis yang melampau (darjah 4), dan yoga juga dilarang untuk tumor pada tulang belakang, untuk penyakit berjangkit pada tulang belakang, pemburukan, kecederaan dan kesakitan yang teruk pada sendi. Oleh itu, anda mesti berjumpa doktor yang akan menentukan tahap dan jenis skoliosis anda dan memberi nasihat mengenai cara terbaik untuk membetulkan keadaan;
  • Walaupun anda tidak mempunyai kontraindikasi terhadap terapi yoga, anda tidak harus selalu berlatih yoga. Terdapat banyak orang yang yoga tidak sesuai sebagai jenis aktiviti fizikal untuk satu sebab atau yang lain. Oleh itu, anda harus memantau keadaan anda dengan teliti setelah memulakan rawatan yoga. Sekiranya anda merasakan kemerosotan keadaan anda, gejala dan penyakit yang tidak menyenangkan muncul, anda harus berhenti dan mencari cara lain untuk membetulkan kecacatan;
  • Sebelum anda mula melakukan asana untuk skoliosis jenis anda, ingat untuk memanaskan otot anda dan melakukan beberapa latihan pemanasan. Ini akan membantu mengelakkan kecederaan dan keseleo yang tidak diingini;
  • Semasa melakukan asana, pantau posisi batang tubuh anda, semua bahagian badan harus berada secara simetri berkaitan dengan tulang belakang. Latihan harus dilakukan dengan perlahan, lancar, jelas mengikut arahan;
  • Sekiranya anda merasa lebih teruk selepas memulakan senaman, sakit belakang atau gejala lain yang berkaitan dengan kelainan pada tulang belakang, anda harus berhenti bersenam dan berjumpa doktor..

Ikuti ujian!

Sejauh mana anda mengetahui asana yoga dan bagaimana menerapkannya untuk scoliosis?

Adakah mungkin melakukan yoga untuk merawat scoliosis?

Di kawasan metropolitan moden, kebanyakan orang menderita penyakit sistem muskuloskeletal. Yoga untuk scoliosis dalam keadaan seperti itu semakin popular. Bersama dengan latihan fisioterapi, hari ini merupakan salah satu kaedah utama untuk mengatasi kelengkungan tulang belakang..

Kelebihan yoga untuk tulang belakang

Ramai pemula, yang datang ke gim, berminat untuk melakukan yoga dengan skoliosis. Ubat rasmi tidak menganggapnya sebagai kaedah untuk merawat kelengkungan tulang belakang. Walau bagaimanapun, ulasan mereka yang terlibat dalam terapi yoga menunjukkan kecekapannya yang tinggi. Ini terutama ditunjukkan untuk skoliosis kelas 1, apabila masih mungkin untuk mengembalikan kedudukan tulang belakang yang betul secara anatomi dengan cara semula jadi..

Yoga adalah sistem penambahbaikan diri rohani dan jasmani India kuno seseorang, yang sejarahnya telah berlangsung sejak beberapa abad. Namun, ia datang kepada kami dari Barat, di mana ia digunakan sebagai gimnastik pemulihan. Yoga mempunyai banyak arah yang berbeza.

Untuk rawatan scoliosis, disarankan untuk memilih satu set latihan berdasarkan yoga hada tradisional.

Yoga Iyengar berfungsi dengan baik untuk pemula. Ini adalah salah satu bidang yoga hada, di mana perhatian khusus diberikan kepada pengedaran beban yang betul pada otot-otot badan. Mengurangkan tekanan pada otot dilakukan dengan menggunakan peralatan tambahan: bongkah kayu, batu bata, tali pinggang elastik, penggelek, bangku dan alat lain.

Asana yang dipilih dengan betul akan memberi kesan berikut pada badan:

  • menguatkan korset otot belakang, yang akan menyebabkan penurunan kesakitan;
  • pengembangan ligamen dan sendi, meningkatkan keanjalannya;
  • pemulihan simetri tulang belakang, pemanjangannya, vertebra jatuh ke tempatnya;
  • meningkatkan bekalan darah ke tisu belakang;
  • normalisasi fungsi organ dalaman;
  • memulihkan sistem saraf, memperbaiki tidur.

Penyelidikan saintifik mengesahkan keberkesanan terapi yoga untuk scoliosis. Menurut hasil salah satu dari mereka, orang yang berlatih setiap hari selama sekurang-kurangnya 90 saat selama 2 bulan, dengan bantuan yoga, membetulkan kelengkungan tulang belakang sebanyak 32%. Dan bagi subjek yang berlatih selama satu jam sehari, angka ini sudah mencapai 40%.

Ciri dan kontraindikasi

Sebelum bersenam, anda harus berjumpa dengan doktor anda. Pastikan bermula di bawah pengawasan tenaga pengajar yang diperakui. Sebaiknya lakukan ini secara individu atau dalam kumpulan kecil. Walau apa pun, pengajar harus menyedari masalah belakang anda. Pada masa akan datang, anda boleh melakukan satu set latihan sederhana di rumah.

Membina latihan yoga dengan kelengkungan tulang belakang untuk setiap orang adalah individu. Kesukaran utama terletak pada kenyataan bahawa mustahil untuk menemui dua jenis skoliosis yang serupa. Lagipun, tulang belakang dapat menyimpang dari keadaannya yang betul dalam tiga bidang sekaligus:

Dan kedudukannya mempengaruhi pembentukan patologi organ dalaman, perkembangan otot belakang, tulang anggota badan. Dan skim ini akan berbeza bagi setiap orang..

Oleh itu, latihan simetri intensif dengan skoliosis kelas 3 dan lebih tinggi adalah kontraindikasi..

Sesungguhnya, dengan beban dinamik yang berterusan, sangat sukar untuk mengambil kira ciri badan anda. Orang dengan skoliosis kelas 2 boleh melakukan latihan ini seminggu sekali di bawah pengawasan seorang pengajar, tetapi asimetri harus ditambahkan ke dalamnya..

Anda harus berhati-hati ketika melakukan asana terbalik, ketika ada tekanan kuat pada tulang belakang, terutama pada kawasan serviksnya. Dengan kelengkungan berbentuk S, pemintalan mendalam dikontraindikasikan, kerana dalam hal ini vertebra mengubah kedudukan mereka satu sama lain dengan latar belakang gangguan yang ada. Dengan punggung belakang, ada bahaya merosakkan otot punggung, menjadikannya lebih kaku.

Kontraindikasi untuk terapi yoga untuk scoliosis termasuk:

  • kelengkungan tulang belakang 4 darjah;
  • kecederaan otak trauma;
  • tahap akut patologi sistem muskuloskeletal;
  • gangguan mental;
  • keradangan organ dalaman;
  • gangguan serius sistem kardiovaskular.

Latihan untuk skoliosis serviks

Terapi yoga untuk scoliosis bertujuan untuk menguatkan otot dari sisi cembung, meregangkan tulang belakang, dan mengembangkan mobiliti sistem muskuloskeletal. Perlu berusaha meletakkan vertebra melengkung di tempatnya. Semua latihan diselaraskan dengan pernafasan. Sebelum melakukan asana, disarankan untuk melakukan pranayama - kompleks teknik pernafasan.

Kumpulan latihan berikut akan membantu menyembuhkan skoliosis serviks, mengeluarkan klem dari bahu dan tulang belakang serviks:

  1. Kami duduk di atas tikar di tumit. Kami mengambil pita lembut di tangan kami dan menyebarkannya ke sisi pada tahap pusar sekitar 25-35 cm. Semasa menghirup, angkat anggota atas ke atas kepala.
  2. Letakkan tangan kanan anda di belakang kepala anda, arahkan jari anda ke bawah di sepanjang tulang belakang. Bahagian belakang hendaklah betul-betul lurus. Dengan tangan kiri, pegang siku dengan tangan kanan dan tekan dengan ringan. Kemudian latihan diulang ke sisi lain..
  3. Semasa kita menghembuskan nafas, kita meletakkan tangan di belakang kepala kita, dan semasa kita menyedut kita mengangkatnya. Pada nafas seterusnya, turunkan anggota badan di hadapan kita. Kami mengulangi latihan 8-12 kali, ingat untuk menyegerakkan pergerakan dengan pernafasan.
  4. Buangkan tangan kanan anda ke belakang kepala di sepanjang tulang belakang, dan tangan kiri bergerak dari bawah ke arahnya. Cuba kunci jari anda bersama-sama. Sekiranya tidak berjaya, anda boleh menggunakan sapu tangan. Dalam kedudukan ini, kita melakukan 10-15 kitaran penyedutan-penyedutan.

Dengan kelengkungan leher, asana sangat berguna:

  • pose kucing (marjariasana);
  • Pose Sphinx (vyagrasana);
  • pose belalang (shalabhasana).

Juga, semua jenis kemiringan dan putaran kepala dilakukan, latihan dengan bola dilakukan, memutarnya dari satu bahu ke bahu yang lain.

Latihan untuk scoliosis dada

Papan sisi akan membantu membetulkan pesongan dada. Apabila dilakukan secara berkala, latihan ini dapat menyembuhkan tahap awal scoliosis hanya dalam beberapa bulan dan mengurangkan sakit belakang dengan ketara. Di samping itu, sangat sesuai untuk orang yang ingin menyingkirkan pound tambahan..

Pertimbangkan teknik naik ke bar sisi secara berperingkat:

  • kita berbaring di sebelah kanan;
  • letakkan kaki kiri lurus di atas kanan;
  • bengkokkan lengan kanan di siku dan letakkan tepat di bawah bahu;
  • kita naik pada siku, seluruh badan harus diregangkan terus ke tali;
  • tangan kiri diangkat ke atas atau diletakkan di punggung bawah;
  • stoking ditarik dari anda.

Kami memegang asana selama beberapa puluhan saat, membantu kami bernafas. Kemudian kami mengulangi latihan di sisi lain..

Asana berguna lain untuk skoliosis dada:

  • pahlawan 1 pose (virabhadrasana);
  • pose segitiga memanjang (utthita trikonasana);
  • pose belalang (shalabhasana);
  • pose tunduk pahlawan (adho mukha virasana);
  • pose mengasah cakar.

Latihan untuk skoliosis punggung bawah

Dengan kekalahan tulang belakang lumbal, disarankan untuk melakukan kompleks latihan asimetri pada sisi tubuh yang berlainan. Putaran ringan, selekoh, selekoh belakang cetek bagus (menggunakan penggelek).

Berikut adalah sebilangan kecil latihan berguna:

  1. Duduk di lantai dengan kaki disilangkan, telapak tangan bersandar di lutut. Dengan penyedutan, angkat tangan ke atas. Semasa anda menghembuskan nafas, bengkok ke hadapan, meletakkan telapak tangan anda di lantai. Secara beransur-ansur gerakkan tangan kita ke hadapan, membantu kita bernafas.
  2. Kedudukan permulaan adalah sama. Secara beransur-ansur bersandar ke kiri. Dalam kes ini, tangan kanan naik ke atas, dan kiri berada di lantai tegak lurus ke paha. Dalam posisi ini, kita melakukan 5-10 kitaran pernafasan, kemudian ulangi latihan di sisi lain.
  3. Semasa menyedut, luruskan punggung sepenuhnya. Letakkan tangan kiri anda di lutut kanan, dan dengan jari kanan, perlahan-lahan putar batang badan anda ke kanan. Semasa menghembus nafas, putar badan sebanyak mungkin, menarik perut. Kami menarik nafas dan menghembuskan nafas dan mengulang latihan di sebelah kiri.

Disyorkan untuk terapi lumbar:

  • uttanasana - selekoh berdiri ke hadapan;
  • janu sirsasana - memiringkan kepala ke lutut;
  • bharadvajasana 1,2 - memusingkan badan sambil berlutut;
  • shavasana (pose mayat) - mahkota yoga, kelonggaran badan yang lengkap.

Terapi yoga komprehensif untuk kelengkungan tulang belakang

Dengan skoliosis, pertama sekali, anda perlu berusaha untuk mengawal badan anda secara sedar, mengembangkan mobiliti sistem muskuloskeletal, otot kaki, pelvis, dan perut. Anda harus sentiasa mengawasi postur badan yang betul di rumah dan di tempat kerja. Sekiranya perlu, anda boleh membetulkan kedudukan badan dengan bantuan alat yang ada (contohnya, lapisan di bawah pelvis ketika bekerja di komputer).

Berikut adalah contoh latihan yoga untuk skoliosis berbentuk C:

  1. Pernafasan yoga penuh, nadi shodhana, pernafasan ujjayi dengan pose bersila sederhana. Sekiranya perlu, alat tambahan digunakan: alas untuk baskom, kerusi untuk sokongan tangan. Pernafasan Ujjayi cuba menahan keseluruhan latihan.
  2. Kami pergi ke pose kucing. Kami melakukan pergerakan beralun ringan kira-kira 20 kali. Untuk memperbaiki asana, kami menggunakan batu bata, selimut, dll..
  3. Merumitkan pose. Kaki kanan kembali ke belakang, kiri berada di tengah. Regangkan ke hadapan dengan dada, ke belakang dengan tumit. Semasa anda menghembuskan nafas, bahagian belakang membulat, dahi ditekan ke lutut. Kami mengulangi dalam dinamik 10-20 kali di setiap sisi.
  4. Variasi lain dari asana yang sama. Tarik satu kaki ke belakang selari dengan lantai dengan tumit yang memanjang. Semasa menghembuskan nafas, dahi hingga lutut. 10-20 kali pada setiap sisi.
  5. Siku terletak di bawah sendi bahu, lutut di bawah sendi pinggul. Semasa menghirup, tangan meregangkan ke hadapan dengan telapak tangan ke bawah, semasa menghembus nafas, kita mengelilingi belakang, leher dan bahu mengendur. Kerja dilakukan hanya pada satu sisi - 8-12 kali.
  6. Kami meletakkan siku lebih dekat ke lutut. Tarik mahkota dan tulang ekor ke atas dengan tahan. 8-12 kali.
  7. Kami meneruskan ke adho mukho virasana. Pelvis berada di tumit. Semasa anda menghembuskan nafas, rentangkan tangan anda di hadapan anda selama 1 minit.
  8. Kami berbaring di perut. Lengan sisi cekung badan ditarik ke hadapan dan tumit sisi cembung ditarik ke belakang.
  9. Kami pergi ke sebelah. Kami menaikkan pelvis, pinggul dan perut. Penekanan adalah pada siku, kaki dan kaki bawah. Leher tergantung bebas. 8-12 kali.
  10. Kami mengimbangi ketegangan. Berbaring di perut anda, tarik kaki anda ke hadapan. 10-20 saat setiap sisi.
  11. Kami berbaring di belakang. Secara bergantian tarik lutut kanan ke dada, kemudian lutut kiri.
  12. Amalan ini diakhiri dengan savasana. Ia juga boleh dilakukan di sisi anda sekiranya ia membantu anda berehat..

Kompleks ini juga boleh merangkumi asana yang bertujuan untuk mengembangkan kelenturan, yang melibatkan semua kumpulan otot belakang..

Yoga untuk scoliosis

Scoliosis adalah penyakit yang cukup biasa yang memerlukan rawatan yang kompleks..

Untuk memperbaiki gangguan ini dalam amalan perubatan, terapi senaman, korset khas dan campur tangan pembedahan digunakan. Latihan yoga tertentu boleh digunakan sebagai kaedah tambahan. Berkat ini, dapat memperbaiki postur dan menguatkan tisu otot punggung..

Prinsip kelas

Yoga membantu memperbaiki keadaan dengan kelengkungan 1-2 darjah. Kaedah ini berdasarkan anggapan bahawa terdapat pusat tenaga di dalam tubuh manusia yang mempengaruhi fungsi pelbagai organ. Relaksasi dan latihan lain untuk scoliosis membantu mencapai hasil yang baik.
Saluran tulang belakang adalah chakra yang kuat. Sekiranya kerjanya terganggu, struktur badan yang lain akan menderita. Untuk mengatasi patologi belakang, anda perlu mengikuti peraturan tertentu:

  1. Semasa melakukan senaman, sangat penting untuk mengambil kedudukan yang betul supaya struktur anatomi badan manusia terletak secara simetri berkaitan dengan paksi menegak badan. Sekiranya asana dilakukan semasa berdiri, perut dan punggung bawah harus ditarik ke dalam, dan dada harus dibesarkan. Dalam kes ini, kepala harus berada dalam kedudukan tegak. Semasa melakukan latihan sambil duduk, anda harus memantau postur badan anda - belakang dan leher harus lurus.
  2. Semua pergerakan harus sehalus mungkin, dalam keadaan apa pun anda tidak boleh melakukan regangan. Adalah sangat penting untuk merehatkan otot anda dengan baik. Sekiranya ini tidak dilakukan, rintangan akan timbul, yang hanya dapat dilakukan oleh latihan pernafasan..
  3. Setelah menyelesaikan latihan, tulang belakang perlahan-lahan dipanjangkan di sepanjang paksi menegak..

Ciri-ciri yang bermanfaat

Melakukan senaman yoga secara berkala akan memberi anda hasil berikut:

  • menangguhkan perkembangan skoliosis;
  • Mengatasi perasaan keletihan di bahagian belakang yang berlaku pada penghujung hari;
  • sebahagiannya menyelaraskan kelengkungan dengan menguatkan tisu otot;
  • mengurangkan sakit belakang dengan mengurangkan kekejangan otot;
  • menormalkan fungsi organ dalaman;
  • meningkatkan kualiti hidup;
  • menguatkan sistem imun;
  • meningkatkan keadaan emosi.

Ciri-ciri pilihan latihan

Jadi, orang dengan diagnosis seperti itu tidak dapat dilakukan:

Pembaca kami mengesyorkan

Untuk pencegahan dan rawatan PENYAKIT BERSAMA, pembaca biasa kami menggunakan kaedah rawatan NON-SURGIKAL yang semakin popular yang disyorkan oleh pakar ortopedik Jerman dan Israel yang terkemuka. Setelah meneliti dengan teliti, kami memutuskan untuk memberikannya untuk perhatian anda..

  • selekoh belakang;
  • badan bertukar;
  • putaran bahu dan dada berhubung dengan pelvis;
  • pose terbalik;
  • lekuk di kawasan dada.

Asana biasa yang dilarang untuk scoliosis termasuk yang berikut:

  • kobra;
  • bawang;
  • unta;
  • sabit;
  • roda;
  • belalang;
  • raja tarian;
  • memusingkan;
  • Scorpio.

Tidak digalakkan melakukan senaman seperti bajak dan birch. Headstand dikategorikan secara kontraindikasi..
Semasa menyusun satu set latihan, penting untuk memperhatikan bidang utama yang bertanggungjawab untuk postur yang betul:

  • kaki dan kaki - harus menahan berat badan secara merata, melegakan beban dari tulang belakang;
  • tulang belakang - penting untuk meregangkan otot yang ketat dan menguatkan yang lemah;
  • bilah bahu - perlu dibawa bersama untuk mengelakkan pembulatan punggung;
  • otot perut - tisu yang lemah menjadikan beban tinggi pada tulang belakang, yang memprovokasi perkembangan kyphosis dan lordosis di kawasan lumbar;
  • fleksor pinggul - sangat penting untuk postur yang betul;
  • bernafas dengan teliti - sangat bermanfaat untuk scoliosis toraks kerana meregangkan otot dada dan meningkatkan jumlah paru-paru.

Contoh latihan berkesan

Kompleks ini terdiri daripada 7-10 latihan. Mereka perlu dilakukan dalam 1-2 hari untuk jangka masa yang panjang. Dalam kes ini, sangat mustahak untuk melakukan ini di bawah pengawasan perubatan berkala..
Jadi, latihan yang paling berkesan merangkumi yang berikut:

  1. Dapatkan keempat, meletakkan telapak tangan dan lutut di atas lantai. Telapak tangan anda harus berada di paras bahu dan lutut anda harus berada di pinggul anda. Anda perlu menekuk belakang dengan lembut, sambil menyambungkan bilah bahu, dan melekatkan punggung. Kemudian lakukan senaman yang berlawanan - bengkokkan punggung ke atas, sambil mengarahkan bahu dan pinggul ke dalam. Lakukan 5-10 ulangan.
  2. Berbaring di perut anda, meregangkan dan menekan kaki anda dengan kuat. Letakkan tangan anda di paras pinggul, letakkan telapak tangan anda di lantai dan bengkokkan siku anda. Semasa menghembus nafas, angkat kepala dan batang badan sehingga lengan anda lurus. Dalam kedudukan ini, anda perlu membengkok dengan baik dan melakukan 2 penyedutan-penyedutan. Ini akan mengambil masa 20-30 saat. Kemudian kembali. Lakukan 2-4 repetisi.
  3. Berbaring di belakang anda. Semasa menghirup, angkat batang tubuh anda, menyentuh lantai dengan lengan bawah dan kaki anda. Nafas keluar, kembali. Berlari 5-10 kali.
  4. Lekas, letakkan lutut di pinggul, dan telapak tangan di bahu. Tarik nafas, angkat lengan dan kaki kanan ke atas. Regangkan dengan baik dan kunci pada satu garis lurus. Nafas keluar, kembali. Lakukan perkara yang sama untuk sebelah kiri. Berlari 5-7 kali.

Kontraindikasi

Kelas yoga untuk scoliosis mempunyai kontraindikasi kekal dan sementara. Kategori pertama merangkumi yang berikut:

  • keadaan serius seseorang, yang diprovokasi oleh sebarang patologi;
  • pembentukan tumor malignan di mana-mana lokasi;
  • kehadiran patologi mental;
  • kecederaan otak trauma;
  • patologi jantung dan saluran darah tanpa pampasan;
  • penyakit darah;
  • penyakit berjangkit sistem muskuloskeletal.

Kumpulan kedua merangkumi yang berikut:

  • Skoliosis 3 dan 4 darjah;
  • gabungan 3 atau lebih vertebra bersama;
  • keletihan fizikal yang teruk;
  • kurang dari 2 jam dari saat makan;
  • pemburukan penyakit kronik;
  • terlalu panas atau hipotermia badan;
  • peningkatan suhu badan lebih daripada 37 darjah atau penurunan hingga 36.1 darjah;
  • lawatan ke sauna 4 jam sebelum kelas atau selepas 4 jam.

Yoga untuk scoliosis dapat meningkatkan kesihatan manusia dengan ketara, menguatkan tisu otot dan mengatasi ketidakselesaan. Pada masa yang sama, sangat penting untuk melakukan semua latihan atas cadangan doktor yang berpengalaman dan mengambil kira kontraindikasi..

Baca juga

Doktor Kehormat, Doktor Sains Perubatan
Universiti Eropah,
Ahli Akademi Sains Alam Rusia,
Profesor EAEN. Pengarang 3 buku mengenai rawatan tulang belakang,
memegang dua paten untuk penemuan.

Bidang aktiviti
Terapi manual, osteopati.
Mengenai Pengarang.

Adakah yoga akan membantu scoliosis? 9 latihan

Walaupun terdapat kemajuan yang signifikan dalam bidang ortopedik, menurut statistik, kecenderungan perlahan terhadap perkembangan skoliosis diperhatikan di seluruh dunia, oleh itu masalah ini tidak kehilangan kaitannya hari ini. Rawatan yoga dilakukan bersama dengan kaedah tradisional. Gimnastik kesihatan mencegah gangguan sistem muskuloskeletal, kaki rata, membentuk postur yang betul.

Scoliosis dan penyebabnya

Scoliosis adalah penyimpangan lateral garis tulang belakang dari kedudukan fisiologi purata di mana-mana tiga satah - frontal, sagittal atau horizontal.

Patologi dicirikan bukan sahaja oleh ubah bentuk ruang tulang belakang, tetapi juga oleh kilasan - memutar vertebra. Penyakit scoliotik dalam banyak kes adalah progresif.

Bentuk yang teruk menyebabkan kecacatan kosmetik yang ketara, disfungsi organ dalaman. Dari 4 darjah scoliosis, 3 dan 4 darjah sangat sukar untuk dirawat. Pada peringkat pertama perkembangan penyakit ini, semuanya dapat diperbaiki. Tetapi pesakit, kerana kurangnya kesedaran tentang kemungkinan perubatan moden, tidak meminta bantuan doktor..

Sebenarnya, inilah bahaya scoliosis. Asalnya tidak dapat disahkan oleh banyak teori. Dalam struktur penyakit ini, mayoritas adalah scoliosis idiopatik, penyebabnya belum diketahui.

Faktor-faktor dalam perkembangan patologi termasuk:

  • anomali kongenital tulang belakang;
  • gaya hidup tidak aktif;
  • tahap perkembangan fizikal yang rendah;
  • penyakit sistem saraf;
  • kecederaan tulang belakang;
  • postur yang lemah.

Atas sebab-sebab perkembangan skoliosis, mereka dibahagikan kepada metabolik, torakogenik, fibropatik, osteopati, miopatik.

Kebaikan dan keberkesanan yoga

Untuk menguatkan tulang belakang, perbaiki gangguan fungsi, gimnastik, urut digunakan, dan kolam renang disyorkan. Dari kaedah bukan tradisional yoga menarik. Dia memperhatikan keadaan tulang belakang dan sendi, bertujuan untuk mengembangkan kualiti fizikal, intelektual, mental seseorang. Semasa melakukan kompleks gimnastik yang meningkatkan kesihatan, tenaga mekanik dan mental memberi kesan kepada tubuh sebagai pendidikan holistik.

Latihan gimnastik, yang disediakan yoga untuk skoliosis, membantu memperbaiki kelengkungan tulang belakang, dan latihan pernafasan - meningkatkan kecergasan fungsional.

Kesan praktikal pada badan:

  • peningkatan prestasi otot perut dan tulang belakang;
  • peningkatan mobiliti ruang tulang belakang di bidang frontal dan sagittal;
  • pengembangan keplastikan tali pinggang bahu;
  • simetri pembentukan korset otot.

Keberkesanan semasa yoga dengan skoliosis dicapai: latihan kekuatan untuk menguatkan otot, latihan fleksibiliti, serta latihan untuk melepaskan tulang belakang dari posisi awal yang ringan. Teknik yang tidak konvensional membolehkan menyelesaikan beberapa tugas terapi senaman untuk skoliosis, penyelesaiannya sukar ketika menggunakan kaedah gimnastik tradisional. Kesukaran yang diatasi melalui yoga termasuk pembentukan postur, pendidikan mobiliti sendi, latihan dalam proses relaksasi otot.

Semasa berlatih yoga, fungsi sistem muskuloskeletal menjadi lebih ergonomik, stereotaip motor yang diperlukan terbentuk.

Adakah terdapat sekatan

Sekiranya anda menggunakan yoga sebagai alat untuk pembetulan dan rawatan penyakit, anda benar-benar dapat memperoleh hasil yang signifikan. Ramai orang yang berminat dengan yoga tidak tahu adakah mungkin untuk berlatih dengan skoliosis.

Kaedah rawatan ini diperlukan untuk kecacatan tulang belakang 1 dan 2 darjah. Ini memungkinkan untuk menangguhkan proses yang merosakkan, untuk mengembalikan ruang tulang belakang ke kedudukan semula jadi. Kelas tidak dikontraindikasikan walaupun dengan skoliosis kelas 3, tetapi di bawah pengawasan pakar.

Gred 4 dianggap sebagai kontraindikasi langsung terhadap penggunaan teknik yang tidak konvensional.

Video

Yoga untuk scoliosis

Asanas untuk pelbagai jenis skoliosis

Untuk kelas yoga, postur statik telah dikembangkan - asana. Masing-masing digunakan sebagai latihan paling berkesan untuk jenis skoliosis tertentu. Asanas dilakukan sambil berdiri, berbaring, duduk. Ketegangan otot dan kerengsaan saraf pada kedudukan ini mempengaruhi sistem saraf pusat, dan melaluinya, fungsi jantung, organ peredaran darah, pernafasan.

Teknik yoga yang digunakan untuk scoliosis termasuk:

  1. Asana yang fleksibel. Ciri mereka adalah pengembangan satu otot atau keseluruhan kumpulan. Asanas untuk bahagian bawah kaki - Supta Baddha Konasana, Supta Padangushthasana, Gomukhasana akan membantu mengurangkan ketegangan ligamen dan serat otot di kawasan pelvis. Garudasana tangan, Eka Bhuja Swastikasana 1 dan Eka Bhuja Padmasana dipraktikkan untuk merehatkan badan, meregangkan otot-otot tali pinggang anggota atas..
  2. Pranayama. Latihan pernafasan khas untuk melibatkan pelbagai kumpulan otot dalam kerja. Untuk penyakit scoliotik, gunakan: Pernafasan yoga penuh, Ujjayi, Brahmari dan Nadi Shodhana.
  3. Shavasana. Ia dilakukan dalam keadaan rawan. Tujuannya adalah untuk merehatkan semua otot. Menganggap ketenangan, kekurangan ketegangan dalam aktiviti badan atau fikiran.

Postur kerusi (Utkatasana), seorang pejuang (Virabhadrasana), seorang anak (Balasana), seekor ular tedung (Bhujangasana) dan seekor anjing yang memandang ke bawah (Urdhva-Mukha-Shvanasana) mempunyai kesan yang baik terhadap sistem muskuloskeletal. Menguatkan otot punggung yang dalam, mencegah postur skoliosis: raja penari (Natarajasana), unta (Ushtrasana), tuan ikan (Ardha-Matsyendrasana), busur (Dhanurasana).

Mengendalikan kecacatan ruang tulang belakang memerlukan lebih banyak masa untuk bekerja dengan anggota badan. Lebih baik mendekati pengukuhan korset otot belakang pada peringkat akhir..

Cadangan umum

Sebaiknya bahagikan kelas gimnastik dengan kerumitan: yoga ringan, klasik, rumit. Pelaksanaan metodis mereka menyumbang kepada peningkatan yang menyeluruh pada sendi tulang belakang.

Wawasan dan cadangan utama semasa melakukan latihan yoga untuk scoliosis:

  • pengenalan awal tahap gangguan dari sistem muskuloskeletal, penunjukan indikasi dan kontraindikasi;
  • pemilihan pakaian yang selesa dan longgar yang membolehkan kulit bernafas;
  • pelajaran dengan penggunaan asana harus mempunyai bahagian persediaan, utama dan terakhir;
  • meningkatkan masa yang dihabiskan dalam pose dari 5 saat menjadi 20-60 saat;
  • dengan sensasi yang menyakitkan, latihan tidak dilakukan atau versi ringan dari asana digunakan;
  • anda perlu melakukannya dengan kerap;
  • mulakan gimnastik tidak lebih awal dari dua jam selepas makan.

Latihan harus dirancang dalam bentuk kompleks yang lengkap. Tempat khusus dalam cadangan pelaksanaan diberikan untuk memperbetulkan pernafasan. Ini selaras dengan pergerakan. Tindakan menyedut dan menghembus nafas berubah menjadi proses sedar, tidak akan menjadi automatik.

Kelengkungan tulang belakang serviks

Leher, seperti tulang belakang lumbar, paling berisiko mengalami kecederaan. Pemilihan asana berdasarkan prinsip tidak membahayakan. Anda perlu melakukannya di bawah pengawasan seorang pengajar. Lakukan semua latihan dengan perlahan dengan pernafasan yang tenang dan tenang..

Asana berikut digunakan untuk bekerja dengan tulang belakang serviks:

  1. Supta Tadasana. Kedudukan badan - berbaring di atas lantai. Tepi karpet diarahkan jauh dari tali pinggang. Turunkan permukaan depan bahu ke lantai, putar bahu ke dalam dan ke luar.
  2. Artha Parshva Hastasana. Dilakukan berhampiran dinding. Tangan memerah dengan bahu. Anda harus membuka tangan di dinding, memusingkan humerus dan bisep ke atas, menurunkan trisep ke bawah.
  3. Viparita Ardha Hastasana. Bahagian belakang deltoid berputar ke hadapan, bisep berpusing ke dalam dan ke luar. Menaikkan sisi dan sternum ke atas, bahu dilepaskan ke bawah.
  4. Bharadwajana. Ia dilakukan di atas kerusi berhampiran dinding dengan roller di bawah telinga. Pastikan jambatan dahi dan hidung tegak lurus ke lantai. Putar tulang rusuk sahaja.

Lesi toraks

Yoga bermula dengan mematikan pergerakan dan posisi yang dapat memperburuk patologi. Dalam kes setiap orang tertentu dengan kecacatan tulang belakang, pendekatan individu diperlukan. Untuk skoliosis toraks, disyorkan kedudukan permulaan asimetris untuk tali pinggang bahu. Tujuannya adalah untuk melegakan mampatan dari sisi lengkungan lengkungan, mengembalikan simetri ruang tulang belakang.

Set anggaran asana untuk ubah bentuk kawasan toraks:

  1. Vrikshasana. Dilakukan dengan mengangkat tangan. Bengkokkan satu kaki pada sendi lutut, tekan kaki ke bahagian dalam paha. Jari-jari kaki diarahkan lurus ke bawah, tumit diletakkan berhampiran perineum, lutut ditarik ke sisi. Pegang kedudukan selama beberapa saat.
  2. Utthita Trikonasana. Semasa membongkok ke sisi, satu tangan ke bawah, yang lain dari sisi cekung tulang belakang naik, membentang di sepanjang telinga.
  3. Uttanasana. Bersandar ke hadapan sambil berdiri. Tangan disokong pada paras bahu dengan kemungkinan lokasi sebelah lengan sedikit lebih rendah untuk menghilangkan kemiringan di kawasan toraks.

Patologi lumbar

Perubahan patologi pada tulang belakang lumbar secara tidak langsung mempengaruhi keadaan organ pelvis dan rongga perut. Untuk membetulkan lengkungan kelengkungan, perlu menggunakan urutan pose yang tidak simetri yang dilakukan di kedua arah.

Untuk bekerja dengan kawasan lumbar:

  1. Bharadvajrasana. Dilakukan di lantai dalam keadaan duduk. Bengkokkan lutut dan bawa ke kanan sehingga kaki berada di sebelah kanan pelvis. Pusingkan leher ke kanan, terus berpose selama 30 saat.
  2. Shalabhasana. Melegakan kecondongan pelvis, meningkatkan beban paksi pada tulang belakang. Untuk melakukan, berbaring di perut anda, hulurkan tangan ke belakang tanpa menyentuh lantai. Angkat kepala, dada, kaki setinggi mungkin. Pose ini menyumbang kepada pengembangan kelenturan tulang belakang, penghapusan kontraksi otot, penguatan otot.

Semasa melakukan asana yoga di bawah bimbingan pakar yang berpengalaman, pergerakan sendi berkembang, keanjalan ligamen meningkat, dan pelbagai kebebasan bergerak disediakan. Keadaan seseorang bertambah baik dari sudut perubatan dan psikologi.

Sekiranya anda menemui ralat, pilih teks dan tekan Ctrl + Enter. Kami pasti akan memperbaikinya, dan anda akan mempunyai + karma


Untuk Maklumat Lanjut Mengenai Radang Kandung Lendir